Як зареєструвати онлайн-ЗМІ

В Україні немає жодних вимог щодо реєстрації онлайн-видань як засобів масової інформації. З одного боку, це дозволяє новинним сайтам бути відносно вільними у власній діяльності та діяти без контролю зі сторони держави, що мало би в ідеальних умовах сприяти свободі слова. З іншої сторони, це також призводить до появи так званих «зливних бачків» – сайтів, які подають інформацію у провокативній та шокуючій формі, без будь-якого зважання на стандарти журналістської професії та етики. Такі сайти найчастіше не мають жодних контактів редакції, до яких можна було б звернутися за виправленням неточної інформації, використанням права на відповідь та спростування.

Крім того, варто згадати, що журналісти онлайн-видань, що не зареєстровані як медіа, не отримують додаткового захисту, який розповсюджується законодавством на осіб, що мають відповідний професійний статус. Цей статус може підтверджуватися редакційним посвідченням ЗМІ, документом, виданим професійним об’єднанням журналістів, або ж службовим посвідченням інформаційного агентства.

З огляду на це, хоча реєстрація і не є обов’язковою, найбільш оптимальним для отримання додаткових гарантій журналістської діяльності для працівників таких видань є реєстрація інформаційного агентства: це спрощує доступ до визнання працівників агентства журналістами, а також є дещо легшим з точки зору формальних вимог до реєстрації як юридичної особи.

Для інформаційних агентств, згідно з чинним законодавством України, існує подвійна схема реєстрації – як суб’єкта господарювання та як суб’єкта інформаційної діяльності. У першому випадку, згідно з ч. 3 ст. 12 Закону «Про інформаційні агентства», реєстрація проводиться в порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб, тобто згідно з нормами Закону «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців». Жодних вимог до організаційно-правової форми не висувається, тож це може бути і громадська організація, і товариство з обмеженою відповідальністю.

У другому випадку, згідно з ч. 2 ст. 12 Закону «Про інформаційні агентства», реєстрація проводиться на підставі письмової заяви засновника (співзасновників) до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації інформаційних агентств як суб’єктів інформаційної діяльності. За ст. 13 цього ж Закону, у заяві про державну реєстрацію інформаційного агентства повинні бути зазначені:

  1. засновник (співзасновники), включаючи: прізвище, ім’я, по батькові та необхідні дані паспорта громадянина України (для фізичних осіб); повне найменування (для юридичної особи); місцезнаходження, номери засобів зв’язку та банківських рахунків;
  2. повне найменування та назва інформаційного агентства;
  3. вид інформаційного агентства та його організаційно-правова форма, ідентифікаційний код Єдиного державного реєстру підприємств і організацій України;
  4. передбачувана сфера розповсюдження інформаційної продукції (місцева, регіональна, національна, національна та зарубіжна, зарубіжна);
  5. мови, якими буде розповсюджуватися інформаційна продукція;
  6. програмна мета та основні напрями діяльності інформаційного агентства;
  7. джерела фінансового та матеріально-технічного забезпечення діяльності інформаційного агентства;
  8. місцезнаходження інформаційного агентства.


За це справляється реєстраційний збір у розмірі 50 НМДГ – тобто 850 гривень.

Ми надаємо безоплатні консультації із юридичних питань у сфері інформаційного та медійного права. Будемо раді поділитися з вами своїм досвідом.

Листи з інших питань не розглядаються.

Докладніше про консультації

 

Для того, щоб отримати інформацію, яка вас цікавить, зверніться до нас за допомогою гарячої лінії: