“Електронні сигарети – це ж безпечно” – такий нав’язаний тютюновими виробниками оманливий наратив продовжує поширюватись серед громадян, у тому числі підлітків і молоді. Та ці виробники продукують його, аби поширювати власні новітніх тютюнових вироби, у тому числі електронні сигарети, а їхні щирі наміри давно вже відомі – отриманням своїми компаніями надприбутків на здоров’ї та житті людей.
За останній час в Україні законодавцем зроблені, хоч ще не повноцінно-радикальні з можливих, але доволі впевнені правові кроки для посилення контролю у сфері зокрема обігу та розповсюдження електронних сигарет. Так, змін зазнала сфера реклами, завдяки нещодавно прийнятому закону 2849-IX, відповідно до якого введено заборону на рекламу електронних сигарет, заправних контейнерів, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння у будь-яких медіа, на перших і останніх сторінках друкованих медіа, в усіх друкованих медіа для дітей та юнацтва, у місцях проведення спортивних заходів та спортивних змагань .а також на спонсорування медіа з використанням їх ТМ. А реклама будь-яких товарів або послуг не повинна містити зображення електронних сигарет або процесу паління їх.
Важливим на цьому шляху є закон 1978-IX, введення в дію якого розтягнулось – частина норм вже сьогодні є чинними, як от медичні попередження споживачів та вимоги до упакування електронних сигарет, запровадження процедури введення в обіг новітніх тютюнових виробів, розширення переліку заборонених місць для паління, надання органам місцевого самоврядування права заборонити куріння, вживання електронних сигарет на постійній або тимчасовій основі у додатково визначених місцях. Частина норм вступатиме в дію вже незабаром – 11 липня 2023 року – штрафи за порушення; заборона реклами на транспортних засобах та обладнанні, у соціальних чи інших цифрових мережах, використання електронних сигарет з метою отримання товарів, робіт, послуг; пряме чи непряме відшкодування на придбання або використання, а також проведення заходів з безоплатної роздачі цих новітніх тютюнових виробів.
Важливо, що влада знахотьдля цих змін в антитютюновій сфері в Україні знаходяться у влади “сили” у час активної виснажливої фази російсько-української війни. Поруч з цим, деякі табачні «великі гравці» продовжують не просто подвійну гру (так звана соціальна відповідальність тютюнових виробників, а насправді – оксюморон, бізнес “на димних легенях”), але потрійну – бізнес на крові. Компанія Philip Morris International, яка планує відкривати нове тютюнове виробництво в Україні, спочатку заявляла, що вихід з рф може бути завершено приблизно до кінця року, а потім “раптово” визнала, що “радше збереже” свій бізнес у росії, ніж продасть на жорстких умовах кремля. British American Tobacco робить досить “стурбовані заяви” про вихід з рф, який може затягнутися до 2024 року. Тютюнова компанія Pyxus продає на десятки мільйонів доларів у росії свій товар. Імпортер кубинських сигар в росії L’Amateur Habanos SA і Topcigars зайняв вичікувальну позицію, продовжуючи свою роботу в країні-агресорі. Тютюновий гігант Japan Tobacco Inc. резюмував: “поки ми можемо це робити, ми будемо продовжувати наш бізнес в росії”. А для рф фронт не тільки на Сході й Півдні нашої країни – на днях понад 90 тис штук електронних сигарет, які призначались для повільного вбивства українців, без марок акцизного податку, а також з акцизами російської федерації було вилучено у Львові.
Найбільш економічно ефективний спосіб скоротити вживання тютюну та витрати на охорону здоров’я – і одночасно збільшити дохід в країні – це підвищення податків на тютюнові вироби.
Автор – Богдан Кашаник, юрист Центру демократії та верховенства права