Україні потрібні комплексні зміни у сфері безпеки руху: починаючи з термінового відновлення контролю за швидкістю та посилення штрафів, і до просвітницьких та інформаційних кампаній. На цьому наголосили учасники Кампанії «За безпечні дороги» під час панельної дискусії «Боротьба за безпеку дорожнього руху в Україні: що змінилось у 2017 та чого чекати у 2018 році?». Експерти назвали основні кроки, необхідні для зниження рівня аварійності та підбили підсумки змін за минулий рік.
Ключовою причиною смертей на українських дорогах залишається перевищення швидкості. Водії масово порушують правила, оскільки контроль швидкісного режиму відсутній, а штрафи – малі і незіставні зі шкодою. Тому необхідно відновити автоматичну фіксацію порушень ПДР та встановити суму штрафу, яка спонукатиме водіїв дотримуватися правил. А одним із позитивів минулого року експерти називають зменшення максимальної швидкості у населених пунктах до 50 км/год.
«Обмеження швидкості у містах до 50 км/год – збільшує шанси на виживання найвразливіших учасників дорожнього руху – пішоходів та велосипедистів. Однак наразі зменшення швидкості не самодостатнє, воно критично потребує відновлення контролю на дорогах та встановлення системи автофіксації порушень ДТП (камери). У Польщі таке рішення дозволило зменшити кількість смертей у ДТП на 30%», – наголошує Олеся Холопік, координатор Кампанії «За безпечні дороги».
Ще одним фактором ризику лишається вкрай низький рівень користування ременями: за даними дослідження Кампанії «За безпечні дороги», менш ніж 15% водіїв пристібаються під час руху.
«Причини цього – у надзвичайно низькій відповідальності, а ще у – відсутності інформаційних кампаній з розвінчання міфів про ремені. Найшвидше рішення – збільшити штрафи за ігнорування ременів, держава має розглянути це питання вже у цьому році», – відзначила Олеся Холопік.
Учасники дискусії назвали і ряд позитивних зрушень у державній політиці. Так, ухвалено Стратегію підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2020 року, спрямовану на зменшення смертності та травматизму у ДТП на 30%, розпочинає роботу Дорожній фонд, який фінансуватиме проекти з інфраструктури та безпеки дорожнього руху.
Водночас, учасники Кампанії висловили стурбованість ініціативою КМДА підвищити обмеження швидкості на деяких вулицях до 80 км/год без попереднього експертної оцінки та обговорення. Відповідну публічну заяву вони озвучили під час заходу.
«Це рішення може призвести до критичних наслідків, адже ряд вулиць містять фактори, несумісні з високою швидкістю: наземні переходи, зупинки громадського транспорту, повороти ліворуч. Усі зміни мають пройти аналіз і обговорення, до якого закликаємо залучати Мінінфраструктури, громадськість, експертну спільноту. І ухвалювати їх треба індивідуально для кожної вулиці, а не «пакетом», – зазначила Олеся Холопік.
Новою масштабною загрозою для учасників дорожнього руху експерти називають відволікання на мобільні телефони. В рамках Кампанії «За безпечні дороги» було проведено всеукраїнське дослідження «Рівень користування мобільними телефонами серед водіїв в Україні», яке доводить: у будь-який момент часу кожен п’ятий водій користується телефон під час управління автомобілем. Така поведінка у 4 рази збільшує ризик ДТП, а читання чи написання повідомлень за кермом збільшує вірогідність ДТП у 20 разів.
«Фактично, водій стає напівсліпим. Від дороги відволікаються очі водія, його руки зайняті, думки теж зосереджені на розмові. Якщо в цей момент стається неочікувана ситуація, він реагуватиме значно повільніше, дії водія будуть помилковими, і це може призвести до ДТП, травм, або навіть смертей», – відзначив Віктор Загреба, засновник ГО “VisionZero”. За його словами, держава має запровадити відчутні санкції за це порушення і показати, що контролює дотримання правил.
«Коли наші водії виїздять до Польщі, то їздять культурно і обережно, бо знають: за ними стежать, тож у разі порушення вони будуть покарані. Відчуття контролю повинне бути і у нас. Але не менш важлива і просвіта, людей потрібно переконувати», – вказав Віктор Загреба.
Окремо експерти Кампанії підкреслюють необхідність інфраструктурних змін. У цій сфері важливо затвердити нові Державні будівельні норми, закріпивши в них заходи з безпеки руху. Однак Мінрегіонбуд поки не спромігся ухвалити документ. Тому учасники заходу сподіваються на його затвердження вже у новому році. Зокрема, інфраструктурні зміни важливі для безпеки велосипедистів.
«Для того, щоб велосипедисти не потрапляли під колеса, водії мають знати, де їх чекати. Тож потрібне маркування дорожнього простору. Ми хотіли б зайнятися розробкою державного стандарту – це допоможе у розвитку інфраструктури», – зазначив Вадим Денисенко, координатор Асоціації велосипедистів Києва.
Кампанія “За безпечні дороги” – адвокаційна кампанія, спрямована на зменшення смертності та травматизму на дорогах України. Ініційована Центром демократії та верховенства права у партнерстві з ГО “Vision Zero”, Асоціацією велосипедистів Києва, Автоакадемією водійської майстерності та об’єднує міжнародних, українських експертів, представників законодавчої та виконавчої влади.