Резолюція 1466 (2005)
Парламентської Асамблеї Ради Європи
“Про виконання обов’язків та зобов’язань Україною”
5 жовтня 2005 року
(витяги)
Неофіційний переклад
При вступі вона зобов’язалась дотримуватись своїх загальних
обов’язків згідно зі Статутом Ради Європи, а саме плюралістичної
демократії, верховенства права та захисту прав людини і основних
свобод усіх осіб під її юрисдикцією. Тоді Україна також погодилась
виконати, у визначені терміни, ряд спеціальних зобов’язань,
перелічених у Висновку Парламентської Асамблеї N 190 (1995).
2. У 2004 році Україна пережила вирішальні президентські
вибори: два сфальсифікованих тури голосування в жовтні і листопаді
2004 року викликали мирні масові народні протести та привели до
повторного другого туру 26 грудня, що в цілому відповідав
стандартам Ради Європи для вільних та справедливих виборів.
Український народ таким чином продемонстрував свою відданість
демократичним цінностям та бажання мати краще керівництво, яке б
зміцнило верховенство права й захист прав людини в країні та
боролось з корупцією.
3. Керуючись високими очікуваннями, народженими Помаранчевою
революцією, нове керівництво пообіцяло радикальні політичні,
правові, соціальні та економічні реформи. У перші дев’ять
післяреволюційних місяців нова влада тим не менше зіткнулась з
численними складнощами, зумовленими зокрема роками владарювання
попереднього режиму, а також внутрішніми конфліктами всередині
нової державної адміністрації. Парламентська Асамблея наполегливо
закликає українську владу продовжувати процес реформування та не
дозволити політичній конкуренції поставити під загрозу розвиток
країни.
4. Парламентська Асамблея вітає позитивний розвиток в Україні
та перші досягнення нової влади. Вона сподівається, що нові лідери
зможуть зберегти свою стійку рішучість та матимуть успіх у
реалізації ключових реформ, яких Україна так потребує. У цьому
відношенні, підготовка та проведення парламентських і місцевих
виборів у 2006 році відповідно до стандартів Ради Європи стане
головним тестом для нової влади. Вибори 2006 року покажуть чи
минула Україна точку неповернення на своєму шляху до
по-справжньому демократичної європейської держави, що керується
верховенством права. У цьому контексті, Парламентська Асамблея
декларує свою готовність надіслати передвиборчу делегацію в
Україну для спостереження за підготовкою до виборів та пізніше
відправити численну місію для спостереження за їх проведенням.
5. У своїй Резолюції N 1346 (2003) від вересня 2003 року,
Парламентська Асамблея зробила висновок, що хоча Україна досягла
значного прогресу в законодавчій сфері з часу схвалення Резолюції
N 1262(2001), країна ще не виконала всі обов’язки та зобов’язання,
які вона взяла на себе при вступі в Раду Європи, і що верховенство
права в багатьох сферах ще не повністю досягнуте.
6. Парламентська Асамблея рада відзначити, що з того часу
Україна досягла подальшого суттєвого прогресу:
(…)
6.6. 1 січня 2005 року набув чинності закон про запровадження
державного фінансування політичних партій;
(…)
6.10. у першому читанні був схвалений проект закону про
заснування системи суспільного телебачення та радіо в Україні, а
також проект нової редакції закону про телебачення та
радіомовлення; була введена в дію нова редакція закону про
Національну раду України з питань телебачення та радіомовлення;
6.12. у вересні 2005 року було нарешті завершено процедуру
ратифікації Європейської хартії регіональних мов або мов меншин;
(…)
7. Парламентська Асамблея також схвалює нову владу за
припинення раніше поширеної практики цензурування засобів масової
інформації та за забезпечення свободи слова і свободи зібрань у
країні. Нове керівництво також зобов’язалось боротись з корупцією
та з торгівлею людьми, а також вирішити проблему катувань та оганого поводження.
(…)
9. Парламентська Асамблея відзначає, що нова редакція Закону
про вибори народних депутатів, ухвалена в липні 2005 року,
істотно покращила виборчі процедури та врахувала рекомендації
міжнародних спостерігачів, зроблені після останніх президентських
виборів. Проте, новим законом передбачається можливість зупинення
діяльності засобів масової інформації, у тому числі без
попереднього рішення суду, що є вкрай сприятливим для зловживань.
Тому Парламентська Асамблея закликає органи влади України
виправити ці положення якомога скоріше, а також ввести в дію
законодавство про державний реєстр виборців. Також необхідно
встановити юридичну відповідальність за виборчі порушення,
перелічені в новому законі про вибори.
10. П’ять років після зникнення і вбивства журналіста
Гонгадзе, Парламентська Асамблея незадоволена, що після
обвинувачення у березні 2005 року нібито безпосередніх виконавців
вбивства, розслідування справи зупинилось, зокрема стосовно
переслідування замовників і організаторів цього злочину.
Парламентська Асамблея висловлює жаль з приводу того, що справа по
звинуваченню тих, хто нібито виконав цей злочин, була відокремлена
з головної справи і була кваліфікована як навмисне вбивство,
вчинене групою осіб за попереднім зговором, що виглядає як крок до
виведення з-під відповідальності замовників та організаторів. На
додаток, адвокат пані Гонгадзе був відсторонений від справи; не
було проведено розслідування щодо попереднього неефективного
слідства; правоохоронні органи не запобігли смерті колишнього
міністра внутрішніх справ, який вчинив самогубство за підозрілих
обставин, і не затримали генерала Пукача, який, як підозрюється, є
тим, хто з’єднує виконавців та замовників злочину; та інше.
Українські органи влади також досі не виконали положень резолюцій
Парламентської Асамблеї, що просили провести нове розслідування у
справі Єльяшкевича та достовірну експертизу записів Мельниченка.
11. Вітаючи масштабний план реформ нової влади, Парламентська
Асамблея вважає, що нижче наведені конкретні кроки є необхідними
для пришвидшення реформ, які перетворять Україну на стабільну та
заможну європейську демократію.
12. Стосовно покращення умов для функціонування
плюралістичної демократії в країні, Парламентська Асамблея
закликає органи влади України:
(…)
12.4. перетворити державні телерадіокомпанії в канали
суспільного мовлення згідно з відповідними стандартами Ради
Європи; розпочати роздержавлення друкованих засобів масової
інформації, заснованих органами державної влади та місцевого
самоврядування; гарантувати прозорість власності на засоби масової
інформації; створити рівні умови діяльності для всіх засобів
масової інформації, переглянувши закон 1997 року про державну
підтримку засобів масової інформації та соціальний захист
журналістів; ратифікувати Європейську конвенцію про транскордонне
телебачення; забезпечити відповідність нової редакції закону про
телебачення та радіомовлення стандартам Ради Європи та
рекомендаціям її експертів.
13. Стосовно дотримання верховенства права та захисту прав
людини, Парламентська Асамблея закликає органи влади України:
(…)
13.10. забезпечити повне та швидке виконання рішень
Європейського Суду з прав людини, зокрема у справах Совтрансавто
та Мельниченка; ухвалити закон про виконання рішень Європейського
Суду з прав людини та ратифікувати Протокол N 14 до Конвенції;
(…)
13.12. гарантувати захист проти свавільного або незаконного
затримання; забезпечити неухильне дотримання правоохоронними
органами, зокрема під час розслідування виборчих та корупційних
порушень, принципів справедливого кримінального процесу у
відповідності з міжнародними стандартами, у тому числі гарантувати
всім затриманим швидкий та регулярний доступ до захисника і лікаря
за їхнім вибором, забезпечити швидке повідомлення близьких про
місце перебування затриманих; скасувати положення законодавства,
що дозволяють прокуратурі заборонити адвокатові представляти своїх
клієнтів у разі порушення проти адвоката кримінальної справи, як
такі, що є несумісними зі стандартами Ради Європи; забезпечити,
щоб офіційні особи у своїх публічних заявах дотримувались
презумпції невинуватості;
13.13. покращити доступ до правосуддя шляхом запровадження
системи безоплатної правової допомоги у відповідності до
стандартів Ради Європи та практики Європейського Суду з прав
людини;
13.14. встановити ефективний контроль за перехопленням
комунікацій правоохоронними органами та схвалити з цією метою
спеціальне законодавство, що відповідатиме демократичним
стандартам захисту приватності і національної безпеки;
13.15. стосовно справи Гонгадзе, враховуючи обіцянку нового
керівництва розкрити цю справу та пред’явлення обвинувачення
можливим виконавцям вбивства, вважати розслідування завершеним
лише тоді, коли до суду відправлена одна справа, що включає
обвинувачення усіх замовників, організаторів та виконавців цього
злочину; розслідувати і, якщо необхідно, притягнути до
відповідальності винуватих у недоліках попереднього та поточного
слідства в справі;
13.16. посилаючись на Резолюції Асамблеї NN 1239 (2001), 1262
(2001) та 1346 (2003), провести належну експертизу записів
нібито зроблених Миколою Мельниченком та отримати його свідчення;
розпочати нове розслідування справи Єльяшкевича та інших
резонансних справ, нібито задокументованих на записах Мельниченка;
провести якнайшвидше у Верховній Раді Україні парламентські
слухання по справі Гонгадзе, відкриті для громадськості;
13.17. покращити правове регулювання доступу до інформації,
суворо дотримуватись статті 34 Конституції України стосовно
свободи інформації під час засекречування документів та
розсекретити всі офіційні документи, які були закриті для
загального доступу з порушенням законодавства;
(…)
13.19. ратифікувати Протокол N 12 до Європейської конвенції з
прав людини;
(…)
15. Виходячи з вищенаведеного, Парламентська Асамблея вирішує
продовжувати свій моніторинг виконання обов’язків і зобов’язань
Україною та повернутись до оцінки дотримання Україною своїх
обов’язків і зобов’язань, а також розглянути можливість переходу
до пост-моніторингового діалогу з українською владою, після
парламентських і місцевих виборів у березні 2006 року.
Співдоповідачки Комітету з питань виконання обов’язків та
зобов’язань державами-членами Ради Європи (Моніторинговий
комітет): Ганне Северинсен (Данія, Альянс лібералів і демократів
для Європи) та Ренате Вольвенд (Ліхтенштейн, Група Європейської
народної партії). Документ N 10676
Оприлюднюється з дозволу делегації Верховної Ради України в
ПАРЄ.