Використання пасків безпеки має бути звичкою, переконані поліція та представники громадянського сектору. Нова кампанія Національної поліції та Консультативної місії ЄС (КМЄС) в Україні покликана заохотити якомога більше українців пристібатися пасками безпеки в автомобілі. Поліцейські розказуватимуть водіям і пасажирам на дорогах, чому це важливо, облаштують спеціальні інформаційно-демонстраційні зони із симулятором зіткнення в різних містах України, а також навчатимуть школярів, як убезпечити себе під час поїздки на задньому сидінні авто.
Інформаційним партнером ініціативи став Центр демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ), що працює в сфері безпеки дорожнього руху вже понад 4 роки у рамках адвокаційної Кампанії «За безпечні дороги».
Цікаві факти про ремені безпеки, тест, інтерактивна гра, відео та корисна інформація вже доступні на сайті кампанії https://seatbelts.
Київ, 17 березня, 2021 р. – Сьогодні стартувала нова спільна ініціатива Національної поліції та Консультативної місії ЄС (КМЄС) в Україні з підвищення рівня безпеки дорожнього руху «Пристібайся – не жахайся». Про початок кампанії представники поліції та КМЄС повідомили під час пресконференції. Мета ініціативи ─ привернути увагу громадськості до ризику травм і смертей, до яких може призвести нехтування ременями безпеки під час руху, а також заохотити українців пристібатися в автомобілях як на передніх, так і на задніх сидіннях. Кампанія орієнтована на дорослих пасажирів і водіїв, а також на школярів віком від 8 до 16 років.
Кампанія розпочинається з Києва й передмість і поступово охопить інші міста в регіонах, включаючи Одесу, Маріуполь, Львів і Харків і триватиме з 11 березня до середини травня 2021 року. На кожен регіон відведено по три тижні, не рахуючи стартовий тиждень кампанії в кожному з них.
Згідно з результатами онлайн-дослідження «Сприйняття та використання пасків безпеки водіями та пасажирами»*, проведеного у п’яти містах України в грудні 2020 року, 95% респондентів згодні з тим, що пристібатися важливо, щоб уберегти життя в разі аварії. Однак, коли справа доходить до поїздки на авто, далеко не всі згадують про це переконання. Так, 82% опитаних заявили, що пристібаються на передньому сидінні, але лише 52% роблять це постійно. Що стосується водіїв, тут показники ще нижчі: принаймні час від часу пристібаються 48% водіїв, проте лише 39% стверджують, що користуються паском безпеки завжди. Найгірша ситуація із користуванням пасками на задньому сидінні. Тільки 26% стверджують, що пристібаються, коли сидять позаду, і лише 12% звикли робити це щоразу. Як зауважують дослідники, розбіжність між декларованим переконанням у важливості ременів безпеки і реальною частотою використання їх під час руху може на практиці бути ще більшою.
«В Україні за минулий рік внаслідок дорожньо-транспортних пригод 31 974 особи було травмовано і 3541 особа загинула. Ці цифри можна було б суттєво знизити, якби люди постійно користувалися ременями безпеки. Ремені ─ це ефективний і простий засіб безпеки, що є в будь-якому авто. Не пристібаючись, людина в 30 разів збільшує ризик вилетіти з автівки під час зіткнення й зазнати травм, несумісних із життям. Тому цієї весни ми розпочинаємо кампанію, яка, на нашу думку, допоможе зробити поїздки в автомобілях безпечнішими для всіх нас. Ми прагнемо нагадати, що безпека в авто – це не особиста справа кожного, а обов’язок пасажира й водія одне перед одним. Дякуємо за підтримку нашим партнерам з Консультативної місії ЄС в реалізації кампанії та віримо, що разом нам вдасться сформувати в українців корисну звичку завжди користуватися ременями безпеки», — розповідає перший заступник начальника Департаменту патрульної поліції Олексій Білошицький.
«Безпека дорожнього руху завжди в центрі уваги в країнах–членах Європейського Союзу. Ми з досвіду знаємо, що інформаційні кампанії, підкріплені посиленим контролем з боку поліції, дають найкращий ефект: частота використання ременів безпеки зростає. Цей підхід, хоча й потребує часу, є справді дієвим. Сьогодні на дорогах України, за різними даними, в середньому пристібається менше половини пасажирів і водіїв, тоді як, наприклад, у багатьох країнах Євросоюзу цей показник сягає 80-90%. Слід пам’ятати, що проблема ДТП має й економічний вимір: за даними ВООЗ, аварії на дорогах коштують від 1 до 3% річного ВВП, залежно від рівня розвитку країни. Отже, формування культури постійного використання ременів безпеки як необхідної звички, що рятує життя, ─ це ще й інвестиція в економічний розвиток держави, який є одним із пріоритетів у співпраці ЄС з Україною», ─ зауважив заступник голови Консультативної місії Європейського Союзу в Україні Фредрік Весслау.
Центр демократії та верховенства права, що з 2016 року проводить інформаційні та соціальні кампанії як складові адвокації змін державної політики в сфері безпеки дорожнього руху, підтримав кампанію як інформаційний партнер. «Сьогодні, 17 березня, вступив у силу закон № 2695, що має на меті покращити безпеку дорожнього руху в нашій країні, зокрема, підвищенням штрафів за порушення базових правил, які можуть призвести до травматичних і смертельних наслідків під час ДТП, в тому числі за невикористання пасків безпеки. На жаль, українці часто нехтують простим правилом – пристібатися і на передньому, і на задньому сидінні в авто. Сподіваюся, що штрафи, що збільшилися вдесятеро (з 51 до 510 гривень), разом із постійним інформуванням водіїв і пасажирів, як-от ця спільна кампанія, покращать рівень користування ременями безпеки», – зазначила Олеся Холопік, директорка ЦЕДЕМ.
Нагадати українцям, що пристібатися в авто треба завжди, навіть на задніх сидіннях, автори кампанії вирішили доволі несподіваним способом, поєднавши у своїй концепції горор і гумор. Впізнавані образи з фільмів жахів допоможуть подолати переконання, що заднє сидіння ─ більш безпечне місце, на якому непристебнутому пасажиру нічого боятися.
А ще скептиків, які ігнорують ремені безпеки, будуть переконувати «практичним досвідом». У рамках кампанії охочі зможуть безпечним способом відчути на собі, що саме відбувається з людиною в авто під час зіткнення. У цьому допоможуть спеціальні симулятори, які можна буде випробувати в демозонах, присвячених темі ДТП. Такі демозони у весняні вихідні працюватимуть в людних міських локаціях. Громадяни матимуть також можливість поспілкуватися з поліцейськими, які розкажуть, чому необхідно пристібатися. Перелік міст і розклад роботи демозон уже зараз дивіться на сайті кампанії.
На додаток, упродовж усієї весни поліція буде проводити роз’яснювальну роботу й консультуватиме автомобілістів на дорогах міст і паркінгах великих ТРЦ. А на юну аудиторію чекають уроки в школах, де поліцейські розкажуть та наочно продемонструють, чому необхідно користуватися ременями безпеки. Інформацію про всі заходи, а також різні інформаційні й навчальні матеріали (ролики, статті, інфографіку тощо) можна знайти на сайті кампанії.
Кампанію підтримала низка партнерів по всій Україні: Асоціація відповідальних перевізників, онлайн-сервіс виклику авто Uklon, а також мережі автозаправок UPG і SOCAR, які підтримають проведення кампанії в усіх містах, та KLO, яка є партнером у Києві й області.
*Опитування «Сприйняття та використання пасків безпеки водіями та пасажирами» проводила компанія Gradus Research у грудні 2020 року. У ньому взяли участь 1000 респондентів віком 18-50 років у Києві, Львові, Маріуполі, Одесі й Харкові.
За додатковою інформацією звертайтеся:
Патрульна поліція України
Моб.: +38096 284 84 02
E-mail: press@patrol.police.gov.ua (відділ пресслужби ДПП)
Сайт: www.patrol.police.gov.ua
Консультативна місія Європейського Союзу в Україні
Людмила Борток
Моб.: +38067 405 44 84
E-mail: ppio@euam-ukraine.eu
Сайт: www.euam-ukraine.eu
Центр демократії та верховенства права
Марія Єрьоменко
Моб.: +38066 722 27 17
E-mail: m.ieromenko@cedem.org.ua (відділ комунікацій)
Сайт: www.cedem.org.ua