Багато волонтерів, які збирають кошти для допомоги військовим та постраждалим від війни мирним мешканцям, і досі постають перед питанням: чи реєструватися в реєстрі волонтерів Державної податкової служби (Реєстр волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації)? А якщо таки зареєструвалися – то як і куди звітувати про зібрані кошти?
В цьому матеріалі пояснюємо ситуацію з поданням Декларації про майновий стан і доходи.
Законом № 3050-IX від 11.04.2023 внесені зміни до Податкового кодексу України (п. 179.2 статті 179) відповідно до яких: “«Обов’язок платника податку щодо подання податкової декларації вважається виконаним і податкова декларація не подається, якщо такий платник податку отримував доходи, у тому числі іноземні доходи, які згідно з цим Кодексом не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу».
Тож якщо ви волонтер (мовою закону, благодійник – фізична особа), збирали кошти на свій картковий рахунок для допомоги ЗСУ і при цьому внесені до Реєстру волонтерів, то відповідно до положень підпункту “б” підпункту 165.1.54 пункту 165.1 статті 165 ПКУ, ваші доходи є такими, що не включаються до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу. Відповідно, подавати Декларацію про майновий стан і доходи, такому благодійнику – фізичній особі не потрібно.
Тобто волонтери можуть посилатися на положення п. 179.2 ст. 179 ПКУ і не подавати Декларацію про майновий стан і доходи за результатами 2023 року.
На підтвердження відповідного висновку маємо відповідь Державної податкової служби України на звернення народної депутатки Інни Совсун.
На думку Державної податкової служби (ДПС), що благодійник-фізична особа, яка внесена до Реєстру волонтерів, котрий веде ДПС відповідно до ЗУ “Про благодійну діяльність та благодійні організації” має право не подавати декларацію про майновий стан і доходи, за відсутності інших підстав для подання такої декларації.
Тому, наприклад, якщо фізична особа – благодійник одночасно є ще й фізичною особою-підприємцем на загальній системі оподаткування (а отже, має подати декларацію про майновий стан і доходи), то зазначити суму зібраних благодійних коштів при поданні декларації їй таки доведеться.
А за бажання, благодійник – фізична особа може подати декларацію і відзвітувати за кошти зібрані на благодійність. Однак зазначимо, що у формі декларації немає графи, окремо відведеної для звітування за кошти, зібрані для потреб військових чи постраждалих цивільних. Суми отриманих благодійних коштів треба відображати у рядку 11.3 розділу III “Доходи, які не включаються до загального річного оподатковуваного доходу” податкової декларації про майновий стан і доходи.
Також звертаємо увагу на те, що Закон № 3050-IX набув чинності лише 06.05.2023 року, тому його дія не поширюється на попередні звітні роки.
До того ж, можливість не подавати декларацію не звільняє волонтера, який зареєструвався в Реєстрі ДПС, від обов’язку мати та зберігати документальні підтвердження витрат, пов’язаних із наданням благодійної допомоги (чеки, виписки, акти прийому-передачі, тощо). Адже цього вимагають положення підпункту б) підпункту 165.1.54 пункту 165.1 Податкового кодексу України.
Згідно з підпунктом 49.18.4 пункту 49.18 статті 49 ПКУ декларація подається за результатами року – до 1 травня року, що настає за звітним. Тобто декларацію за результатами 2023 року слід подати до 1 травня 2024 року.
Цей матеріал підготовлений ЦЕДЕМ в межах проєкту “Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства України”, що реалізується ІСАР Єднання у консорціумі з Українським незалежним центром політичних досліджень (УНЦПД) та Центром демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ).