Використання символіки комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхня пропаганда заборонені законодавством України та тягнуть за собою негативні наслідки. Наприклад, Закон «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні» відносить пропаганду вказаних режимів до зловживання свободою діяльності друкованих ЗМІ, а державна реєстрація друкованого ЗМІ, назва якого містить символіку комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, заборонена. Аналогічна заборона встановлена і для розповсюдження аудіовізуальних творів мовниками за Закон «Про телебачення і радіомовлення». Виходячи з цього, журналістам необхідно розуміти, яка саме інформація відноситься до забороненої згідно з Законом «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки».
Стаття 1 цього Закону, забороняє пропаганду комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, яка містить умовно три групи дій:
- публічне заперечення, зокрема через ЗМІ, злочинного характеру комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років в Україні, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режиму,
- поширення інформації, спрямованої на виправдання злочинного характеру комуністичного, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, діяльності радянських органів державної безпеки, встановлення радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, переслідування учасників боротьби за незалежність України у XX столітті,
- виготовлення та/або поширення, а також публічне використання продукції, що містить символіку комуністичного, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів.
Отож у репортажах, програмах та новинах на телебаченні або статтях у пресі варто уникати заперечення злочинності цих режимів та їх виправдання, а також використання зображень із символікою комуністичного чи нацистського режимів, адже ці дії караються на підставі частини 2 статті 436-1 Кримінального кодексу України позбавленням волі на строк від п’яти до десяти років з конфіскацією майна або без такої. Щодо символіки, то Закон містить розгорнутий перелік елементів, що вважаються забороненими для використання, зокрема, і в ЗМІ, як символіка комуністичного та нацистського тоталітарних режимів:
а) будь-яке зображення державних прапорів, гербів та інших символів комуністичної партії, СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік у складі СРСР, держав так званої “народної демократії” та соціалістичних республік, Націонал-соціалістичної робітничої партії Німеччини (НСДАП), державний прапор та герб нацистської Німеччини 1939-1945 років; крім тих, що є чинними прапорами або гербами країн світу;
б) гімни СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік чи їх фрагменти;
в) поєднання серпа та молота, серпа, молота та п’ятикутної зірки, плуга (рала), молота та п’ятикутної зірки;
г) зображення, пам’ятники, пам’ятні знаки, написи, присвячені особам, які обіймали керівні посади в комуністичній партії, вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік, органах влади та управління областей, міст республіканського підпорядкування, працівникам радянських органів державної безпеки всіх рівнів;
ґ) зображення, пам’ятники, пам’ятні знаки, написи, присвячені подіям, пов’язаним з діяльністю комуністичної партії, із встановленням радянської влади на території України, переслідуванням учасників боротьби за незалежність України у XX столітті, а також із діяльністю Націонал-соціалістичної робітничої партії Німеччини (НСДАП);
д) зображення гасел комуністичної партії та Націонал-соціалістичної робітничої партії Німеччини (НСДАП), цитат осіб, які обіймали керівні посади у них, у вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік, органах влади та управління областей, міст республіканського, працівників радянських органів державної безпеки всіх рівнів;
е) назви, у яких використані імена або псевдоніми осіб, які обіймали керівні посади в комуністичній партії, вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік, нацистській Німеччині та на окупованих нею територіях у 1935-1945 роках, працювали в радянських органах державної безпеки, а також назви СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік та похідні від них, назви, пов’язані з діяльністю комуністичної партії;
є) найменування комуністичної партії та Націонал-соціалістичної робітничої партії Німеччини (НСДАП).
Тим не менше, стаття 4 Закону передбачає винятки із загальної заборони. Зокрема, журналісти можуть використовувати зазначену символіку у репортажах чи спеціальних програмах, що спрямовані на викладення або реконструкції історичних подій, а також, коли вона міститься творах мистецтва, якщо це не призводить до пропаганди. Тобто, в таких випадках варто уникати додаткових коментарів, що можуть тлумачитись як схвалення дій тоталітарних режимів.