Матеріал опубліковано у виданні «Громадський простір»
Слова «штучність», «награність», «брехня». З цього часто починаються розмови про розвиток персонального бренду у громадському секторі. Навіть у мирний час, що вже й казати про брендинг експертів в умовах війни.
Найчастіше чую такі пояснення:
- у соцмережах багато «штучних експертів», які публічно справляють одне враження, а на практиці – не відповідають своєму бренду (ситуація, коли «одні роблять, а інші говорять»);
- рекламувати свої навички та досягнення для окремих організацій та осіб – неприйнятно «з моральної точки зору».
Згадуються слова Опри Вінфрі, яка відома своїм активізмом у боротьбі за права дітей та жінок: «Я ніколи навіть не думала про бренд. Я лише думала день у день, як робити кращий, правильний вибір для мене. Але зараз я приймаю це, тому що визнаю, що люди бачать мене як бренд. Але для мене це не бізнес. Питання в тому, що ви відстоюєте?»
Під час зустрічі спільноти менторів ОГС ми поговорили про значення персонального бренду у затишному колі лідерів, які не просто роблять свою роботу, а й передають знання й досвід молодим організаціям.
Дозвольте поділитися з вами окремими практиками. Адже вірю, що для того, аби досягати справжніх змін у суспільстві – треба вести за собою людей. Двох, трьох чи кілька мільйонів – це вже залежить від спроможності особистого бренду.
Навіщо витрачати час на персональний бренд?
Вам потрібно звернути увагу на персональний бренд, якщо ви:
- хочете залучати на вашу діяльність більше коштів;
- хочете, щоб до вас зверталися за консультаціями, запрошували до співпраці, запитували вашу думку з того чи іншого приводу;
- хочете, щоб вас рекомендували журналістам, коли вони шукають, у кого взяти коментар;
- хочете гуртувати людей довкола проблем громади чи держави загалом;
- хочете самі обирати, з якими проєктами чи організаціями працювати.
В умовах війни найважливіший аргумент, як на мене, – залучення коштів на діяльність організації, на гуманітарні потреби чи на допомогу військовим. І в цьому нам допоможе розуміння, що ми схильні приймати рішення несвідомо, інтуїтивно, емоційно, а лише потім шукати цьому аргументи й логічні пояснення.
Найпростіший приклад: одна людина може частіше переказувати благодійні кошти фонду «Повернись живим», тому що знає Тараса Чмута, й значно рідше – фонду Притули, тому що не знає його особисто. Інша людина може робити навпаки.
Бренд – це про репутацію. Хороша репутація – це довіра. Довіра – це ресурс, який в умовах війни ціниться дуже високо.
Бренд усієї організації формується зокрема й через бренди її активістів і експертів. Якщо ви виступаєте публічно як експерт/ка чи керівник/ця, що представляє ініціативу, організацію чи благодійний фонд, – в цей момент ви не лише справляєте перше враження про себе, ви транслюєте бренд організації. І навпаки: бренд організації накладає свій відбиток і на вас.
У кожного та кожної в громадському секторі зараз є певна репутація. А от сформувалася вона ситуативно, спонтанно, чи є результатом чіткої, цілеспрямованої роботи на свідомому рівні – це вже інше питання.
Тому в умовах війни про персональний бренд, особисту репутацію слід не лише дбати, а й контролювати цей процес. Щонайменше – для того, аби уникнути кризових комунікацій та бути сильнішими для допомоги іншим.
Як експерти/ки та ментори/ки можуть розвивати персональний бренд і зберегти власну гідність?
Щоб уникнути «штучності» бренду – відкиньте ідею, що ви можете просто взяти чужі стратегії, приклади, інструменти, меседжі, канали комунікації тощо й отримати крутий результат.
Справжній персональний бренд народжується всередині вас. Він визріває на основі особистих цінностей, його живить пристрасть до роботи та бажання ділитися з іншими.
Якщо будете робити, як всі, просто «бо так треба», – це буде неприродно для вас, викликатиме недовіру та несприйняття. Насамперед – внутрішнє.
Вправа №1.
Запишіть відповіді на питання:
- Які цінності я відстоюю? За що борюся?
- Який світ хочу побудувати?
- Що для мене добре, а що – неприйнятно?
- Як я хочу, щоб про мене говорили?
- Як я можу поширювати свої ідеї для ширшого кола, залучити більше людей?
Багатьох активістів демотивує відсутність результату. Отже, ви хочете побачити результат? Хочете побачити реальні зміни? Поширюйте ваші ідеї.
Люди нічого не знають про ваші ідеї, якщо ви про них не говорите публічно. Якщо боїтеся говорити те саме, про що вже сказали інші, – розповідайте через власний досвід, власні приклади, власні історії. Пам’ятайте: теорія – універсальна, досвід – унікальний.
Звісно, це потребує ресурсу, насамперед – вашого часу й інтелектуальних зусиль для створення контенту.
Вправа №2.
Намалюйте квадрат і поділіть його на 4 рівні частини (два менші квадрати згори, два знизу).
Напишіть у них відповіді на питання:
- Що поганого станеться, якщо я не буду інвестувати ресурс у власний бренд?
- Що хорошого станеться, якщо я не буду інвестувати ресурс у власний бренд?
- Що поганого станеться, якщо я буду інвестувати ресурс у власний бренд?
- Що хорошого станеться, якщо я буду інвестувати ресурс у власний бренд?
Проаналізуйте ваші відповіді.
А тепер запишіть, як ви можете захистити себе від мінусів, які виникають, коли ви інвестуєте у ваш бренд? Як ви можете знизити ризики?
Як бути з синдромом самозванця?
Якщо здається, що ви недостатньо експерт чи експертка, щоб так себе називати чи бути для когось ментором/менторкою, або ж якщо вас турбує, що хтось може помітити вашу некомпетентність в окремих питаннях, – ось 4 поради.
- Ваше завдання – робити роботу добре й постійно думати про те, як робити її ще краще. Жодна людина у світі не знає 100% всього, отже, дуже професійно, якщо ви прямо скажете: «Мені потрібен час, щоб проконсультуватися, дослідити й відповісти на ваше питання». Так роблять справжні профі.
- Консультуватися з іншими – це нормально. Досліджувати, запитувати в інших, цікавитися, а що кажуть закордонні фахівці – це розвиток вашої експертності. А коли ви починаєте ділитися власними висновками та новини знаннями – це ще й розвиток вашого бренду.
- Прийміть те, що невдачі будуть. Тому що ви – людина. Завжди може «прилетіти» негативний коментар. Чим більше ви робите, чим активніше поширюєте власні ідеї – тим більше прихильників отримуєте. І тим більше отримуєте негативу. Можна називати це статистикою, балансом чи ще якось. Це трапляється абсолютно з усіма, ви – не унікальні в цьому.
- Якщо вас «гризе» статус експерта чи експертки – змініть це слово. Станьте ентузіастом/кою, проповідником/цею, майстром/майстринею. Експериментуйте та знайдіть власний «лейбл». Головне, щоб він був органічним для вас, додавав вам крил і викликав бажання робити більше.
Вправа №3.
Запитайте друзів та/чи колег, що вони цінують у спілкуванні та/чи роботі з вами? Найкраще це зробити у месенджері, де ви можете прочитати й перечитати відповідь. Зберіть такий зворотний зв’язок і подумайте, як вам з цими словами? Чи дізналися ви про себе щось нове? Чи це та людина, якою ви хочете бути? Що варто зберегти й розвивати, поширювати, а що хотілося б змінити?
Що можна зробити зараз для розвитку вашого персонального бренду?
- Зробіть практичні вправи й проаналізуйте результати, зафіксуйте інсайти.
- Випишіть меседжі, які ви хочете транслювати для вашого оточення, колег, партнерів, друзів.
- Переконайтеся, що меседжі корелюються з цінностями та ідеями, які ви сповідуєте та за якими ви хочете вести інших.
- Оскільки бренд говорить через канали комунікації – перевірте, що про вас знає гугл (загугліть ваше ім’я та прізвище, можна додати назву організації та/чи посаду).
- Випишіть усі канали комунікації, через які ви зараз спілкуєтеся зі світом: робочі сторінки, особисті сторінки, сайти, медіа тощо. В умовах війни та обмеженого ресурсу – визначте пріоритет і робіть більше саме для цього каналу.
- Оберіть зручний для себе тип контенту. Якщо не готові писати тексти – спробуйте виходити у прямий ефір з відео чи записувати ролики. Якщо ваше хобі – малювання, то можете доносити ваші історії та ваші ідеї через невеличкі замальовки, схеми чи таблиці, накреслені від руки. Це додає індивідуальності та виділяється на фоні стандартних картинок.
- Визначте, скільки часу ви готові інвестувати у власний бренд, і підготуйте план. Нехай це буде 15 хвилин на день чи година на тиждень – стабільність у цьому питанні важлива. Брендинг – це стратегія, гра в довгу. Тому ваші плани мають бути реалістичними та щирими, як і ваш бренд. Наприклад, піти у профільну групу експертів і подискутувати з кимось на цікаву тему в коментарях – краще, ніж нічого. Підготувати одну статтю чи провести один прямий ефір раз на місяць – це краще, ніж писати пости щодня й гвалтувати себе психологічно.
І наостанок.
Бажаю вам знайти власний стиль розвитку персонального бренду (меседжі, канали, інструменти). Хай вам буде зручно у вашому бренді, а іншим від цього – цікаво й корисно настільки, щоб хотілося вас цитувати й на вас посилатися.
Якщо ж для вас це зараз дійсно надто ресурсозатратна справа й геть не на часі, але загалом дуже хотілося б «чогось такого», – то збережіть для себе цей матеріал. А ваше відчуття власного бренду хай дозріває.
Підготувала Ксенія Дітчук
Менторська програма 3.0 впроваджується в межах проєкту «Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства України», що реалізується ІСАР Єднання у консорціумі з Українським незалежним центром політичних досліджень (УНЦПД) та Центром демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ) завдяки щирій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку.