16 квітня 2020 року Верховна Рада України ухвалила у другому читанні та в цілому проєкт Закону про внесення змін до Регламенту Верховної Ради України щодо протидії зловживанням прав народних депутатів у ході законодавчої процедури (№1043).
Законопроект передбачає додавання до Регламенту ВРУ нової статті 119-1 про особливу процедуру розгляду законопроектів у другому читанні.
Так, відповідно до частини 1 статті 119-1, у разі подання до законопроекту, що готується до другого читання (крім проекту кодексу, законопроекту, що розглядається Верховною Радою за спеціальною процедурою), пропозицій, поправок у кількості, що у п’ять разів або більше перевищує кількість статей проекту первинного законодавчого акта чи кількість пунктів проекту про внесення змін до первинних законодавчих актів, але не менш як 500 пропозицій, поправок, такий законопроект може розглядатися за особливою процедурою. Вона буде відмінною від порядку, встановленого статтями 119, 120 та 121 цього Регламенту.
У абзаці другому частини 1 вказаної статті визначено, коли саме можна буде застосувати особливу процедуру. Вона буде можливою за умови, якщо парламент ухвалить рішення про розгляд за особливою процедурою: таку пропозицію мають подати не менш як 150 народних депутатів, а для її прийняття потрібні 226 голосів.
Таким чином, основним критерієм застосування особливої процедури, який пропонується визначити у статті 119-1 Регламенту, стане показник кількості пропозицій, поправок, поданих до законопроекту.
Наприклад, у частині 2 статті 119-1 зазначено, що у разі, якщо Верховна Рада приймає рішення про особливу процедуру, кожна депутатська фракція (депутатська група) у дводенний строк після ухвалення такого рішення має право визначити не більше п’яти пропозицій, поправок, не врахованих головним комітетом, на яких вона наполягає. Фракції та групи матимуть надіслати на адресу головного комітету лист із зазначенням номерів та ініціаторів таких пропозицій, поправок у порівняльній таблиці законопроекту, підготовленого до другого читання.
Схоже правило діятиме і для кожного позафракційного народного депутата, пропозиції чи поправки якого не врахував головний комітет. Парламентар матиме право визначити не більше однієї своєї неврахованої пропозиції чи поправки, на якій він наполягає до другого читання.
Законопроект має виправити ситуацію із так званим «поправковим спамом», коли значна кількість внесених до другого читання правок та пропозицій від народних депутатів гальмує законодавчий процес.
Нагадуємо, що ухвалений нещодавно у другому читанні закон про обіг земель сільськогосподарського призначення мав 4018 правок, тож народні депутати у сесійній залі розглядали його упродовж трьох місяців.
А нещодавно проголосований у першому читанні проєкт закону “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення деяких механізмів регулювання банківської діяльності” № 2571-д отримав рекордні 16335 правок до другого читання.