ЦЕДЕМ провів вебінар “Ефективна протидія дезінформації: міжнародний та національний досвід на практиці”

January 21, 2022

Вакциновані пілоти влаштовують авіакатастрофи, 90% одеситів подобається Росія, а в Україні ось-ось запровадять комендантську годину. Усе це приклади дезінформації, яку читали і поширювали українські користувачі соцмереж. 

Про неї зараз говорять менше, ніж у 2014-му році, але пандемія COVID-19 та російські погрози Україні знову нагадали про проблему. Як швидко розпізнавати дезінформацію та протидіяти їй – відповіді на ці питання експерти дали під час вебінару Центру демократії та верховенства права, організованого за сприяння офісу Ради Європи в Україні “Ефективна протидія дезінформації: міжнародний та національний досвід на практиці”.

Відео вебінару дивіться за посиланням

Українці загалом знають про загрозу. За даними дослідження, замовленого організацією Internews, приблизно 70% громадян упевнені, що можуть розпізнати дезінформацію. Але коли їм запропонували практичний тест, лише близько 20% підтвердили свої уміння на ділі, розповіла Оксана Майдан, заступниця директорки Internews в Україні.

Опитування 2021 року щодо споживання медіа, яке замовила організація Internews, можна переглянути за посиланням https://cutt.ly/hOm9t5W

“Дезінформація стара як світ. Але зараз вона циркулює надто швидко, розлітається мільйонами репостів і загрожує світу як такому”, зазначила Олеся Холопік, директорка ЦЕДЕМ. 

Оксана Майдан пояснює: методів боротьби з дезінформацією розробили вже чимало, серед них фактчекінг, підвищення якості новинної журналістики, розвінчання неправдивих повідомлень у своїх групах та соцмережах. Але це все лише реакція. На місці розвінчаного фейку з’явиться 5 чи 10 нових. Тому треба вчитися жити з цим явищем.

З нею погоджується Вахаг Мурадян, заступник Голови Офісу Ради Європи в Україні. Він вказує, що творці і поширювачі дезінформації постійно вдаються до нових схем це змушує думати, що ми ніколи не викорінимо цей феномен. Але експерт вважає, що противагою стане розвиток відповідальної журналістики.

Одна з найпомітніших змін дезінформація перетворюється на добре сплановані кампанії. За даними дослідження Оксфордського університету, державні структури 81 країни були задіяні у просуванні неправдивої інформації, витративши на це 10 мільйонів доларів. Часто уряди залучали приватні компанії для створення “кіберармій”. Ті мали поширювати пропаганду і заглушувати інформаційним шумом голоси опозиції.

Як боротися з дезінформацією: міжнародний та український досвіди

Кріштіна Розгоній, консультантка Ради Європи (Австрія/Угорщина), наводить українцям приклад країн Балтії. “Вони високо стоять у медійних рейтингах, мають дуже розмаїтий медійний ландшафт, але були інциденти з використанням медіа для пропаганди та підбурення, тож Литва і Латвія вводили обмеження”, вказала вона, наголосивши, що країни діяли чітко в межах власних законів. Нагадаємо, що обидві країни обмежували мовлення каналів, пов’язаних з Росією, зокрема Russia Today.

Експертка Ради Європи вказує три напрями відповіді на дезінформацію:

  • Спрямовані на виробників і поширювачів, тобто державні політики для боротьби з дезінформацією, законодавчі зміни або ж втручання органу-регулятора.
  • Спрямовані на механізми виробництва: алгоритми соцмереж, які обмежують неправдиву інформацію та демонетизація.
  • Спрямовані на аудиторію: медійна освіта та маркування для достовірних новин.

Якщо вже Україна стикається з дезінформацією, Дмитро Тузов, ведучий радіо НВ, ведучий програми “Медіаклуб”, медійний експерт ГО “Фундація “Суспільність” та член Незалежної медійної ради пропонує “не боятися, а протидіяти”.

За його словами, шквал російської дезінформації покликаний збити українців з пантелику, заплутати та змусити сумніватися в усьому. Приклад інформкампанія навколо збиття малайзійського “Боїнга”, де пропагандисти вигадували цілий ряд взаємовиключних версій.

Експерт бачить два кроки у відповідь: по-перше, самим зберігати спокій та не потрапити під вплив дезінформації. А ще нагадувати факти. Наприклад, що саме Росія почала війну, анексувавши Крим.

“Я не вважаю, що ми програємо інформаційну війну, бо навчилися відбивати зовнішні інформаційні атаки, ми можемо їх виявляти та знешкоджувати”, наголосив Ігор Соловей, керівник‌ Центру‌ ‌стратегічних‌ ‌комунікацій‌ ‌та‌ ‌інформаційної‌ ‌безпеки‌ ‌при‌ ‌Міністерстві‌ ‌культури‌ ‌та‌ ‌інформаційної‌ ‌політики‌. “Інша справа, що не до всіх аудиторій спростування та роз’яснення доходить швидко. Це недолік, але не слід казати, що все погано”.

На його думку, є чотири основні блоки для боротьби з дезінформацією: заборона медіа, котрі її поширюють; адекватний контент; медійна освіта для громадян, аби вони самі виявляли маніпуляції; стратегічні комунікації правдиве пояснення того, що сталося.

Приклад того, як протистояти дезінформації за допомогою правових змін, показує Франція.

“У цивільній сфері точкою відліку став закон 2018-1202, французький парламент ухвалив його для боротьби з інформаційними маніпуляціями. За ним, Вища наглядова рада радіо та телебачення може припиняти трансляцію іноземних медіа, які дестабілізують ситуацію. По-друге, посилилася співпраця провайдерів та хостингувальників. А ще з’явилося положення про боротьбу з неправдивою інформацією перед виборами”, розповів Денис Колесник (Франція), засновник ініціативи Info Ops France; аналітик з безпекових питань та інформації; докторант в CNAM – Conservatoire national des arts et métiers, лабораторія Dicen-IDF.

Надалі Вища рада та регулятор інтернету злилися у нову структуру, АРКОМ. А окремо французи створили воєнну доктрину протидіяти дезінформації будуть і зусиллями армії.

Як Facebook бореться з дезінформацією 

У 2021 році найпопулярнішою соцмережею в Україні залишався Facebook (16 мільйонів користувачів). Тож з огляду на його значення, недоброчесні автори часто поширюють мережею дезінформацію.

Водночас Катерина Крук, керівниця з питань публічної політики, Центральна та Східна Європа стверджує: вони є технологічною компанією, відповідальною за структуру та алгоритми, тому не здатні самі виявляти і видаляти дезінформацію. “Як компанія, котра переважно складається з інженерів, котрі працюють над софтом, ми не зможемо без допомоги локальних фактчекерів аналізувати контент. Неможливо створити у всіх країнах окремий штат з кожного питання”.

За її словами, компанія видаляє пости, які порушують правила власне самих соцмереж а також співпрацює з фактчекерами (зокрема і українськими). Вже вони перевіряють інформацію та виявляють маніпуляції.

“Ми маємо алгоритми, за якими що маніпулятивніша новина, то нижче вона буде у стрічці, аби люди просто не догортали до неї. Також діє штучний інтелект, аби одну оцінку для статті, наприклад, про ціну на газ, використати для 125 схожих матеріалів”, вказала Катерина Крук. Вона також наголосила, що існування московського офісу компанії, який нібито модерує дописи з України міф.

Як здійснювати фактчекінг по-українськи

В Україні ж, за словами Альони Романюк, медійної експертки, фактчекерки та блогерки, багато місцевих особливостей: діє російська пропаганда і сайти-сміттярки, чимало медіа залежні від власників, а люди не довіряють владі та журналістам (зокрема, після замовчування Чорнобильської катастрофи).

Однак виявляти дезінформацію можуть і самі інтернет-користувачі. Аби навчити цьому, організатори провели практичну частину, де учасники заходу разом з Альоною Романюк вчилися знаходити маніпуляції у медіа на прикладах фейкових та правдивих новин.

Загалом же медійна експертка радить: якщо ви розвінчуєте фейк, спростування має бути простим. За можливості, готуйте його у двох варіантах: короткому і довгому. Гарно працюють відео- аудіоформати або ілюстрації чи меми.

До зустрічі на наступних заходах ЦЕДЕМ!

Ця подія стала можливою завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID “Медійна програма в Україні, який виконується міжнародною організацією Internews