У третю неділю листопада відзначається Всесвітній день пам’яті жертв дорожньо-транспортних пригод. За даними ООН, це основна причина смерті серед людей у віці 15-29 років. В Україні смертність на дорогах – одна з найвищих у Європі. Згідно з даними Національної поліції, за 9 місяців 2023 року сталося 17 394 ДТП із загиблими і травмованими. Загинуло 2 157 людей, серед них 139 дітей. Ще 21 888 осіб дістали травми.
Найчастіше причиною смертельних ДТП є надмірна швидкість. За це передбачена адміністративна відповідальність, однак українське законодавство не стримує водіїв від порушення, наголошують експерти Кампанії “За безпечні дороги”. Адже штрафи за перевищення швидкості значно менші за інші випадки недотримання ПДР. Тож нинішня система, навпаки, підштовхує водіїв перевищувати швидкість.
“Наразі закон розглядає перевищення швидкості як таку саму загрозу, що й порушення правил зупинки і стоянки. Відповідальність за них однакова – 340 грн. Це якщо водій перевищив швидкість на 20-50 км/год, і його зупинив патрульний. Якщо ж перевищення зафіксувала камера, то штраф удвічі менший – всього 170 грн, тому що закон передбачає для порушників “знижку”. Водночас зупинка на смузі громадського транспорту або несплата за паркування значно “небезпечніші” для суспільства за логікою закону, адже несплата за паркування у центрі Києві виллється аж у 700 грн (зі знижкою – 350 грн)”, – коментує Іван П’ятак, юрист Центру демократії та верховенства права.
Більше того, в Україні досі існує закон, за яким перевищення швидкості до 20 км/год взагалі не карається. Тому чимало водіїв звикли порушувати правила, розганяючись до 70 км/год у містах. Водночас якщо зіткнення з авто стається на швидкості 30 км/год, більшість пішоходів і велосипедистів залишаються живими, а вже на швидкості 50 км/год – це смертельно.
Щоб українські дороги стали безпечнішими, потрібно реформувати систему покарань за порушення правил дорожнього руху. Найперше – збільшити штрафи за перевищення швидкості, які зараз одні з найменших.
«Смерті і каліцтва внаслідок ДТП можна попередити. І це можна зробити на різних рівнях: і на індивідуальному, і на державному. Від поведінки кожного учасника дорожнього руху, зокрема дотримання правил, залежить і його власна безпека, і безпека інших. Водночас держава може ухвалити рішення, які підвищать цю безпеку. Це як закони про серйознішу відповідальність за перевищення швидкості, так і запуск систематичних інформаційних кампаній та будівництво безпечної інфраструктури», – переконана Олеся Холопік, директорка Центру демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ), що адвокатує зміни в дорожній безпеці.
Експерти Кампанії підготували Policy Brief, у якому виклали своє бачення реформи системи санкцій для водіїв за перевищення швидкості та адресують його законотворцям: https://bit.ly/3HiAUb8.
- Зменшити “нештрафований поріг” за перевищення швидкості з +20 км/год до +10 км/год.
- Побудувати систему штрафів із чіткою градацією. Кожні +10 км/год мають означати вищий штраф (сьогодні в Україні діє лише градація +20 та +50).
- Запустити систему штрафних балів, де за порушення водій отримуватиме певну кількість балів та при надмірному їх накопиченні позбавлятиметься права керування.
- Скасувати знижку 50% за порушення ПДР, що зафіксоване в автоматичному режимі.
Пресцентр ЦЕДЕМ, pr@cedem.org.ua