Партії, що проходять до парламенту мають право на компенсацію коштів, витрачених ними на передвиборну агітацію. Вибори до Верховної Ради України минули, тож час порахувати скільки коштів прохідні партії (їх у нас 5) можуть повернути з державного бюджету.
Кожна партія для фінансування передвиборної кампанії повинна була створити виборчий фонд. Його гранична межа не може перевищувати 375 570 000 мільйонів гривень. Ці гроші партії витрачають на передвиборну агітацію, і левова частина коштів витрачається саме на агітацію в ЗМІ – це реклама на телебаченні, радіо тощо.
Загалом партії витратили 467 327 638,83 гривень, з яких 365 469 550,38 – на агітацію в ЗМІ. Відповідно до остаточних звітів п’яти партій, найбільше коштів на передвиборну кампанію витратила партія “Слуга народу” – 114 640 272, 82 гривень, з яких на ЗМІ витрачено 96 007 323, 68, другою за витратами є партія “Голос” – 105 669 560 гривень, з яких на ЗМІ витрачено 79 996 273,8. Третє місце посідає партія “Європейська Солідарність”, що витратила на агітацію 99 494 126,81 гривень, з яких на ЗМІ – 64 823 378,95, за нею партія “Батьківщина” із сумою витрат розміром 87 214 297,80 гривень, з яких на ЗМІ – 75 284 459,75. Найменше із прохідних партій було використано коштів партією “Опозиційна платформа – За життя”, якій передвиборна кампанія обійшлась у 60 309 381,40 гривень, з яких на ЗМІ – 49 288 114,20 гривень.
Всі ці витрати кожна із партій може відшкодувати із державного бюджету. Так, остаточні звіти зазначених партій є підставою для прийняття ЦВК рішення про виплату партіям компенсації витрат на передвиборну агітацію. Таким чином, враховуючи остаточні звіти партій, держава має компенсувати 5 партіям 467 327 638,83 гривень.
Механізм відшкодування партіям витрат на передвиборну агітацію має право на існування, однак відшкодування за бюджетні кошти вартості реклами політичних партій на телебаченні, радіо є неприпустимим. Саме тому доцільно до виборчого законодавства внести зміни, якими врегулювати питання видів витрат, що можуть відшкодовуватись із держави та заборонити можливість відшкодування з бюджету витрат політичних партій на рекламу у ЗМІ.