Авторка
Оксана Ващук-Огданська,
юристка, спеціалістка у сфері доступу до публічної інформації,
членкиня Координаційної ради при Омбудсмені
для Центру демократії та верховенства права
Вивчаючи судову практику, можна вчитися на чужих помилках і здобувати аргументи на користь правильного застосування закону. Саме тому на початку 2023 року проаналізовано 50 рішень адміністративних судів щодо захисту права на отримання публічної інформації. Усі вони стосуються запитів, поданих в умовах воєнного стану.
Висновки з ілюстраціями окремих справ відображені у серії статей “Обмеження доступу до публічної інформації під час війни: про що говорить судова практика?”:
Перша частина розповідає про загальні вимоги обмеження доступу та презумпцію відкритості публічної інформації;
Друга частина – про види інформації з обмеженим доступом.
В третій частині розповімо про безумовно відкриту інформацію та суперечки довкола обмеження доступу до неї.
А в четвертій частині – про практичні аспекти застосування “трискладового тесту”.
Частина 2
Види інформації з обмеженим доступом
У значній кількості проаналізованих судових справ розпорядники публічної інформації пояснювали, що вони б, звісно, надали інформацію, але ж війна… Однак, як неодноразово вказано у судових рішеннях, аби відмова у задоволенні запиту була правомірною, простого посилання на запровадження воєнного стану недостатньо.
Як і формального переписування фраз на кшталт: “розголошення запитуваної інформації може загрожувати національній безпеці” або “з метою убезпечення посадових осіб місцевого самоврядування (їх персональних даних) від можливих протиправних діянь і використання цієї інформації зі сторони агресора”, або “розголошення публічної інформації може становити шкоду, яка полягає в імовірній небезпеці, загрозі життю та здоров`ю працівників органів…”.
Обмеження доступу до публічної інформації – це чітко виписана в законі процедура, дотримання якої і перевіряє суд, розглядаючи справу. Нагадаємо ключові норми.
Три “кити” обмеження доступу до публічної інформації
Презумпція відкритості інформації передбачена статтею 1 Закону України “Про доступ до публічної інформації” (надалі – Закон №2939-VI).
На практиці це означає, що уся інформація є відкритою, окрім тієї, яка згідно з ЗАКОНОМ (а не підзаконними актами) належить до інформації з обмеженим доступом.
Згідно з законом, інформацією з обмеженим доступом є: конфіденційна інформація, таємна інформація, службова інформація – це визначено частиною першою статті 6 Закону №2939-VI, а також статтею 21 Закону України “Про інформацію”.
Перелік видів інформації з обмеженим доступом є вичерпним і розширеному тлумаченню не підлягає. Як добре видно на схемі вище, якщо запитувана інформація не є конфіденційною, таємною чи службовою, вона є відкритою, тобто має надаватися за запитами та оприлюднюватися.
Для підтвердження цієї тези звертаємо увагу на правові позиції Верховного суду.
Обставини справи: розпорядник інформації (Генеральна прокуратура України, що є держателем Єдиного реєстру досудових розслідувань) відмовила у наданні інформації про наявність кримінальних проваджень, оскільки (спрощено) відомості становлять службову інформацію. Верховний Суд, діючи як касаційна інстанція, визнав такі дії неправомірними, серед іншого, зазначаючи таке:
Отож, у випадку відмови у задоволенні запиту розпорядник має чітко вказати: до якого виду інформації з обмеженим доступом належить запитувана інформація і застосувати “трискладовий тест”. У випадку оскарження, як-от у розглянутій вище справі, суд перевіряє, чи правомірно розпорядник відніс інформацію до службової, і чи правильно застосував “трискладовий тест” (та й чи застосував його взагалі).
Формального посилання недостатньо
Обов’язкове застосування “трискладового тесту” передбачено статтею 6 Закону №2939-VI:
Особливості виконання вимог цієї статі роз’яснені у постанові пленуму Вищого адміністративного суду України №10 від 29.09.2016 (надалі – Постанова №10).
Щодо службової інформації у пункті 6.1 зазначено:
Наведемо приклад застосування цієї норми у судовій практиці Верховного суду.
Обставини справи: розпорядник інформації (Вища рада правосуддя) відмовила у наданні інформації щодо члена ВРП, на розгляді якого знаходиться дисциплінарна скарга, оскільки (спрощено) запитувана інформація є службовою (у тому числі внесеною до Переліку відомостей, що становлять службову інформацію у ВРП). ВРП зробила слабку спробу застосувати “трискладовий тест”, зазначаючи лишень мету, з якою обмежує доступ до інформації (для уникнення можливого тиску на членів ВРП). Велика палата Верховного Суду, діючи як апеляційна інстанція, визнала такі дії протиправними, серед іншого, зазначаючи таке:
Щодо таємної інформації у пункті 5.10 Постанови №10 сказано:
Щодо конфіденційної інформації також розгляньмо приклад з судової практики Верховного Суду.
Обставини справи: розпорядник інформації (прокуратура Харківської області) відмовила у наданні копії листа, якого вона отримала, оскільки “запитувана інформація є матеріалами службового розслідування стосовно службової особи та містить конфіденційну інформацію стосовно інших осіб”. Верховний Суд, діючи як касаційна інстанція, визнав такі дії протиправними, серед іншого, зазначаючи таке:
Витяг з постанови 21.09.2018 у справі №820/5938/16
40. Таким чином, Суд погоджується з висновком суду апеляційної інстанції про відсутність підстав для відмови у наданні запитуваної інформації із незазначенням, яким саме інтересам може завдати шкоди поширення даної інформації.
41. Також посилання відповідача на наявність персональних даних інших осіб у запитуваній інформації та, відповідно, і наявності ознак конфіденційної інформації, є безпідставними, позаяк судом апеляційної інстанції встановлено, а відповідачем не спростовується, що в запитуваних позивачем документах наявна згадка про двох громадян, які не є державними службовцями, та інформація про яких може бути віднесена до конфіденційної: ОСОБА_5 та ОСОБА_7, які надали згоду про використання їх персональних даних. |
Як бачимо, навіть якщо запитувана інформація є конфіденційною, таємною чи службовою, розпорядник, відмовляючи у доступі, зобов’язаний застосувати “трискладовий тест”. Відмова у задоволенні запиту на інформацію буде правомірною тільки тоді, коли розпорядник доведе, що шкода від оприлюднення службової, конфіденційної чи таємної інформації перевищує суспільний інтерес в її отриманні. Тоді як формального посилання на те, що ця інформація згідно з законом є інформацією з обмеженим доступом недостатньо. Такі дії вважаються необґрунтованою відмовою, яка не відповідає вимогам норм Закону №2939-VI.
Жодних нових правил
Втім, читаючи цю аналітику, скептики можуть заперечити: уся розглянута вище судова практика стосується мирного часу. Чи доречно вимагати виконання приписів Закону №2939-VI під час війни?
І доречно, і правильно виконувати будь-який діючий закон в умовах воєнного стану, адже Україна – демократична держава або щонайменше прагне такою бути. Жодний чинний нормативно-правовий актом не скасовує вимоги Закону №2939-VI, як і дію міжнародних актів.
Закон України “Про правовий режим воєнного стану” містить лише одну норму, і яка стосується строку оприлюднення проєктів актів розпорядників інформації. Йдеться про частину десяту статті 9 Закону:
10. У період дії воєнного стану на акти органів місцевого самоврядування, військово-цивільних адміністрацій та військових адміністрацій, а також їх посадових осіб не поширюються вимоги пункту 3 частини першої (у частині оприлюднення проектів актів), частини четвертої статті 15 Закону України “Про доступ до публічної інформації”. |
Жодних інших норм, де б згадувався Закон №2939-VI чи скасовувались передбачені ним правила,, в Законі України “Про правовий режим воєнного стану” немає.
Однак подібна “дискусія” розгорталася не в одній судовій справі. Демонструємо рішення з уже “воєнної” судової практики.
Обставини справи: розпорядник інформації (Рівненська міська рада) у відповідь на запит серед іншого зазначив: “на період дії правового режиму воєнного стану може бути обмежено передбачене ст. 34 Конституції України право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію. … Відповідь на запитувану інформацію може бути надана після припинення (скасування) правового режиму воєнного стану в Україні з дотриманням положень Закону України “Про доступ до публічної інформації”.
Позивач, натомість, стверджував, що: “після введення воєнного стану в Україні дія відповідних законодавчих норм не призупинялася та не скасовувалася, тобто щодо них продовжує діяти презумпція відкритості.”
Рівненський окружний суд, діючи як суд першої інстанції, визнав такі дії протиправними, серед іншого, зазначаючи таке:
Узагальнюючи аналіз цієї та схожих справ можна сказати, що запровадження воєнного стану – це не аргумент для відмови в наданні інформації. Він не впливає на впровадження чи скасування норм Закону №2939-VI. Суди, зазвичай, досліджували обставини справи: яку саме інформацію запитували, чи належить вона до інформації з обмеженим доступом, перевіряли застосування або й самі застосовували “трискладовий тест”. Детальніше розглянемо декілька таких справ у наступних частинах.