16 лютого 2021 року Верховна Рада України ухвалила в другому читанні комплексний законопроєкт №2695 у сфері безпеки дорожнього руху, який також посилює відповідальність за порушення ряду правил дорожнього руху. Зокрема, депутати підвищили штрафи за невикористання ременів безпеки: з 51 гривні до 510 гривень.
Такі зміни дозволять суттєво зменшити смертність та травматизм на українських дорогах, відзначають у Кампанії “За безпечні дороги”, спираючись на результати досліджень. Адже щодня на дорогах України гине 10 людей і близько 90 людей травмується.
За підрахунками Всесвітньої організації охорони здоров’я, якби усі водії та пасажири пристібалися, це дозволило би врятувати 50% учасників смертельних ДТП та захистити потерпілих від тяжких травм. ВООЗ називає ігнорування ременів безпеки одним із ключових факторів ризику, що впливає на безпеку дорожнього руху, нарівні з перевищенням швидкості, кермуванням у нетверезому стані, та відволіканням на телефон під час водіння.
Над впровадженням згаданих норм Центр демократії та верховенства права працював з 2016 року, ініціювавши з партнерами адвокаційну Кампанію “За безпечні дороги”. Її учасники одними з перших (ще у 2018 році) запропонували підвищити штрафи за ігнорування ременів безпеки. Додамо, що експерти Кампанії комунікували з депутатами-авторами законопроєкту №2695 та надавали їм свої рекомендації.
Загалом же законопроєкт “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху” є комплексним документом, який також змінює штрафи за перевищення швидкості, користування телефонами за кермом та запроваджує нові заходи для боротьби з водінням напідпитку.
Десятикратне підвищення штрафу за ігнорування пасків безпеки стане однією з ключових норм нового закону, які покликані зменшити смертність та травматизм на дорогах. Адже невикористання ременів в Україні є непомітною на перший погляд, проте вкрай небезпечною проблемою. Також нагадаємо, що згідно Правил дорожнього руху, в автомобілі пристібатись повинні усі, в тому числі пасажири на задньому сидінні.
“Сьогодні, на жаль, є типовою звичка не пристібатися як на передньому сидінні, так і позаду: близько 75% українських водіїв не користуються ременями безпеки, – наголосила Олеся Холопік, директорка Центру демократії та верховенства права. – Є дві причини, які пояснюють, чому. По-перше, це мізерний штраф у 51 гривню, а друге – величезна кількість міфів та упереджень серед водіїв та пасажирів”.
Тому Кампанія “За безпечні дороги” послідовно виступає за посилення відповідальності за невикористання пасків безпеки. Так, у 2018 році експерти Кампанії “За безпечні дороги” розробили один із перших законопроєктів у цій темі – він передбачав підвищення штрафу за ігнорування ременів безпеки до 850 гривень, Документ ухвалили у першому читанні, однак тоді у Раді не знайшлося 226 голосів для ухвалення в цілому. Згодом був ще один законопроєкт був підготовлений та зареєстрований у 2019 році, та через дострокові вибори до ВРУ та не був розглянутим.
Попри це, рівень пристібання в Україні в 2018 році за рік зріс з 15% до 23%. Адже законопроєкт запустив суспільну дискусію, завдяки якій водії та пасажири зрозуміли: пристебнутий ремінь справді важливий і рятує життя.
Як відзначають експерти Кампанії, мета підвищення штрафу – передовсім подати сигнал українському суспільству про важливість обов’язку використовувати ремінь безпеки та сформувати звичку пристібатися. Натепер покарання за непристебнутий ремінь складає 51 гривню – найнижчий штраф за ігнорування паска безпеки в Європі.
Відтак, незначне покарання спонукає громадян вважати, що користування пасками є не важливим заходом безпеки, а простою формальністю. “Ми у Кампанії давно говоримо, що ця 51 гривня створює у людей відчуття, наче правило про користування ременями є несуттєвим, його можна порушувати. Хоча ціною такого порушення може бути життя”, – додає Олеся Холопік.
За оцінкою Кампанії “За безпечні дороги”, окрім штрафів для водіїв, необхідно ще й проводити інформаційно-просвітницьку діяльність у цій сфері: громадянам слід пояснювати, чому саме потрібно пристібатися. Адже частою причиною ігнорування пасків безпеки є міфи та упередження. До прикладу, водії вважають, що якщо є подушка безпеки, то ременем можна не користуватись, або переконанні, що нічого не трапиться на невеликій швидкості, або ж покладаються на власне вміння кермувати (спростування цих міфів дивіться за посиланням).
Відтак Центр демократії продовжить адвокатувати зміни у сфері безпеки руху та проводити інформаційні кампанії для суспільства. Так, ЦЕДЕМ спільно з партнерами з 2017 року здійснює дослідження рівня користування ременями безпеки в Україні, яке дозволяє відслідковувати зміни у цій сфері.
Також організація реалізувала ряд просвітницьких проєктів, серед яких інфографіки-пояснення та соціальна реклама про важливість дотримання правил на дорогах.
Детальніше про діяльність ЦЕДЕМ та Кампанії “За безпечні дороги” читайте за посиланням
Факти про ремені безпеки дивіться за посиланням
Додамо, що законопроєкт №2695 також несе низку інших змін для учасників дорожнього руху. Зокрема, штраф за перевищення швидкості більш як на 20 км/год зросте з 255 до 340 гривень. За перевищення на понад 50 км/год доведеться заплатити 1700 гривень (замість 510 натепер), а за користування телефоном за кермом – 510 (раніше – 425). Суттєво посилиться також відповідальність за керування авто напідпитку.