Павло Бурдяк
аналітик напряму “Незалежні медіа” ЦЕДЕМ
Ця консультація є оновленням до матеріалу “Як відновити доступ до облікового запису Facebook?”
Соціальні мережі, зокрема Facebook, стали важливим інструментом для щоденного спілкування, обміну інформацією та організації суспільного життя в Україні. Однак втрата доступу до облікового запису або порушення його безпеки можуть стати серйозною проблемою для користувачів, викликаючи не лише дискомфорт, а й можливих ризиках для приватності та персональних даних. Позиція платформ є доволі жорсткою, але справедливою: питання безпеки облікового запису – ваша відповідальність.
Консультація Центру демократії та верховенства права створена з метою допомогти користувачам Facebook розв’язати поширені проблеми з доступом до акаунтів, зокрема у випадках забутого пароля, блокування облікового запису або його зламу. У матеріалі представлені покрокові інструкції щодо відновлення доступу, практичні поради з посилення безпеки облікових записів та рекомендації, які допоможуть уникнути подібних ситуацій у майбутньому.
Щоб уникнути можливих проблем з доступом до облікового запису, нагадуємо: перевірте налаштування вашого акаунту. Телефон і електронна пошта мають бути актуальними, а двофакторна автентифікація – встановленою (наприклад, прив’язка до додатку Google Autentificator, Duo та ін). Саме ці прості дії можуть допомогти в ситуаціях з проблемами доступу. І так, не забувайте, що безпека телефону і вашої пошти теж має бути аналогічною. Не завадить також зберегти URL вашого профілю – у деяких випадках це може знадобитися при відновленні доступу.
Забули пароль? Скористайтеся інструментом “Знайти обліковий запис”
Якщо ви забули пароль до свого облікового запису Facebook, ви можете відновити доступ до акаунта за допомогою інструменту “Знайти обліковий запис”. Щоб скинути пароль (без входу в обліковий запис Facebook):
1. Перейдіть на сторінку “Знайти обліковий запис”.
2. У вікні, що зʼявилося, введіть адресу електронної пошти, номер мобільного телефону, ім’я та прізвище або ім’я користувача, пов’язані з вашим обліковим записом. Натисніть “Пошук”.

Джерело: скриншот з Facebook
3. Система покаже облікові записи, повʼязані з пошуковим запитом. Виберіть свій акаунт, натиснувши на опцію “Це мій обліковий запис”.

Джерело: скриншот з Facebook
Якщо ви не можете знайти на цій сторінці свій обліковий запис, скористайтеся такими порадами:
- Спробуйте по черзі вводити електронні адреси або номери мобільного телефону, які у вас є. Можливо, ви додали до свого облікового запису стару електронну адресу або номер мобільного телефону й забули про це.
- Спробуйте ввести варіанти свого імені: можливо, під час реєстрації ви використовували псевдонім.
- Введіть своє ім’я користувача, якщо ви його створювали. Ваше ім’я користувача – це персоналізована URL-адреса у Facebook:
Якщо ви не знаєте своє ім’я користувача, попросіть когось із друзів відкрити ваш профіль і надіслати вам ім’я користувача, що відображатиметься в URL-адресі. - Попросіть одного зі своїх друзів у Facebook відкрити розділ “Інформація” вашого профілю й надіслати вам електронну адресу або номер мобільного телефону, зазначені в розділі “Контактна інформація” (водночас зауважте, що стороння особа не зможе отримати дані, якщо ви приховали цю інформацію від публічного доступу).
- Якщо з’явиться запит ввести ім’я друга, введіть ім’я. Якщо за першим іменем друга не вдалося знайти обліковий запис, спробуйте інші імена. Вводьте імена друзів разом із прізвищем.
4. Після вибору свого облікового запису Facebook перенаправить вас на сторінку входу в акаунт і попросить ввести пароль. Якщо ви не памʼятаєте пароль, натисніть на “Спробувати інший спосіб”.

Джерело: скриншот з Facebook
5. Система запропонує різні варіанти способи скидання пароля за допомогою електронної пошти чи номера телефону, привʼязаних до вашого акаунту облікового запису. Facebook може надіслати вам код електронною поштою, код у WhatsApp або код в SMS. Виберіть зручний для вас спосіб і натисніть “Продовжити”.

Джерело: скриншот з Facebook
Важливо. З міркувань безпеки ви не зможете скинути пароль за допомогою того самого номера мобільного телефону, який ви використовуєте для двоетапної перевірки. Щоб мати змогу скинути пароль, в обліковому записі потрібно вказати додатковий номер мобільного телефону або адресу електронної пошти.
Якщо ж під час відновлення свого акаунту Facebook у вас немає доступу до електронної адреси або номера мобільного телефону, повʼязаних з вашим обліковим записом, спробуйте скористатися порадами від Facebook.
6. Після вибору зручного способу для скидання паролю Facebook надішле вам код безпеки. Введіть його у відповідному полі і натисніть “Продовжити”.

Джерело: скриншот з Facebook
7. Система запропонує вам створити новий пароль, який повинен складатися щонайменше із 6 знаків. Надійний пароль – це комбінація букв, цифр і знаків пунктуації (більше порад для створення надійного пароля вказані наприкінці цієї консультації). Створіть для себе новий пароль і натисніть “Продовжити”.

Джерело: скриншот з Facebook
8. Після цього ваш пароль буде змінено. Залежно від налаштувань акаунту, Facebook також може попросити вас здійснити додаткову дію, щоб підтвердити вхід в акаунт.
Що робити, якщо мій обліковий запис Facebook вимкнено (заблоковано)?
Facebook накладає санкції на облікові записи, якщо вони порушують Умови надання послуг або Стандарти спільноти Facebook.
Ось приклади таких порушень:
- Публікація контенту, що не відповідає Умовам надання послуг Facebook.
- Неодноразові випадки поведінки, яку заборонено у Facebook відповідно до Стандартів спільноти.
- Використання вигаданого імені чи видавання себе за іншу особу, що порушує стандарти Facebook щодо автентичного представлення особи.
Залежно від кількості й серйозності порушень, на практиці санкції Meta працюють таким чином:
Усі порушення/страйки у Facebook спливають через 1 рік.
Як бачимо, 13+ порушень можуть призвести до блокування акаунту (це недокументоване обмеження, але, як показує практика, саме число 13 порушень є умовною межею блокування). Водночас за більш серйозні порушення (як-от публікація контенту про сексуальну експлуатацію дітей) Meta може вимкнути/заблокувати акаунт навіть після одного такого випадку.
Якщо ваш обліковий запис було заблоковано, Facebook зазвичай проінформує вас про це електронним листом. Повідомлення про блокування також зʼявиться при спробі увійти у ваш обліковий запис за допомогою додатку Facebook або через головну сторінку входу в браузері. Вам повідомлять, який тип обмеження було накладено на ваш акаунт, і чи можна подати апеляцію для зняття обмеження (якщо ви вважаєте, що це сталося помилково). Якщо опція подати апеляцію на блокування доступна, Facebook запропонує вам це зробити.
Тож для того, щоб подати апеляцію на розблокування вашого акаунту, потрібно:
- Відкрити додаток Facebook або головну сторінку входу у Facebook в браузері.
- Ввести свій логін і пароль.
- Далі система поінформує вас про вимкнення (блокування) вашого акаунту і запропонує подати апеляцію, якщо така опція доступна. Дотримуйтеся вказівок на екрані, щоб подати апеляцію.
- Відповідне сповіщення про блокування разом з інструкціями для його оскарження можуть міститися в імейлі від Facebook (хоча такі імейли платформа надсилає не завжди). Та остерігайтеся фішингу, коли зловмисники можуть надсилати вам електронні листи, видаючи себе за Facebook, щоб вкрасти ваш логін і пароль. Ось тут є кілька порад, як перевірити, чи повідомлення надійшло дійсно від Facebook.
- При подачі апеляції Facebook може попросити вас надати додаткову інформацію, яка підтверджує вашу особу: підтвердити свій номер телефону за допомогою коду, надіслати селфі чи посвідчення особи з фотографією тощо.
Важливо. Ви можете оскаржити блокування акаунту протягом 180 днів із дня його вимкнення. Якщо ви не подасте апеляцію через 180 днів, або якщо ваша апеляція не буде прийнята, Facebook остаточно вимкне ваш обліковий запис.
Майте на увазі, що Facebook не може відновити облікові записи, які було вимкнено за серйозні порушення. На такі облікові записи можуть накласти постійне вимкнення (блокування). Докладніше про визначення серйозних порушень дивіться в Стандартах спільноти Facebook.
Facebook надіслав запит підтвердити свою особу. Як мені повернутися у свій обліковий запис?
У випадках, коли безпека облікового запису опинилася під загрозою, Facebook може просити користувачів пройти перевірку безпеки та підтвердити свою особу. У цьому разі вам потрібно зробити такі кроки:
1. Відкрийте додаток Facebook або головну сторінку входу у Facebook в браузері.
2. Введіть адресу електронної пошти або номер мобільного телефону, що пов’язані з вашим обліковим записом. Вкажіть пароль до свого облікового запису.
3. Натисніть “Увійти”.
4. Слідуйте інструкціям на екрані, щоб пройти процедуру підтвердження особи, яку вимагає Facebook. Як правило, зробити це можна такими способами:
- Визначити друзів за фото, на яких їх позначено.
- Вказати свою дату народження.
5. Після успішного підтвердження особи ви знову зможете увійти у свій акаунт.
Якщо у вас виникають проблеми з підтвердженням особи, майте на увазі:
- Коли Facebook просить надати дату народження, вона має відповідати тій, яку ви вказали під час реєстрації акаунту.
- Якщо ви вибрали контрольне запитання, на яке не можете відповісти, у вас може бути можливість повернутися назад і вибрати інше запитання або спробувати пізніше.
- Якщо ви підозрюєте, що хтось зламав ваш обліковий запис і змінив частину вашої інформації, скористайтеся інструкціями щодо відновлення контролю над зламаним акаунтом, поданими у наступному розділі.
Як відновити контроль над зламаним обліковим записом?
Якщо ви або ваші друзі помітили підозрілу активність чи зміни у вашому обліковому записі, це може означати, що стороння особа отримала доступ до нього. Проявом цього можуть бути такі дії:
- Основну світлину вашого профілю було змінено.
- Є дописи, коментарі й повідомлення, яких ви не писали.
- У вас раптом виникли проблеми з входом, або ваш звичайний метод двоетапної перевірки (наприклад, ваш додаток для автентифікації) не працює.
- У Центрі облікових записів Meta до вашого Facebook-акаунта привʼязали сторонній Instagram-акаунт.
- Ви отримуєте повідомлення або сповіщення від Facebook про те, що хтось намагається увійти в систему або вже увійшов, і це були не ви.
- Ви отримали електронного листа від Facebook з повідомленням про те, що адреса електронної пошти або номер мобільного телефону були додані або видалені з вашого облікового запису, або що ваш пароль був змінений, і це були не ви.
- У разі зміни адреси електронної пошти, пов’язаної з обліковим записом Facebook, ви можете відхилити цю зміну. Після зміни адреси електронної пошти Facebook надсилає електронний лист зі спеціальним посиланням на попередню адресу. Натисніть це посилання, щоб відхилити зміну адреси електронної пошти й захистити свій обліковий запис.
- Якщо ви отримали лист від Facebook, ви можете перевірити, чи дійсно він від Facebook.
- У розділі “Активні сеанси” налаштувань свого облікового запису ви бачите пристрій або розташування, яке ви не впізнаєте. Якщо це сталося, ви можете вибрати підозрілий пристрій і вийти з нього.
Якщо є підстави вважати, що ваш обліковий запис зламано або ним користується ще хтось, дайте відповідь на кілька запитань із варіантами відповідей у спеціальному інструменті Facebook, щоб він міг направити вас у потрібне місце, залежно від ваших обставин.
Зазвичай ситуація виглядає так: якщо ваш акаунт зламали, але ви все ще маєте до нього доступ, відвідайте цю сторінку, щоб захистити його. Система допоможе вам підібрати правильний алгоритм дій залежно від ситуації, з якою ви зіткнулися.
Так, якщо ви ще маєте доступ до свого акаунта, Facebook спершу попросить вас уточнити деталі проблеми, яку ви виявили. Виберіть підхожу опцію і натисніть “Продовжити”.

Джерело: скриншот з Facebook
Далі соцмережа проаналізує тип проблеми, перевірить нещодавні зміни та активність у вашому обліковому записі й порадить дії, потрібні для підвищення рівня безпеки профілю. Як правило, вам запропонують змінити пароль і переконатися, що всі недавні зміни в обліковому записі внесли саме ви. Також можуть попросити переглянути інформацію про нещодавні авторизації.
Якщо ж ваш акаунт зламали і ви втратили до нього доступ, загальний алгоритм дій у цій ситуації виглядає так:
1. Відвідайте цю сторінку – важливо це робити з пристрою, який ви раніше вже використовували для входу в обліковий запис.
2. Виберіть “Мій обліковий запис зламано”.

Джерело: скриншот з Facebook
3. У вікні, що зʼявилося, введіть адресу електронної пошти, номер мобільного телефону, ім’я та прізвище або ім’я користувача, пов’язані з вашим обліковим записом. Натисніть “Продовжити”.

Джерело: скриншот з Facebook
4. Система покаже облікові записи, повʼязані з пошуковим запитом. Виберіть свій акаунт, натиснувши на опцію “Це мій обліковий запис”. Якщо ж виникли труднощі, і ви не можете знайти свій акаунт, скористайтеся цими порадами.

Джерело: скриншот з Facebook
5. Facebook попросить підтвердження дії. Натисніть “Відновити”.

Джерело: скриншот з Facebook
6. Дотримуйтеся вказівок на екрані, щоб відновити доступ до свого облікового запису. Для різних користувачів ці вказівки можуть бути різними. Так, якщо ви втратили доступ до свого облікового запису, у деяких випадках вас можуть попросити надіслати копію документа, у якому вказано ваше ім’я. Для цього можуть підійти різні документи, зокрема посвідчення особи державного зразка з фотографією, посвідчення, видані недержавними організаціями, офіційні свідоцтва або дозволи, на яких указано ваше ім’я, а також інші фізичні документи, наприклад передплата на журнал або лист.
Як підвищити рівень безпеки свого облікового запису Facebook?
Після того, як ви відновили доступ до свого акаунта Facebook, слід подбати про його захист. Ви можете скористатися інструментом “Перевірка безпеки”, щоб переглянути й оптимізувати налаштування безпеки свого облікового запису. Перевірка безпеки допоможе вам:
- Налаштувати отримання сповіщень, коли хтось намагається увійти у ваш обліковий запис із невідомого комп’ютера або мобільного пристрою. Ці сповіщення інформуватимуть вас про те, з якого пристрою було зроблено спробу ввійти, а також про його місцезнаходження;
- Дізнатись, як захистити свій пароль. Зокрема, надійний пароль має бути легким для запам’ятовування, але складним для вгадування; пароль Facebook має відрізнятися від паролів для інших облікових записів; довші паролі зазвичай надійніші; як пароль не слід використовувати електронну пошту, номер телефону або дату народження; для зберігання паролів можна використовувати спеціальний менеджер паролів, як-от Bitwarden (ці та інші поради – за посиланням);
- Увімкнути двоетапну перевірку. Це функція безпеки, що допомагає захистити ваш обліковий запис Facebook на додаток до пароля. Якщо ви налаштуєте двоетапну перевірку, вам потрібно буде вводити спеціальний код для входу й підтверджувати спробу входу щоразу, коли вхід до Facebook буде здійснюватися з невідомого браузера або мобільного пристрою.
Примітка: наразі функція “Перевірка безпеки” доступна для користувачів, які ввійшли у Facebook на комп’ютері або використовують для цього останню версію додатка Facebook для Аndroid або iOS.
Крім того, дотримуйтеся кількох простих порад безпечної поведінки у Facebook:
Не надавайте іншим особам свої дані для входу.
- Нікому не повідомляйте свій логін і пароль.
- Не пересилайте іншим особам листи від служби підтримки Meta, оскільки в них може міститися конфіденційна інформація про ваш обліковий запис.
Не приймайте запити на дружбу від незнайомих людей.
- Шахраї можуть створювати підробні облікові записи, щоб установлювати зв’язки з вами.
- Прийнявши в друзі шахрая, ви надасте йому змогу засмічувати ваш життєпис, позначати вас у дописах і надсилати вам зловмисні повідомлення.
Виходьте з акаунту Facebook, якщо ви користуєтеся ним на телефоні, планшеті чи комп’ютері, до якого мають доступ інші люди.
- Якщо забудете зробити це, можете вийти з облікового запису дистанційно. Для цього перейдіть у меню “Активні сеанси” Центру облікових записів Meta за цим посиланням (або ж відкрийте свій акаунт → “Налаштування та конфіденційність” → “Налаштування” → “Пароль і безпека” або “Безпека й авторизація” → “Активні сеанси”). Виберіть сеанс, який ви хочете завершити, і натисніть “Вийти”.
- Періодично перевіряйте активні сеанси й виходьте з невідомих пристроїв, що використовуються для входу в ваш обліковий запис.
Остерігайтеся фішингу.
- Ніколи не переходьте за підозрілими посиланнями в електронних листах чи приватних повідомленнях у соцмережах. Шахраї можуть створити підробний веб-сайт, що мімікрує під Facebook, і запропонувати увійти на нього з використанням своєї електронної адреси й пароля. Тож варто завжди перевіряти URL-адресу веб-сайту, перш ніж вводити свої дані для входу. Якщо у повідомленні є посилання на сайт Meta, важливо перевірити, чи немає в URL-адресі підозрілого формату на кшталт “facebook.com/l.php?https”, що може перенаправити вас на сторонній ресурс. В цьому прикладі, побачивши знайомий фрагмент Facebook в URL-адресі, користувачі часто можуть помилково вирішити, що посилання безпечне, хоча насправді воно може вести на сторонній шахрайський сайт (починаючи з “https” у URL-адресі “facebook.com/l.php?https”). Якщо маєте сумніви, просто введіть www.facebook.com у рядок браузера й перейдіть до Facebook саме таким чином.
- Користуйтеся сервісами для перевірки посилань. Якщо таки потрібно перейти за посиланням з листа чи повідомлення, спочатку скористайтеся такими інструментами, як “VirusTotal.com”. Цей онлайн-сервіс дозволяє перевірити посилання на наявність шкідливого вмісту, допомагає уникнути фішингових або інших небезпечних сайтів.
Водночас слід зазначити, що навіть якщо такі сервіси, як “VirusTotal.com”, показують, що посилання виглядає безпечним, це не гарантує його абсолютної надійності. Бази даних цих сервісів можуть оновлюватися із затримкою, тому вони не завжди містять актуальну інформацію про нові загрози. З цієї причини важливо також звертати увагу на інші ознаки фішингу. - Пам’ятайте, що Meta ніколи не запитує передати ваші паролі електронною поштою, тегами чи приватними повідомленнями у Facebook.
- Справжні електронні листи від Facebook щодо вашого облікового запису надходять поштою з електронних адрес meta.com (зокрема account.meta.com), facebookmail.com (зокрема priority.facebookmail.com), facebook.com (зокрема support.facebook.com та developers.facebook.com), fb.com, metamail.com (зокрема global.metamail.com). Детальніше про те, як визначити, чи повідомлення дійсно надійшло від Facebook, можете почитати тут.
- Щоб переглянути важливі повідомлення від Facebook, зайдіть у свій акаунт і перейдіть у “Налаштування та конфіденційність” → “Налаштування” → “Пароль і безпека” або “Безпека й авторизація” → “Нещодавні електронні листи”. Або скористайтеся цим посиланням. Там можна знайти актуальні важливі сповіщення від Facebook щодо вашого акаунту.
Додаткові поради щодо захисту свого облікового запису Facebook доступні за посиланням.
Описані інструкції та поради з безпеки акаунту допоможуть вам знизити ризик проблем із доступом до свого облікового запису і посилити його захист. Пам’ятайте: турбота про безпеку свого акаунту Facebook (та й будь-якого іншого акаунту) – це інвестиція у ваш спокій і захист персональних даних у цифровому світі.