Запровадження банків фінансової інклюзії для неприбуткових організацій: приклад успішної взаємодії законотворців з громадським сектором

April 29, 2025

 У лютому цього року у Верховній Раді України було зареєстровано проєкт Закону про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку фінансової інклюзії в Україні за № 13018 (надалі – законопроєкт).

Законопроект розробили народні депутати України на виконання пункту 62 Меморандуму про економічну та фінансову політику з Міжнародним валютним фондом від 11 листопада 2024 року та покликаний створити правові засади для появи на ринку фінансових послуг України нового різновиду надавачів фінансових послуг – банків фінансової інклюзії (БФІ). Метою їхньої роботи буде забезпечення належного доступу до фінансових послуг як громадян України (зокрема соціально вразливих груп населення), так і мікропідприємств (суб’єктів, чистий річний дохід від будь-якої діяльності яких не перевищує суму, еквівалентну 2 мільйонам євро), а також органів державної влади та органів місцевого самоврядування, у районах, наближених до зони бойових дій, на звільнених територіях, а також на важкодоступних та малонаселених територіях (на кшталт високогірних регіонів).

Як зазначив у своїй пояснювальній записці головний комітет ВРУ з даного законопроєкту – Комітет з питань фінансів, податкової та митної політики – через повномасштабне вторгнення питання доступності фінансових послуг у певних регіонах є особливо гострим. Це стосується прифронтових та деокупованих територій, на яких через безпекові ризики немає банківських відділень та повноцінно не працюють дистанційні банківські канали внаслідок перебоїв зі зв’язком.

Через це виникла потреба в розробленні комплексних заходів з боку держави, спрямованих на надання можливості великим роздрібним та поштовим компаніям, які мають компетенцію обслуговування великої кількості клієнтів та відділень, створити окрему юридичну особу – банк фінансової інклюзії. Завдяки цьому вони змогли надавати фінансові послуги клієнтам, які перебувають на важкодоступних територіях, у районах, наближених до зони бойових дій, на звільнених територіях, використовуючи наявну інфраструктуру.

Простою мовою це означає, що такі лідери ринку з розгалуженою мережею власних точок, як Нова Пошта, АТБ, Аврора тощо, отримують правову можливість відкрити БФІ та використовувати власну торгову мережу як території для організації надання банківських послуг.

Оскільки БФІ збільшить можливість для клієнтів отримувати якісні та безпечні фінансові послуги, було критично важливо розширити передбачений у законопроєкті перелік клієнтів БФІ, додавши неприбуткові організації. 

З розумінням цього, експерти ЦЕДЕМ підготували експертний висновок та передали його авторам законопроєкту. Завдяки конструктивному діалогу і готовності народних депутатів з Комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики підтримати організації громадянського суспільства вдалося отримати бажаний результат – прийнятий 25 березня 2025 року у першому читанні законопроект містить норми щодо можливості обслуговування неприбуткових організацій у БФІ наряду з іншими клієнтами.

Це ще один важливий крок до запровадження в Україні міжнародних стандартів надання банківських послуг без будь-якої дискримінаційної складової відносно статусу неприбуткової організації.

Сподіваємося на найшвидше проходження законопроєкту в парламенті, його прийняття та ефективну реалізацію, що дозволить посилити спроможність громадянського суспільства працювати в будь-яких куточках України навіть в умовах війни.