Що варто запитувати під час пандемії коронавірусу?

March 31, 2020

Чи не найактуальніша тема на сьогодні – пандемія коронавірусу. Життя всіх українців змінилося та тепер залежить від поширення пандемії і запровадженого владою режиму карантину. На телебаченні та в інтернеті цілодобово висвітлюють тему боротьби із вірусом, поради експертів та заяви чиновників. Деколи ми отримуємо суперечливу інформацію.

Водночас, бути поінформованим, та володіти правдивою й актуальною інформацією, є важливим як ніколи. Розпізнавати фейки, критично оцінювати інформацію, а також знаходити достовірну – це те, що ми можемо зробити сьогодні, щоб вберегти себе та близьких. Проте, яка інформація є достовірною?

У першу чергу, варто довіряти офіційній інформації, яка поширена органами влади особливо тими, які ухвалюють рішення чи здійснюють заходи для запобігання поширенню вірусу.

Інструменти доступу: шукаємо інформацію на сайті

Найбільшою перевагою цього інструменту доступу до публічної інформації полягає в тому, що ви отримуєте інформацію без зволікань чи затримки на розгляд та надсилання відповіді на запит.

Частиною четвертою статті 15 Закону «Про доступ до публічної інформації» передбачено, що невідкладному оприлюдненню підлягає будь-яка інформація про факти, що загрожують життю, здоров’ю та/або майну осіб, і про заходи, які застосовуються у зв’язку з цим. При цьому, така інформація повинна бути оприлюднена на веб-сайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації. А це, в свою чергу, дозволяє нам відслідковувати чи актуальна інформація на сьогодні.

Безсумнівно, під цю норму підпадає й інформація, пов’язана із коронавірусом. Так, інформацію про кількість смертей від нього, кількість інфікованих осіб, а також осіб у яких підозра на вірус – це інформація про його поширення, «факти, що загрожують життю, здоров’ю осіб». А під «заходи, які застосовуються у зв’язку з цим» підпадає дуже великий обсяг інформації.

Інструменти доступу: запитуємо інформацію

Відповідно до статті 14 Закону «Про доступ до публічної інформації» розпорядники зобов’язані надавати на публічні запити достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об’єктивність наданої інформації. Отримана на запит інформація є офіційною.

Цей Закон надає запитувачу право отримати інформацію або документ. Тому, якщо вас цікавлять заходи, вжиті місцевими органами для запобігання поширенню коронавірусу, рекомендуємо запитувати саме копію відповідного нормативно-правового акту. Це може бути рішення місцевої ради або інший акт. Із цього документу ви дізнаєтесь загальну інформацію, а також який орган чи його структурний підрозділ або посадова особа є відповідальними за вжиття певних заходів. Детальнішу інформацію про конкретний захід варто запитувати саме у відповідальних суб’єктів.

Порада: запитуйте документ, в якому міститься інформація, що вас цікавить

До органів, які приймають ті чи інші рішення ми можемо віднести:

  • Президент (має право в межах своїх повноважень видавати укази та розпорядження, які є обов’язковими до виконання на території України. Наприклад, саме указом введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.03.2020 року «Про невідкладні заходи щодо забезпечення національної безпеки в умовах спалаху гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2»). Належним розпорядником такої інформації є Офіс Президента, який забезпечує здійснення повноважень главою держави. Також саме Офіс є розпорядником інформації, пов’язаної із діяльністю Координаційної ради з протидії поширенню COVID-19 (це дорадчий орган, створений при Президентові). Ви можете запитувати рішення та рекомендації цього органу у Офісу Президента.
  • Кабінет Міністрів України (постанови та розпорядження цього органу також є обов’язковими до виконання на території України. Сюди можемо віднести і розпорядження про введення режиму надзвичайної ситуації на певній території; і про заходи з охорони громадського порядку та забезпечення громадської безпеки; і про закупівлю товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення відповідних заходів; і затвердження переліку лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, що звільняються від оподаткування тощо).
  • Міністерство охорони здоров’я (у наказах та постановах МОЗ можна знайти інформацію, пов’язану із правилами (стандартами) надання медичної допомоги хворим на коронавірус; про тимчасові заходи у закладах охорони здоров’я з метою забезпечення їх готовності; чи різного роду рекомендацій щодо конкретних ситуацій)
  • Обласні державні адміністрації (володіють інформацією щодо заходів, запроваджених на місцевому рівні).
  • Місцеві ради (володіють інформацією щодо заходів, запроваджених у конкретному населеному пункті).
  • Заклади охорони здоров’я (володіють інформацією щодо їх забезпечення медичними засобами, ліками, коштами, виділеними на боротьбу з коронавірусом тощо).

Порада: надсилайте запит до того органу, що володіє інформацією

Уникайте помилок тих, хто звертається з запитами до «найвищих інстанцій». Це не зовсім правильний вибір, адже такі органи можуть не володіти «деталями», які ви запитуєте. Як наслідок – такий орган пересилає запит у порядку статті 22 Закону «Про доступ до публічної інформації» до належного розпорядника, а запитувач – набагато довше чекає на інформацію.

Яку інформацію запитувати?

Окрім рішень органів влади, ви також можете запитувати інформацію, яка для вас цікавить. Розпорядники інформації будуть зобов’язані її надати, якщо вона є публічною. Іншими словами, якщо вона у них є: створена або отримана в процесі виконання своїх повноважень та відображена на матеріальних носіях (документ, відео тощо). Наприклад, ви можете запитати:  

  • про вжиті чи заплановані заходи (зверніть увагу, що про «заплановані» заходи інформація може бути надана, якщо вона міститься в якомусь документі);
  • знеособлену статистичну інформацію;
  • про забезпечення лікарень відповідними ліками чи медзасобами;
  • про їхнє матеріальне забезпечення та готовність приймати хворих;
  • про медичні заклади, які приймають хворих на коронавірус тощо.

Порада: питайте невеликий обсяг інформації

Запитуйте тільки те, що вас дійсно цікавить, а не всю інформацію, якою володіє орган. По-перше, так ви не будете надмірно завантажувати роботою орган влади, по-друге, отримаєте інформацію вчасно – протягом 5 робочих днів (стандартний строк). Якщо ви запитуєте багато інформації, розпорядник має право продовжити строк розгляду запиту до 20 робочих днів. Це майже місяць і, скоріш за все, отримана інформація буде неактуальною.

Суспільний інтерес в отриманні інформації

Варто пам’ятати, що інформація про епідемію хвороби становить суспільний інтерес. А отже, її повинні надавати не тільки органи влади, а й суб’єкти господарювання, які нею володіють. Це і приватні лікарні, і будь-які юридичні особи, і навіть ФОПи. Тому, якщо ви бажаєте отримати інформацію у таких суб’єктів, обґрунтуйте, у чому важливість такої інформації та чому громадськість повинна її знати.

Крім того, таку інформацію запитувач може отримати безкоштовно, адже відповідно до частини четвертої статті 21 Закону при наданні особі інформації про себе та інформації, що становить суспільний інтерес, плата за копіювання та друк не стягується.

В окремих випадках (якщо запит на інформацію стосується інформації, необхідної для захисту життя чи свободи особи, щодо стану довкілля, якості харчових продуктів і предметів побуту, аварій, катастроф, небезпечних природних явищ та інших надзвичайних подій, що сталися або можуть статись і загрожують безпеці громадян) Закон гарантує, що відповідь запитувачу має бути надана не пізніше 48 годин з дня отримання запиту. Втім, таку нагальність запитувачу також потрібно обґрунтувати у своєму запиті.