Чи може ток-шоу із кандидатами у Президенти України бути розцінене як передвиборна агітація?
Визначення передвиборної агітації у Законі України “Про вибори Президента України” дуже широке. Передвиборна агітація – це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата на пост Президента України. Проте важливим аспектом цього визначення є мета спонукання. Якщо метою ток-шоу є обговорення певних суспільно важливих питань, і протягом шоу слово буде надано кандидатам з різними точками зору, то це скоріше не буде підпадати під це визначення.
Важливо пам`ятати, що, відповідно до статті 56-1 вказаного закону, виборцям забезпечується можливість доступу до різнобічної, об’єктивної та неупередженої інформації, потрібної для здійснення усвідомленого, поінформованого, вільного вибору. При поширенні інформації про вибори, яка не є передвиборною, поширювачі цієї інформації зобов’язані дотримуватися її об’єктивності, неупередженості, збалансованості, достовірності, повноти і точності. У цьому контексті особливої ваги набуває дотримання стандартів журналістської етики.
Чи може телерадіоорганізація проводити ток-шоу із кандидатами у Президенти України за власні кошти?
Так, може, але потрібно зважати на певні правила, передбачені законодавством. Відповідно до статті 37 Закону України «Про вибори президента України», витрати на підготовку та проведення виборів Президента України, зокрема і на передвиборну агітацію, здійснюються виключно за рахунок коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення виборів Президента України, та коштів виборчих фондів кандидатів на пост Президента України. З цього випливає, що якщо телеорганізація висуває вимогу оплати ефірного часу від кандидатів, то джерела надходження таких коштів можуть бути лише такими. Однак, законодавство не містить вимоги оплатності надання ефірного часу, а лише рівного ставлення до кандидатів, тому вимагати оплати за участь у ток-шоу можна або з усіх кандидатів, або із жодного.
Як правильно оприлюднювати результати опитування аудиторії під час ток-шоу із кандидатами у Президенти України?
Оприлюднення будь-яких результатів опитувань, пов`язаних із виборами, може мати великий вплив на формування громадської думки і рішення голосувати за певного кандидата. З огляду на це, закон передбачає особливі вимоги поширення такої інформації. Важливо, щоб ваша аудиторія не сприймала опитування аудиторії як повноцінне опитування громадської думки. Згідно з частиною 6 статті 56-6 Закону України «Про вибори президента України», у разі оприлюднення телерадіоорганізацією результатів інтерактивного опитування аудиторії, що проводиться під час передачі, пов’язаної з виборами або за участю кандидатів на пост Президента України, учасникам передачі забороняється коментувати результати таких опитувань або іншим чином посилатися на них. Протягом всього часу оприлюднення результатів інтерактивного опитування аудиторії повинно супроводжувати текстове повідомлення “Це опитування відображає думку лише цієї аудиторії“, яке має демонструватися на екрані (для телепередач) у формі, сприйнятній для глядача, чи бути озвученим (для радіопередач) чітким текстом диктора або ведучого передачі безпосередньо перед і після оприлюднення зазначених результатів.