Чи допоможе механізм відсоткового відрахування зміцнити українське громадянське суспільство? Результати першого раунду дебатів

October 25, 2024

В рамках IV Форуму правових реформ для ОГС: Об’єднані перемагати, відбулися дебати щодо перспектив запровадження нового підходу до підтримки громадянами суспільних ініціатив та організацій через перерахування частини сплачених податків.

Формат дебатів був обраний не випадково. Він надає унікальну можливість конструктивно обговорити складні теми та питання, що викликають занепокоєння, забезпечуючи різносторонній погляд на різні їх аспекти. Дебати є інструментом відкритого демократичного діалогу в процесі прийняття рішень. 

Важливо! В форматі дебатів позиції, які представляють учасники, не відображають їхні особисті погляди або позицію організацій, до яких вони долучені. Це дозволяє зосередитися на темі обговорення, спонукаючи до об’єктивного аналізу та всебічного вивчення представлених аргументів.

Дебати пройшли у форматі “Лінкольна-Дугласа”, що передбачає аргументовану дискусію “один на один” між сторонами “за” та “проти”. Формат передбачає дві конструктивні промови, перехресні допити, а також спростування позиції іншої сторони. 

Модераторкою дебатів виступила Дар’я Гросул, молодша юристка ЦЕДЕМ.

Тема дебатів – “Впровадження механізму відсоткового відрахування в Україні”.

Відсотковий механізм – це механізм фінансової підтримки неприбуткових організацій, що полягає у наданні громадянам права на власний розсуд розпоряджатися на користь обраних ними неприбуткових організацій, законодавчо визначеним відсотком сплаченого громадянами податку з доходу. Такий механізм успішно впроваджено в Молдові, Угорщині, Польщі та ще ряді європейських країн.

Суть відсоткового механізму полягає в тому, що платник податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) має право переадресувати певний, встановлений законом, відсоток свого податку, уже сплаченого до відповідного бюджету, на суспільні потреби − безпосередньо до організації, яка займається вирішенням суспільної проблеми. Суспільні потреби та отримувачі такого відсотку в кожній країні визначені законом згідно з наявними пріоритетами, доцільністю та сформованою системою суспільно корисних інституцій. Даний механізм надання коштів не є основним джерелом фінансування таких інституцій, однак він є досить ефективним засобом залучення широких верств до суспільної підтримки розвитку громадянського суспільства та формування громадянської відповідальності.

Дебати передбачали проведення двох раундів із зміною учасників. В межах Раунду 1 дебатували Максим Лациба, керівник програми розвитку громадянського суспільства Українського незалежного центру політичних досліджень (сторона “за”) та Микола Малуха, директор з громадських зв’язків “CASE Україна” (сторона “проти”).

Максим Лациба, представляючи сторону “за” впровадження механізму відсоткового відрахування, підкреслив, що цей механізм забезпечує фінансову підтримку неприбуткових організацій, надаючи громадянам можливість самостійно розподіляти частину сплаченого податку на користь обраних ними організацій. Це сприяє активній участі громадян у процесі ухвалення рішень та адмініструванні податків, що підвищує їхню обізнаність про використання бюджетних коштів. 

Максим Лациба зазначив, що механізм відсоткового відрахування вже успішно працює у багатьох європейських країнах: Литві, Польщі, Угорщині, Словаччині. Досвід цих країн демонструє, що механізм відсоткового відрахування консолідуватиме суспільство, підвищуючи довіру громадян до неприбуткових організацій, зокрема й активізуючи формат благодійності серед населення.

Він також зауважив, що впровадження механізму сприятиме підвищенню податкової та фінансової обізнаності українців, адже вони зможуть чітко бачити, куди йдуть їхні кошти. Крім того, ідея спрощеного процесу переадресації такого податку через електронний кабінет платника податків сприятиме популяризації електронного урядування в Україні. 

Микола Малуха, представляючи сторону “проти” впровадження механізму відсоткового відрахування, висловив кілька занепокоєнь. Він наголосив на можливих бюджетних втратах при переадресуванні 2% від ПДФО на користь благодійних та громадських організацій, що також вимагатиме розробки компенсаційних механізмів для збалансування державного і місцевих бюджетів. Також Микола Малуха звернув увагу на невизначеність у тому, з якої частини податків (державної чи місцевої) буде здійснюватися відрахування.

Окремим аргументом виступило побоювання щодо можливих ризиків зловживань з боку бізнесу, коли кошти можуть спрямовуватися до афілійованих з бізнесом благодійних організацій для уникнення сплати податків або відмивання коштів.

ЦЕДЕМ працює над адвокацією впровадження механізму відсоткового відрахування з 2019 року. За останні 5 років ми чули побоювання, подібні до тих, що озвучив Микола Малуха, від представників державних органів. Зокрема, щодо ризиків зловживань у використанні перерахованих коштів та відмивання доходів афілійованими організаціями. Важливо підкреслити, що в рамках механізму відсоткового відрахування передбачено впровадження ефективних механізмів контролю для забезпечення прозорості процесу.

По-перше, українське законодавство містить чіткі вимоги щодо прозорості та звітності неприбуткових організацій. Будь-які спроби використання благодійних чи громадських організацій для мінімізації податків або незаконних фінансових операцій підпадають під контроль з боку податкових органів та спеціалізованих установ.

Згідно Звіту про проведення незалежної оцінки ризиків сектору неприбуткових організацій в Україні, організації громадянського суспільства в Україні є низькоризиковими щодо відмивання коштів, отриманих злочинним шляхом, та фінансування тероризму, тому будь-які твердження про потенційне збільшення випадків відмивання коштів через афілійовані благодійні та громадські організації є перебільшенням.

По-друге, механізмом відсоткового відрахування передбачене застосування ряду вимог до організацій-отримувачів такого відрахування. Зокрема, що організація має бути офіційно зареєстрована як юридична особа щонайменше рік та мати статус неприбутковості; організація має бути включена до Реєстру отримувачів відсоткового відрахування; в організації наявний сайт або сторінка в соціальній мережі; організація здійснює добровільне публічне звітування та у неї відсутні заборгованості перед державним бюджетом. Окрім цього, визначається на які потреби організації-отримувачі відсоткового відрахування можуть витрачати кошти: отримані відрахування витрачатимуться за цільовим призначенням, покриватимуть адміністративні, організаційні потреби тощо. Усі ці вимоги відіграють роль запобіжників, які нівелють ризик використання організацій для зловживань.

Більше аргументів “за” та “проти” механізму відсоткового відрахування у першому раунді ви зможете почути у відеоматеріалі.