За загальним правилом судові засідання є відкритими і їх можна фіксувати технічними засобами. Лише за визначеним законом переліком деякі засідання можуть бути закритими.
Важливо!
Ви не маєте показувати журналістське посвідчення, щоб відвідати відкрите судове засідання, оскільки статус журналіста не потрібен для цього. Однак варто завжди брати із собою документ, що посвідчує особу. Це може бути паспорт або водійські права.
«У відкритому судовому засіданні мають право бути присутніми будь-які особи".
Під час розгляду справи на закритому судовому засіданні в залі можуть бути лише сторони справи, а в разі потреби — інші учасники судового процесу, наприклад свідки, експерти, перекладачі, фахівці. Суд попереджає зазначених осіб про обов'язок не розголошувати інформацію, для захисту якої розгляд справи або вчинення окремих процесуальних дій відбуваються на закритому судовому засіданні.
Під час розгляду справи на закритому судовому засіданні в залі можуть бути лише сторони справи, а в разі потреби — інші учасники судового процесу, наприклад свідки, експерти, перекладачі, фахівці. Суд попереджає зазначених осіб про обов'язок не розголошувати інформацію, для захисту якої розгляд справи або вчинення окремих процесуальних дій відбуваються на закритому судовому засіданні.
Закритий розгляд може відбуватися лише за дотримання двох умов:
1. Суд ухвалив умотивоване рішення про закритий розгляд справи;
2. Підстави, із яких ухвалено таке рішення, передбачені законом.
1. Суд ухвалив умотивоване рішення про закритий розгляд справи;
2. Підстави, із яких ухвалено таке рішення, передбачені законом.
КОЛИ СУДОВІ ЗАСІДАННЯ МОЖУТЬ БУТИ ЗАКРИТИМИ
Підстави для закритого розгляду справи, як і підстави (не)оголошення рішень, ухвалених у межах розгляду справи, є різними для різних справ та видів процесу
Що стосується справ про адміністративні правопорушення, то на закритому судовому засіданні розглядають справи у сфері безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі. Це стосується не лише судів, а й інших органів, уповноважених розглядати справи про адміністративні правопорушення.
ОГОЛОШЕННЯ СУДОВОГО РІШЕННЯ
Якщо судовий розгляд проводили на закритому судовому засіданні, прилюдно оголошують лише вступну й резолютивну частини рішення, якщо такі частини не містять інформації, для захисту якої розгляд справи або вчинення окремих процесуальних дій проводили на закритому судовому засіданні.
Якщо вступна та (або) резолютивна частини рішення містять таку інформацію, їх оголошують на закритому судовому засіданні.
Якщо судовий розгляд проводили на закритому судовому засіданні, прилюдно оголошують лише вступну й резолютивну частини рішення, якщо такі частини не містять інформації, для захисту якої розгляд справи або вчинення окремих процесуальних дій проводили на закритому судовому засіданні.
Якщо вступна та (або) резолютивна частини рішення містять таку інформацію, їх оголошують на закритому судовому засіданні.
Важливо!
Якщо судовий розгляд кримінальної справи відбувався на закритому судовому засіданні, під час оголошення судового рішення суд пропускає ту інформацію, яку досліджували на закритому судовому засіданні (якщо під час оголошення рішення інформація все ще підпадає під захист від розголошення).
Важливо!
У кримінальному процесі фотографування, відеозапис, транслювання судового засідання на радіо й телебаченні, а також звукозаписування із застосуванням стаціонарної апаратури допускаються на підставі ухвали суду, яку приймають з огляду на думку сторін та можливість проведення таких дій без шкоди для судового розгляду
ЯК ОТРИМАТИ ДОЗВІЛ
1. Представник ЗМІ до початку судового засідання подає клопотання до суду про вчинення будь-якого різновиду фіксації (за винятком тих, що можна здійснювати без дозволу) та трансляції процесу.
2. Суддя приймає ухвалу про дозвіл або заборону того чи того виду фіксації судового процесу (в кримінальному процесі обов'язково зважаючи на думку сторін справи).
1. Представник ЗМІ до початку судового засідання подає клопотання до суду про вчинення будь-якого різновиду фіксації (за винятком тих, що можна здійснювати без дозволу) та трансляції процесу.
2. Суддя приймає ухвалу про дозвіл або заборону того чи того виду фіксації судового процесу (в кримінальному процесі обов'язково зважаючи на думку сторін справи).
ЩО ЗАЗНАЧИТИ В КЛОПОТАННІ
У клопотанні слід зазначити прізвища, імена й по батькові осіб, котрі фіксуватимуть судовий процес, бажано — інформацію про ЗМІ, до якого вони належать, та мотивувати потребу знімати.
Варто звернути увагу, що подання клопотань особами, котрі не беруть участі в справі, зокрема журналістами, недостатньо врегульовано. Суддя (хоч це й малоймовірно) може не прийняти клопотання від такої особи. У цьому випадку представникові ЗМІ варто визначити, яка зі сторін найбільш зацікавлена у фіксації судового процесу та попросити представника цієї сторони подати відповідне клопотання до суду. Звісно, такі домовленості доречно робити до початку судового засідання.
У клопотанні слід зазначити прізвища, імена й по батькові осіб, котрі фіксуватимуть судовий процес, бажано — інформацію про ЗМІ, до якого вони належать, та мотивувати потребу знімати.
Варто звернути увагу, що подання клопотань особами, котрі не беруть участі в справі, зокрема журналістами, недостатньо врегульовано. Суддя (хоч це й малоймовірно) може не прийняти клопотання від такої особи. У цьому випадку представникові ЗМІ варто визначити, яка зі сторін найбільш зацікавлена у фіксації судового процесу та попросити представника цієї сторони подати відповідне клопотання до суду. Звісно, такі домовленості доречно робити до початку судового засідання.
НЕПОВАГА ДО СУДУ
Суддя має достатньо широкі права, щоб уживати заходів для дотримання порядку в судовому процесі, усувати перешкоди для розгляду справи, а також притягати до адміністративної відповідальності осіб за неповагу до суду.
«Втручання у здійснення правосуддя, вплив на суд або суддів у будь-який спосіб, неповага до суду чи суддів, збирання, зберігання, використання і поширення інформації усно, письмово або в інший спосіб з метою дискредитації суду або впливу на безсторонність суду, заклики до невиконання судових рішень забороняються і мають наслідком відповідальність, встановлену законом».
Суддя має достатньо широкі права, щоб уживати заходів для дотримання порядку в судовому процесі, усувати перешкоди для розгляду справи, а також притягати до адміністративної відповідальності осіб за неповагу до суду.
«Втручання у здійснення правосуддя, вплив на суд або суддів у будь-який спосіб, неповага до суду чи суддів, збирання, зберігання, використання і поширення інформації усно, письмово або в інший спосіб з метою дискредитації суду або впливу на безсторонність суду, заклики до невиконання судових рішень забороняються і мають наслідком відповідальність, встановлену законом».
ЧОГО НЕ МОЖНА РОБИТИ
Журналісти можуть потрапити під вплив обмежень, якщо порушуватимуть порядок у залі судового засідання: розмовлятимуть, ходитимуть або палитимуть.
Неузгоджене фото- чи відеознімання теж може стати підставою для правомірного виведення журналістів із зали судового засідання
Журналісти можуть потрапити під вплив обмежень, якщо порушуватимуть порядок у залі судового засідання: розмовлятимуть, ходитимуть або палитимуть.
Неузгоджене фото- чи відеознімання теж може стати підставою для правомірного виведення журналістів із зали судового засідання
ЯКУ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ПЕРЕДБАЧЕНО ЗА ПОРУШЕННЯ
Суддя може ухвалити рішення про притягнення порушника до адміністративної відповідальності на підставі статті 185-3 Кодексу про адміністративні правопорушення «Прояв неповаги до суду», яка передбачає штраф від 50 до 150 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (тобто від 850 до 2550 гривень), 150–250 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 2550 до 4250 гривень) або виправні роботи на строк від одного до двох місяців із відрахуванням двадцяти відсотків заробітку чи адміністративний арешт на строк до п'ятнадцяти діб.
Якщо неповагу виявлено до Конституційного Суду України, то на порушника може чекати штраф від 20 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 340 до 1700 гривень).
Суддя може ухвалити рішення про притягнення порушника до адміністративної відповідальності на підставі статті 185-3 Кодексу про адміністративні правопорушення «Прояв неповаги до суду», яка передбачає штраф від 50 до 150 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (тобто від 850 до 2550 гривень), 150–250 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 2550 до 4250 гривень) або виправні роботи на строк від одного до двох місяців із відрахуванням двадцяти відсотків заробітку чи адміністративний арешт на строк до п'ятнадцяти діб.
Якщо неповагу виявлено до Конституційного Суду України, то на порушника може чекати штраф від 20 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 340 до 1700 гривень).
ЄДИНИЙ РЕЄСТР СУДОВИХ РІШЕНЬ
В Україні існує Єдиний державний реєстр судових рішень. Усі судові рішення є відкритими й мають бути оприлюдненими в реєстрі в електронній формі не пізніше ніж наступного дня після їх виготовлення й підписання, а також із можливістю їх опублікування в друкованих виданнях.
Судові рішення, які суд оголосив прилюдно, можна в будь-який спосіб цілком або частково відтворювати.
В Україні існує Єдиний державний реєстр судових рішень. Усі судові рішення є відкритими й мають бути оприлюдненими в реєстрі в електронній формі не пізніше ніж наступного дня після їх виготовлення й підписання, а також із можливістю їх опублікування в друкованих виданнях.
Судові рішення, які суд оголосив прилюдно, можна в будь-який спосіб цілком або частково відтворювати.
Важливо!
Будь-яке редагування тексту судового рішення не має спотворювати його змісту.
У текстах судових рішень, відкритих для загального доступу через оприлюднення на офіційному вебпорталі судової влади або офіційне опублікування, не може бути розголошено відомостей, що дають змогу ідентифікувати фізичну особу:
1) імена фізичних осіб;
2) місце проживання або перебування;
3) реєстраційні номери транспортних засобів тощо.
Такі відомості замінюють літерними або цифровими позначеннями — наприклад, «Особа 1». У текстах судових рішень, відкритих для загального доступу, не можна розголошувати відомостей, для нерозголошення яких було ухвалено рішення розглянути справу на закритому судовому засіданні.
У текстах судових рішень, відкритих для загального доступу через оприлюднення на офіційному вебпорталі судової влади або офіційне опублікування, не може бути розголошено відомостей, що дають змогу ідентифікувати фізичну особу:
1) імена фізичних осіб;
2) місце проживання або перебування;
3) реєстраційні номери транспортних засобів тощо.
Такі відомості замінюють літерними або цифровими позначеннями — наприклад, «Особа 1». У текстах судових рішень, відкритих для загального доступу, не можна розголошувати відомостей, для нерозголошення яких було ухвалено рішення розглянути справу на закритому судовому засіданні.
ДОСТУП ДО СУДОВИХ МАТЕРІАЛІВ
Знайти судове рішення можна в Єдиному державному реєстрі судових рішень. Послухати ж текст рішення можна на судовому засіданні (за винятками, установленими для закритих судових засідань). Журналіст, звісно, також може звернутися до осіб, котрі брали участь у справі, і попросити в них матеріали, які вони мають.
Особа, яка не бере участі в справі, якщо судове рішення безпосередньо стосується її прав, свобод, інтересів чи обов'язків, також може звернутися до апарату відповідного суду з письмовою заявою про:
1. надання можливості ознайомитися із судовим рішенням у приміщенні суду;
2. надання можливості виготовити копії судового рішення за допомогою власних технічних засобів;
3. виготовлення копії судового рішення апаратом суду.
Знайти судове рішення можна в Єдиному державному реєстрі судових рішень. Послухати ж текст рішення можна на судовому засіданні (за винятками, установленими для закритих судових засідань). Журналіст, звісно, також може звернутися до осіб, котрі брали участь у справі, і попросити в них матеріали, які вони мають.
Особа, яка не бере участі в справі, якщо судове рішення безпосередньо стосується її прав, свобод, інтересів чи обов'язків, також може звернутися до апарату відповідного суду з письмовою заявою про:
1. надання можливості ознайомитися із судовим рішенням у приміщенні суду;
2. надання можливості виготовити копії судового рішення за допомогою власних технічних засобів;
3. виготовлення копії судового рішення апаратом суду.
ЩО МАЄ БУТИ В ЗАЯВІ
Особа має обґрунтувати:
1. чому вона не змогла ознайомитися із судовим рішенням у Реєстрі;
2. чому вона вважає, що судове рішення безпосередньо стосується її прав, свобод, інтересів чи обов'язків.
Таку заяву розглядає відповідальна службова особа апарату суду невідкладно, а якщо вона потребує додаткового вивчення — протягом трьох робочих днів.
За виготовлення копії судового рішення справляють судовий збір, установлений законом
Особа має обґрунтувати:
1. чому вона не змогла ознайомитися із судовим рішенням у Реєстрі;
2. чому вона вважає, що судове рішення безпосередньо стосується її прав, свобод, інтересів чи обов'язків.
Таку заяву розглядає відповідальна службова особа апарату суду невідкладно, а якщо вона потребує додаткового вивчення — протягом трьох робочих днів.
За виготовлення копії судового рішення справляють судовий збір, установлений законом
Де шукати розмір судового збору:
у 2020 році збір становить 6,30 гривень за кожен аркуш копії — дивіться підпункт 5 пункту 4 частини 2 статті 4 Закону України «Про судовий збір» та частину 1 статті 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік».
у 2020 році збір становить 6,30 гривень за кожен аркуш копії — дивіться підпункт 5 пункту 4 частини 2 статті 4 Закону України «Про судовий збір» та частину 1 статті 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік».