У середньому 40% українських водіїв користуються пасками безпеки, тоді як решта – ігнорують цей засіб захисту. Але є і гарна новина: за останні роки рівень пристібання зріс у понад півтори рази. Такі висновки можна зробити з дослідження “Рівень користування ременями безпеки серед водіїв у містах України”. Його провели спільно громадські організації Центр демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ) та “Vision Zero” (ГО “Віжн Зеро”) в рамках Кампанії “За безпечні дороги”.
Організатори дослідження вивчали, яка частина водіїв автомобілів в Україні фактично користується ременями безпеки, дотримуючись вимоги Правил дорожнього руху, і наскільки цей показник змінився порівняно з 2020 роком, коли проводили попереднє дослідження. Загалом перевірили 30260 водіїв у 18 містах: Києві та 17 облцентрах, де дозволяла безпекова ситуація.
Для цих міст середній показник користування ременями безпеки складає 40,14%. Це – значна позитивна зміна (+14,1%) порівняно з 2020 роком, коли пристібалися в середньому 26,04% водіїв.
Ще помітніші зміни на рівні конкретних міст. У 2020 році дослідники не знайшли жодного міста, де ременями користувалася би більшість водіїв. Зараз таких аж 4: Київ, Львів, Житомир та Рівне (причому в двох останніх рівень користування ременями зріс приблизно вдвічі).
Загалом же у 14 містах відсоток пристебнутих водіїв зріс, ще у двох – зміни не перевищують статистичної похибки. Лише у Одесі та Миколаєві рівень користування ременями знизився.
Повний текст дослідження з детальнішою інформацією про кожне місто читайте за посиланням
У Кампанії “За безпечні дороги” називають таку динаміку позитивною, однак додають: попри це, більшість водіїв в українських містах досі не пристібаються.
Так люди наражають себе на щоденну небезпеку, адже за оцінкою Всесвітньої організації охорони здоров’я, ігнорування ременів безпеки – один із ключових факторів ризику при аварії. Водночас, пристебнутий пасок вдвічі збільшує шанси водія чи пасажира вижити в потенційно смертельному ДТП (а також рятує від серйозних травм у легших випадках).
“Міжнародні дослідження беззаперечно засвідчують, що ремінь безпеки – найефективніший спосіб зберегти життя та здоров’я у випадку аварії, тому законодавство вимагає обов’язково користуватись ним. Саме з цієї причини ремені безпеки є одним з головним факторів уваги Кампанії “За безпечні дороги” починаючи з 2016 року. Ми раді, що за ці роки Україні вдалося досягнути значного прогресу, який підтверджують дослідження”, – прокоментувала Олеся Холопік, директорка Центру демократії та верховенства права.
Олексій Білошицький, перший заступник начальника Департаменту патрульної поліції України, назвав динаміку позитивною, однак додав, що мети ще не досягнуто. На його думку, користування ременями має стати постійною звичкою для учасників руху.
“Я рефлекторно хочу пристібнутися ременями безпеки, а коли я непристебнутий, то відчуваю себе некомфортно, мені чогось не вистачає. Хотілося б, аби у всіх випрацювався такий принцип, і я думаю, що спільними зусиллями ми таки достукаємося до свідомості наших громадян. Адже ми розуміємо, що тут не тільки штрафами та притягненням до відповідальності, але і зміною свідомості можна досягнути результатів. Втім, і покарання мають бути, і нагляд – як з боку поліції, так і зусиллями експертного кола та громадськості, зацікавлених у позитивних змінах”, – підсумував він.
У Кампанії “За безпечні дороги” вважають за необхідне не зупинятися на досягнутому. “Незважаючи на позитивну динаміку, більше половини водіїв в містах України (59,86%) й далі не виконують вимогу Правил дорожнього руху про обов’язкове користування ременями безпеки. Україна повинна прагнути досягнути рівня 100%. Для досягнення цієї мети, ми повинні працювати далі – й громадянське суспільство, й органи державної влади.” – прокоментував Віктор Загреба, координатор Кампанії “За безпечні дороги” й голова правління громадської організації “Vision Zero”.
Тож, наголошують в ЦЕДЕМ, кожен учасник руху має зробити свій вклад у безпеку на дорогах: пристібатися сам та переконувати інших, розвінчуючи популярні міфи про ремені безпеки (їх спростування дивіться за посиланням).
Учасники прес-конференції нагадали, що чинні ПДР зобов’язують пристібатись усіх і водіїв та пасажирів як переднього так і заднього сидіння. А адміністративна відповідальність за порушення користування ременями безпеки сьогодні становить 510 грн.
Кампанія “За безпечні дороги” – адвокаційна кампанія, спрямована на зменшення смертності та травматизму на дорогах України. Ініційована у 2016 році Центром демократії та верховенства права у партнерстві з ГО Vision Zero, U-Cycle та об’єднує міжнародних, українських експертів, представників законодавчої та виконавчої влади.
Про дослідження:
Дослідження проводилося методом спостереження, відповідно до настанов Всесвітньої організації охорони здоров’я “Seat-belts and child restraints: a road safety manual for decision-makers and practitioners” (2009).
Середня вибірка водіїв у кожному досліджуваному місті склала 1681 осіб, а загалом – 30260 осіб. У кожному місті заміри проводились у 4-6 місцях, розташованих в різних частинах міста. Результати заокруглені до першого знаку після коми. Статична похибка замірів у містах складає не більше 5% з довірчим інтервалом 95%. Згідно з методологією, до дослідження включено водіїв легкових, вантажних автомобілів, мікроавтобусів та не включено водіїв маршрутного міського, приміського та міжміського громадського транспорту, автомобілів спеціальних та екстрених служб та військових автомобілів.
Спостерігачі використовували візуальний метод отримання інформації, обираючи максимально зручні для спостереження місця, щоб мінімізувати ймовірність помилок або неможливість виявити наявність чи відсутність паска безпеки на плечі водія. Спостерігачі заповнювали спеціальні форми підрахунку та робили фотографії на місці спостережень. При цьому спостереження проводилось таким чином, що водії не знали що за ними ведеться спостереження. Результати спостережень з кожного міста перевіреніо організаторами, також та проведено їх вибіркову верифікацію методом контрольних замірів.
Середній національний показник обчислювався як середнє арифметичне число показників у досліджених містах. Результати дослідження не враховують відмінності у кількості населення у досліджених містах, рівень користування пасками безпеки в інших містах, малих населених пунктах та на автомобільних дорогах поза межами населених пунктів.
Важливо: у зв’язку з воєнними діями, або наближеністю воєнних дій, або з високою інтенсивністю обстрілів й високою концентрацією Сил Оборони України, у 2023 організатори не проводили дослідження у Харкові, Сєвєродонецьку, Маріуполі, Дніпрі, Запоріжжі та Херсоні, а також у містах Луганської області та Криму. Відсутність спостережень в цих містах спонукає з обережністю інтерпретувати виявлений середній показник, оскільки в разі отримання даних з цих міст, цей показник може зазнати зміни.
Інфографіки можна завантажити за посиланням
Регіональний реліз: В Одесі та Миколаєві різко впав відсоток водіїв, які пристібаються ременями безпеки. Яка ситуація в інших містах? (результати дослідження)
Пресцентр ЦЕДЕМ
Для коментарів: pr@cedem.org.ua