9 серпня Центр демократії та верховенства права в рамках Кампанії “За безпечні дороги” провів експертне обговорення “Система стягнень за порушення Правил дорожнього руху: які змінити допоможуть зберегти життя на дорогах?”
У обговоренні взяли участь представники організацій громадянського суспільства які працюють у сфері безпеки дорожнього руху, а також заступник начальника департаменту Патрульної Поліції Олексій Білошицький та виконувачка обов’язків заступника генерального директора Центру громадського здоров’я МОЗ Ірина Сорока.
Під час обговорення ЦЕДЕМ презентував Аналітичний звіт щодо систем стягнень за порушення Правил дорожнього руху в Україні та міжнародній практиці. Мета звіту – інформувати суспільство про системи покарань та потребу допомогати в адвокації змін, які зменшать рівень смертності та травматизму на дорогах України. Звіт містить огляд теорії покарань у системі безпеки дорожнього руху, рекомендовані інструменти покарання, а також розглядає фактичну ситуацію з наявністю різних інструментів у національних правових системах України та 4 інших країн.
З повним текстом аналітичного звіту можна ознайомитись за посиланням.
Учасники дискусії наголосили на необхідності комплексного підходу до вирішення проблеми високої смертності та травматизму на дорогах. Так, окрім покращення системи стягнень за порушення ПДР (зокрема коли йдеться про пропорційність покарання рівню спричиненої небезпеки), обговорили також потребу проводити просвітницькі програми та використовувати інфраструктурні рішення.
Водночас, велику увагу варто приділяти поведінковим факторам ризику, адже надмірна швидкість залишається головною причиною ДТП в Україні. Відповідно до даних Патрульної поліції, у першому півріччі 2022 року понад 44% ДТП сталися саме через перевищення швидкості.
Під час дискусії учасники також відзначили, що система штрафних балів є однією з європейських практик, запровадження якої в Україні має великий потенціал для підвищення рівня безпеки на дорогах.
“Хотів би зазначити що ми працювали над законопроєктом про запровадження штрафних балів. Вони однозначно нам потрібні, це – передова практика, котра сформує превентивний механізм. Бо якщо люди, котрі вважають, що можуть постійно порушувати, розумітимуть, що над ними висить загроза втратити посвідчення водія – це матиме запобіжний ефект, і зарубіжні країни доводять це. Тож оскільки ми рухаємося європейським шляхом, такий механізм має бути впроваджений і у нас”, – наголосив Олексій Білошицький.
За підсумками обговорення експерти дійшли висновку, що підхід до зменшення рівня травматизму та смертності на дорогах України має бути комплексним. А систему стягнень за порушення ПДР можна покращити, зробивши покарання пропорційним спричиненому ризику та наслідкам правопорушення, а також запровадивши нові механізми стримування, зокрема штрафні бали.
Відеозапис онлайн-обговорення дивіться за посиланням
Кампанія “За безпечні дороги” – адвокаційна кампанія, спрямована на зменшення смертності та травматизму на дорогах України. Ініційована Центром демократії та верховенства права у партнерстві з ГО “Vision Zero”, U-Cycle та об’єднує міжнародних, українських експертів, представників законодавчої та виконавчої влади.