“Ваш допис було вилучено”. Вплив соціальних мереж на український інформаційний простір після початку повномасштабного вторгнення

January 24, 2024

Агресія Росії проти України поширилася за межі фізичного поля бою, охоплюючи інформаційну війну, зокрема в соціальних мережах. Цю війну міжнародні медіа називають “першою війною в TikTok”, адже це перша війна, де соціальні мережі присутні на такому великому рівні.

Соціальні мережі є критичним джерелом інформації для українців. Опитування ОПОРА у 2023 році показало, що 77,9% спираються на соціальні мережі для споживання новин. Зокрема, 71,3% отримують новини з Telegram, 66,2% – з YouTube, 55% – з Facebook і 29,5% – з Instagram. Однак доступ до новин, пов’язаних з повномасштабним вторгненням, був обмежений різними способами – включаючи розмиття чутливого контенту, обмеження охоплення акаунтів, які вважаються порушниками правил, та пряму цензуру. Це перешкоджало доступу українців до критичної інформації в умовах швидкозмінної безпекової ситуації. Враховуючи ці обставини, значення ефективної політики модерації контенту та співпраці з медіа неможливо переоцінити. Ефективна модерація контенту в соціальних мережах та співпраця з медіа є вирішальними. Цей звіт ретроспективно досліджує медійний ландшафт з початку повномасштабного вторгнення, метою якого є визначення успішних стратегій платформ і можливостей для поліпшення політик модерації контенту, щоб підвищити доступність інформації.

Завантажити дослідження ви можете за посиланням.

Це дослідження є оглядом різних кейс-стаді. Додаткові дослідження були б корисними за активної позиції компаній соціальних мереж – як у врахуванні процесу трансформації їхніх політик, так і у наданні доступу до даних про прийняті рішення.