Як Україна рухається до ЄС? Ключові процеси євроінтеграції

April 24, 2025

Європейський Союз – це об’єднання європейських держав, котре виникло як результат поетапного процесу економічної та політичної інтеграції. Ще у 1957 році шість країн-засновниць – Франція, Німеччина, Італія, Бельгія, Нідерланди та Люксембург – підписали Римський договір, який і став основою цього процесу. Угода започаткувала Європейське економічне співтовариство – попередника ЄС.

Відтоді до Європейського Союзу приєдналися ще 22 країни. Проте сьогодні членами ЄС є 27 держав, оскільки у 2020 році Велика Британія вийшла зі складу ЄС (Brexit).

Процес розширення триває. На сьогодні статус країни-кандидата на членство в ЄС мають дев’ять держав, серед яких і Україна. Це означає, що процес євроінтеграції в Україні вже розпочався.

Що таке європейська інтеграція?

Європейська інтеграція – це процес політичного, економічного, правового, інституційного та соціального зближення держави з Європейським Союзом задля її повноцінної участі в європейському політичному, економічному та правовому просторі.

Європейська інтеграція пропонує ряд важливих переваг для держав, що приєднуються до ЄС. Вступ до Союзу забезпечує політичну стабільність, оскільки країни-члени мають спільні інституційні механізми для вирішення поточних політичних та економічних питань. Це дає можливість країнам забезпечувати належний рівень управлінської прозорості та сприяє розвитку демократичних інститутів.

Для громадян країн, що вступили до ЄС, відкривається більше можливостей у межах Союзу. Вони отримують право на вільне пересування, що включає можливість жити, працювати та навчатися в будь-якій з держав ЄС. Це також сприяє зростанню мобільності робочої сили та обміну досвідом.

Що ж до економіки, то вступ до ЄС дає країнам доступ до єдиного ринку, що дозволяє збільшити обсяги торгівлі та залучати додаткові інвестиції. Це має значний вплив на розвиток інфраструктури, модернізацію промисловості та підвищення конкурентоспроможності економіки.

Крім того, країни-члени ЄС отримують можливість підвищувати соціальні стандарти, зокрема в галузі екології та захисту прав споживачів. Це забезпечує розвиток вищих стандартів життя та покращення умов праці для громадян.

У контексті України євроінтеграція є стратегічним зовнішньополітичним курсом, закріпленим у Конституції України. Цей курс передбачає поступову адаптацію українського законодавства до законодавства ЄС, впровадження європейських стандартів та цінностей у всіх сферах суспільного життя. Особливого значення цей напрям набув після повномасштабного вторгнення Росії в Україну, коли євроінтеграція перетворилася не лише на політичний вибір, а на екзистенційне питання для держави. Для України це шлях до зміцнення суверенітету та безпеки, а також до захисту демократичних прав і свобод громадян, які поділяють спільні з європейськими народами цінності.

Як відбувається процес вступу до ЄС?

У Договорі про Європейський Союз зазначено, що будь-яка європейська країна може подати заявку на членство, якщо вона поважає демократичні цінності ЄС і зобов’язується їх просувати. Всі держави, що прагнуть приєднатися до ЄС, мають відповідати Копенгагенським критеріям. Вони включають:

Політичні критерії: стабільність інституцій, які гарантують демократію, верховенство права, права людини та захист меншин.

Економічні критерії: функціонуюча ринкова економіка та здатність витримувати конкурентний тиск на внутрішньому ринку ЄС.

Юридичні критерії: здатність брати на себе зобов’язання, пов’язані з членством у ЄС, зокрема імплементацію acquis communautaire – правової системи Європейського Союзу.

Процес вступу до ЄС відбувається у три ключові етапи

Крок 1. Отримання статусу кандидата

Країна, яка подає заявку на членство в ЄС, проходить оцінку з боку Європейської комісії. На основі її висновків Рада ЄС може надати державі статус кандидата за умови одностайного схвалення усіма державами-членами.

Україна подала заявку на членство в ЄС 28 лютого 2022 року. Після виконання ряду процедур, серед яких заповнення двох частин опитувальника Європейської комісії: щодо відповідності політичних і економічних критеріїв та щодо відповідності законодавства за всіма розділами права ЄС, 23 червня 2022 року Україна отримала статус кандидата.

Крок 2. Перемовини про членство

Після набуття статусу кандидата розпочинається процес переговорів, у межах якого країна має адаптувати своє законодавство до стандартів ЄС. Важливою частиною цього процесу є імплементація acquis communautaire – сукупності законів, правил і норм Європейського Союзу, що охоплюють усі аспекти функціонування Союзу. Країна має забезпечити відповідність власної правової системи європейським стандартам, що включає реформи у сферах юстиції, транспорту, енергетики, аграрної політики, безпеки харчових продуктів, трудових прав та інших важливих напрямів. Всього є 35 розділів – так званих глав acquis communautaire Європейського Союзу.

Крім того, переговори про членство передбачають оцінку здатності країни виконувати зобов’язання, що виникають з членства в ЄС, у тому числі фінансові та політичні. Європейська комісія регулярно оцінює прогрес країни-кандидата, надаючи звіти щодо виконаних реформ та узгоджених змін. 

Цей етап є довготривалим, оскільки потребує не лише наближення законодавства, а й реальної адаптації державних практик до стандартів ЄС.

Україна зараз перебуває на цьому етапі вступу до ЄС. Після отримання статусу кандидата, 14 грудня 2023 року було ухвалено рішення розпочати перемовин між Україною та ЄС про вступ до Союзу. Після цього ЄС провів пояснювальні сесії для України та презентував acquis для кожного переговорного розділу. Станом на сьогодні триває етап проведення двосторонніх зустрічей (скринінг) щодо відповідності українського законодавства acquis communautaire ЄС (він розпочався 8 липня 2024 року).

Україна має зобов’язання з продовження  реформування своїх внутрішніх інституцій, боротьби з корупцією, покращення судової системи та забезпечення захисту прав людини. Європейський Союз регулярно оцінює прогрес у цих сферах через звіти, які надає Європейська комісія, і підтримує діалог з Україною (як з урядом, так і з організаціями громадянського суспільства) щодо стану демократичних реформ. Також Україна має пройти серію додаткових перевірок на відповідність своїх економічних і політичних практик європейським стандартам.

Крок 3. Підписання договору про вступ

Після успішного завершення переговорів сторони зазвичай укладають договір про приєднання, який визначає умови та дату вступу нового члена до ЄС. Цей документ мають ратифікувати Європейська комісія, Європейська рада, Європейський парламент, усі держави-члени ЄС та країна-кандидат.

Детальніше відстежувати прогрес України у перемовинах з ЄС можна за допомогою трекера європейської інтеграції України, створеного коаліцією “Реанімаційний Пакет Реформ”, або на урядовому порталі з євроінтеграції, зокрема через таймлайн євроінтеграції.

Розділи перемовин та кластери

​Процес приєднання до Європейського Союзу передбачає адаптацію законодавства та інституційної спроможності країни-кандидата до стандартів ЄС. Для ефективного управління цим процесом, переговори структуровані за допомогою 35 розділів, які охоплюють різні сфери acquis ЄС. З метою спрощення та оптимізації переговорного процесу, ці 35 розділів об’єднані у тематичні кластери:

Інфографіка урядового порталу євроінтеграції

Перемовини з Європейським Союзом розпочинаються з обговорення кластера “Фундаментальні сфери”, і завершуються вони також ним. Адже цей кластер охоплює найважливіші принципи та базові вимоги, на яких ґрунтується вся структура ЄС. Мова про верховенство права, демократичні інститути, захист прав людини та ефективність державних установ. 

У нашому випадку 9 квітня 2025 року єврокомісарка з питань розширення Марта Кос на пресконференції за підсумками 10-го засідання Ради асоціації Україна – Європейський Союз зазначила, що існує можливість відкриття Євросоюзом перемовин за усіма кластерами до кінця 2025 року. Пізніше, під час запуску наступної програми підтримки ЄС Ukraine2EU, про це говорили і інші європейці, зазначаючи, що питання найскорішої інтеграції України в ЄС має екзистенційне значення для всієї Європи. 

Відзначимо також, що за повідомленням Урядового офісу координації європейської та євроатлантичної інтеграції, Україна виконала 81% зобовʼязань за Угодою про асоціацію. Опубліковано Звіт про виконання Угоди про асоціацію між Україною і Європейським Союзом за 2024 рік. Загалом за 2014-2024 роки Україна досягла найбільшого прогресу у таких сферах:

  • інтелектуальна власність – 98%,
  • освіта, навчання та молодь – 97%,
  • статистика та обмін інформацією – 96%,
  • гуманітарна політика – 94%,
  • юстиція, свобода, безпека, права людини – 93%,
  • державні закупівлі – 92%,
  • політичний діалог, національна безпека та оборона – 91%,
  • підприємництво – 91%,
  • митні питання – 91%,
  • оподаткування – 90%,
  • управління державними фінансами – 90%.

Економічні та соціальні вигоди євроінтеграції для України

Вступ до Європейського Союзу надає Україні численні економічні та соціальні вигоди, що підтверджує досвід інших країн, які вже стали частиною ЄС. Наприклад, у 2004 році, коли Польща вступала до ЄС, її ВВП на душу населення становив 24 439 злотих, а в 2023 році цей показник зріс до 90 396 злотих.

Вступ до ЄС дає Україні доступ до одного з найбільших ринків світу – єдиного ринку ЄС з понад 450 мільйонами споживачів, що може позитивно вплинути на економіку країни.

Євроінтеграція допомагає країнам притягувати іноземні інвестиції. Україна, як країна-кандидат на вступ до ЄС, уже почала отримувати інвестиції від європейських компаній та Європейської комісії. Наприклад, для України Європейська комісія розробила інструмент Ukraine Facility, який передбачає 50 мільярдів євро фінансової підтримки для України протягом 2024-2027 років. У березні 2024 року Україна отримала перший транш в рамках перехідного фінансування обсягом 4,5 млрд євро відповідно до цієї програми.

Також євроінтеграція стимулює розвиток інфраструктури, що є критично важливим для економічного розвитку. Наприклад, в Україні реалізуються проєкти модернізації доріг та транспортної інфраструктури в рамках Європейського інвестиційного плану. Наприклад у грудні 2024 року Європейський інвестиційний банк надав понад 60 мільйонів євро кредитів під гарантії ЄС на відновлення ділянки дороги МО1 та інвестиції в громадський транспорт Києва, Одеси та Сум.

Окрім економічних наслідків, вступ до ЄС покращить соціальний захист населення в Україні. Так, ЄС встановлює високі стандарти у сфері прав працівників, охорони здоров’я та безпеки на роботі. Після вступу Польщі до ЄС були значно покращені умови праці, зокрема, в секторі охорони праці та мінімальних заробітних плат. 

Ці приклади не вичерпують усіх можливих переваг, які країна може отримати після вступу до ЄС, оскільки процес інтеграції охоплює багато аспектів. Серед них відзначимо розвиток інфраструктури, покращення стандартів у сфері охорони здоров’я та освіти, збільшення доступу до фінансових ресурсів і інвестицій, а також підвищення якості життя громадян загалом.

Як громадянське суспільство може сприяти вступу України до ЄС

Одна з найбільш очевидних ролей громадянського суспільства в процесі євроінтеграції – це інформування та підвищення обізнаності громадян щодо переваг і складнощів вступу України до ЄС, а також щодо самого процесу: його методології, вимог, прогресу. Громадські організації, які активно працюють в інформаційній сфері, можуть організовувати освітні програми, семінари та просвітницькі кампанії, які допомагають громадянам краще зрозуміти, що таке ЄС, які можливості та виклики ми маємо вже сьогодні, а які тільки чекають на країну після вступу. Важливо уже сьогодні сприяти укоріненню нового типу мислення – категоріями європейських стандартів та практик. Важливо посилювати свідоме і поінформоване прагнення громадян, їхніх організацій, усіх, хто відповідає за процес формування державної політики та долучається до нього, а також медіа до членства в ЄС. Тоді питання щодо необхідності членства в ЄС та спроби ворога породити в суспільстві сумніви просто зникнуть.

Громадянське суспільство через роботу експертних аналітичних та адвокаційних центрів також є і має залишатися важливим каталізатором змін на національному рівні і регіональному рівнях, наприклад, в сфері прав людини, антикорупційних ініціатив, забезпечення відновленні країни, сприяння ефективній роботі демократичних інституцій та розбудові правової держави. Інститути громадянського суспільства мають нарощувати обсяг моніторингу виконання реформ, забезпечувати систематичне відстеження та висвітлення прогресу і активно впливати на прийняття важливих рішень через публічні консультації, адвокаційну роботу, співпрацю з урядом та парламентом через надання їх експертної і аналітичної підтримки.

Однак участь організацій громадянського суспільства (ОГС) не обмежується лише цими напрямками. Їхній безпосередній вплив на процеси, що відбуваються в рамках переговорів щодо вступу до ЄС, є надзвичайно важливим для успіху України. Особливу роль відіграють неурядові організації, експерти, громадські ініціативи та медіа, що працюють на різних етапах євроінтеграції, зокрема на етапі формування переговорних позицій України. Відзначимо, що Україна перебуває в унікальні політичній ситуації, і в найближчі п’ять років має максимальне широке вікно можливості для набуття членства і посилення своєї національної безпеки. Водночас, варто пам’ятати про те, що обсяг acquis communautaire збільшився у декілька разів за час після попередньої хвилі розширення ЄС, а в 2020 році ускладнилась сама методологія розширення. Водночас, спроможності парламенту та уряду України, що функціонують в умовах повномасштабної війни, часто неспівставні з зафіксованими зобов’язаннями щодо прийняття євроінтеграційного законодавства. Аби ми, як країна, встигли розробити та прийняти необхідне законодавство, українські ОГС мають включитися в роботу усіх урядових (переговорних) груп і забезпечити свою експертну підтримку в дотриманні національних зобов’язань.

Одним із важливих напрямів участі громадянського суспільства є активне залучення до 36 робочих (переговорних) груп, що працюють за різними розділами (главами acquis communautaire). Уряд сформував ці переговорні групи у листопаді 2024, хоча на практиці у ОГС завжди лишається можливість долучитися зі своєю експертизою до формування переговорної позиції – як через коаліційну співпрацю з тими ОГС, які є в переговорних групах, так і через внесення своїх пропозицій безпосередньо до Урядового офісу. Це дає можливість організаціям, що представляють інтереси суспільства у різних сферах, брати участь у визначенні конкретних вимог і стандартів, які має виконати Україна для набуття членства в ЄС. Залучення до переговорів дозволяє громадським організаціям надавати експертні оцінки, висловлювати аргументовані зауваження щодо різних аспектів процесу та ініціювати пропозиції, які можуть покращити втілення реформ, необхідних для євроінтеграції.

Центр демократії та верховенства права представлений у чотирьох робочих (переговорних) групах. Серед іншого, ЦЕДЕМ бере участь у роботі груп з питань функціонування демократичних інституцій; з питань свободи руху капіталу; з питань цифрової трансформації та медіа; з питань судової влади та основоположних прав.

Участь громадських організацій не лише демонструє відкритість переговорного процесу, а й допомагає зробити його більш чутливим і інклюзивним відносно інтересів суспільства. Важливо, що наші європейські партнери відзначають і цінують внесок громадянського суспільства у забезпеченні функціонування демократичних інституцій в Україні. Представництво ЄС в Україні кожного року консультується з фаховими ОГС, запитує в них аналітичні матеріали про стан реформ, а також замовляє тіньові (незалежні) звіти про стан реформ в тій чи іншій сфері. Ці запити до ОГС є індивідуальними, і відповіді ОГС на них дають нашим партнерам можливість зібрати якомога більше статистичної та аналітичної інформації для підготовки звітів про розширення. До вашої уваги Звіт про розширення 2023 та 2024 років. В жовтні 2025 очікується наступний звіт про розширення, і наразі триває процес збору та обробки інформації для нього. ЦЕДЕМ є в пулі тих організацій, які отримують регулярні запити від Представництва ЄС в Україні, і направляє аналітичні матеріали щодо стану медіа реформи, розвитку громадянського суспільства, верховенства права, викликів законодавства. 

У квітні 2025 року ЦЕДЕМ розпочав проєкт “Євроінтеграція в дії: консолідація громадянського суспільства для успішних переговорів з ЄС у сфері медіа та розвитку громадянського суспільства”. Один із ключових напрямів ініціативи – посилення залученості організацій громадянського суспільства до процесу переговорів. Це передбачає проведення зустрічей, спільне формування пропозицій до державних інституцій та інші форми взаємодії. Слідкувати за новинами проєкту можна в розділі “Євроінтеграція” на сайті ЦЕДЕМ.

Корисні посилання. Що ще прочитати про євроінтеграцію?

Матеріал підготовлено за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного фонду “Відродження” в рамках спільної ініціативи “Вступаємо в ЄС разом”. Матеріал представляє позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу чи Міжнародного фонду “Відродження”.