ЦЕДЕМ провів дебати щодо впровадження механізму відсоткового відрахування в Україні. Аргументи “за” і “проти”

December 25, 2024

17 грудня ЦЕДЕМ провів дебати, присвячені обговоренню перспектив впровадження механізму відсоткового відрахування в Україні: “Механізм відсоткового відрахування: нова ера фінансової підтримки громадянського суспільства?” Дебати пройшли у форматі “Карла Поппера”, що забезпечує конструктивну дискусію між двома командами. Захід відбувся в рамках проєкту Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства.

Учасники висловили свої аргументи “за” та “проти” впровадження механізму відсоткового відрахування, а також відповідали на запитання та контраргументи опонентів.

Дискусія велася навколо двох основних тем:

🔹 Податкова знижка не є ефективним інструментом для громадських та благодійних організацій у порівнянні з механізмом відсоткового відрахування.

Учасники аналізували та порівнювали ефективність існуючої податкової знижки та можливого механізму відсоткового відрахування як фінансових інструментів для підтримки громадських і благодійних організацій. 

Анна Ісічко, заступниця директорки ЦЕДЕМ та координаторка проєкту “Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства України” зазначила:

“В умовах, коли громадяни недостатньо вірять в силу власних коштів… недостатньо контролюють свої податки – цей механізм є формою прямої демократії та формою прямого впливу на те, що відбувається в країні. Передавши частину свого вже сплаченого податку певній організації, громадянин безпосередньо впливає на те, які суспільно-корисні справи будуть здійснені.”

Віта Форсюк, податкова експертка, провідна наукова співробітниця НДІ фінансової політики Університету ДПС, пояснила функціонування податкової знижки:

“Це існуючий механізм, коли ви, подавши річну декларацію, можете заявити певні витрати, які зменшують ваш оподатковуваний дохід, і відповідно отримати повернення частини податку. Це широкий спектр витрат, зокрема на навчання дітей, сплату іпотечних кредитів, і окремо – витрати на філантропію.”

Сергій Замідра, заступник голови Всеукраїнської асоціації громад, підкреслив обмеження податкової знижки:

“У 2020 році податковою знижкою скористалися 133 тис. осіб. Більшість з них це ті, хто компенсували собі навчання. Тобто податкова знижка більше про те, як зберегти ресурси для себе, ніж про підтримку інститутів громадянського суспільства, на що спрямований механізм відсоткового відрахування. Податкова знижка – це кешбек, який ви можете використати на свій розсуд.”

🔹 Місцевий бюджет є оптимальним джерелом для відсоткового відрахування, оскільки дозволяє громадам обирати – які пріоритетні локальні ініціативи вони хочуть профінансувати.

Команди дискутували про перспективи використання ресурсів місцевих бюджетів для впровадження механізму відсоткового відрахування. Особливу увагу приділили можливостям підтримки локальних ініціатив та забезпеченню прозорості розподілу коштів на місцях.

Віта Форсюк звернула увагу на виклики, пов’язані з інтеграцією механізму відсоткового відрахування на рівні місцевих бюджетів:

“Відсоткове відрахування для місцевих бюджетів ще більше посилить проблеми, які вже існують. Наприклад, не всі громадяни знають, що ПДФО у більшості випадків надходить до місцевих бюджетів. Є громади, де 100% ПДФО йде в місцевий бюджет, як-от у Києві… Однак у громадах здебільшого немає можливості адмініструвати ці ресурси. Великі громади, такі як Дніпро чи Одеса, готові адмініструвати місцеві податки самостійно. Натомість для малих сільських громад це стає проблемою через відсутність інституційної спроможності. Хоча в Європі місцеві податки адмініструють самі територаільні громади, але в Україні це робить Державна податкова служба.”

Юрій Мироненко, помічник народного депутата Р. Грищука, підкреслив важливість прозорості для підвищення довіри громадян до використання бюджетних коштів:

“Держава зацікавлена в залученні ресурсів через податкову дисципліну. Натомість платники податків зацікавлені у прозорості: вони хочуть бачити, на що витрачаються їхні гроші через можливість прямо визначити куди будуть спрямовуватися їхні податки. Через брак такої прозорості у нас виникає недовіра до системи і спроби ухилення від оподаткування.

Щоб підвищити прозорість, потрібно показати людям, як вони можуть контролювати використання коштів. Якщо ми говоримо про те, як це може працювати на рівні місцевого бюджету, у нас є класні практики. Станом на 2021 рік 197 громад мали впроваджені бюджети участі. Це дає змогу людям подавати проєкти й голосувати за ті, які вони вважають пріоритетними.”

Юрій Мироненко також навів контраргументи щодо спроможності громад ефективно адмініструвати використання коштів:

“Щодо спроможності громад адмініструвати використання коштів, ми маємо практики через проєкти підтримки організацій громадянського суспільства, в тому числі в сфері молоді та спорту, культури через конкурси проєктів.”

Учасники також зачепили тему проблем існуючих механізмів податкової системи і можливості громадського контролю за розподілом бюджетних коштів.

Зрештою учасники дійшли згоди, що механізм відсоткового відрахування має значний потенціал для розвитку громадянського суспільства, але його впровадження потребує ретельного аналізу, прозорого управління та активного залучення суспільства.

Переглянути відеозапис трансляції дебатів “Механізм відсоткового відрахування: нова ера фінансової підтримки громадянського суспільства?”.