Необхідно посилити антитютюнове законодавство і заборонити рекламу електронних сигарет – експерти

June 10, 2021

Україна потребує змін до антитютюнового законодавства, що заборонять рекламу і поширення електронних сигарет.

На цьому наголосили учасники експертної дискусії “Тема куріння у медіа: чи дотримуються журналістські стандарти?”, що відбулась в Укрінформі.

“Останні зміни в антитютюнове законодавство були внесені у 2012 році, коли заборонили рекламу класичних тютюнових виробів. Але, починаючи з 2014 року, тютюнова індустрія почала пропонувати різноманітні новітні тютюнові вироби, зокрема, йдеться про електронні сигарети, про тютюнові вироби для електричного нагрівання – такі як айкос, гло. І у зв’язку з цим у нас виникла прогалина в законодавстві, коли ці тютюнові вироби достатнім чином не врегульовані, і відповідно вони потрапляють в певну прогалину що їх можна рекламувати, поширювані і спонсорувати певні заходи. І наші медіа, в тому числі й незалежні, почали активно використовувати цю нішу для того, щоб, зокрема, роздобувати собі незалежне фінансування” сказав юрист ЦЕДЕМ, координатор проєкту “Київ без тютюнового диму” Гліб Колесов.

За його словами, таким чином ці медіа потрапили під певний вплив транснаціональних тютюнових компаній, які діють в Україні, і стали пулом тютюнової індустрії.

Колесов нагадав, що в Рамковій конвенції ВООЗ з боротьби проти тютюну, до якої в 2006 році долучилась Україна, чітко визначені міжнародні стандарти, зокрема, що будь-яка реклама, пов’язана з тютюновою індустрією, спонсорські й взагалі будь-які заходи для стимулювання продажу тютюнових виробів мають бути заборонені.

“Наразі в Україні законодавство змінюється, ми вже отримали визначення в законі електронних сигарет, айкосів – електронних пристроїв, однак постала проблема, що неврегульовано до кінця питання щодо рекламування таких новітніх тютюнових виробів. І останні законопроєкти – №4358 та №4212, – які наразі у Верховній Раді готуються до другого читання, стикнулися зі страшним спротивом зі сторони тютюнового лобі, яке спонсорує в тому числі різні незалежні медіа і каже, що ухвалення цих документів уб’є медіа, оскільки унеможливлює їх фінансування, уб’є дрібний бізнес, оскільки пропонується заборонити викладку тютюнових виробів”, розповів експерт.

Він висловив сподівання, що незабаром зміни до антитютюнового законодавства будуть ухвалені, зокрема, й щодо заборони реклами і спонсорства, а також заборони викладки тютюнових виробів.

Своєю чергою керівник Центру моніторингу та аналітики “Детектора медіа” Отар Довженко повідомив, що “Детектор медіа” у співпраці з Центром демократії і верховенства права проводитиме щоквартальний моніторинг із висвітлення цієї теми в медіа і в тому числі моніторинг прихованої реклами новітніх тютюнових виробів електронних сигарет.

“Ми сподіваємося до кінця червня – початку липня показати першу порцію, за попередній квартал. І можна буде побачити зріз, як багато в медіапросторі є сірих і чорних практик на цю тему”,  сказав Довженко.

Водночас заступник міністра культури та інформаційної політики Тарас Шевченко зазначив, що, на жаль, контроль над рекламою в контексті рекламного законодавства є вкрай слабким місцем в державній політиці, в тому числі інформаційній.

“Дотримання стандартів, які вже закладені в закон, і посилення стандартів, зокрема, таким чином, щоб вони максимально відповідали Рамковій конвенції протидії тютюнопаління, є важливим моментом державної політики. Тому зміни до законодавства, які гарантуватимуть дотримання міжнародних зобов’язань України, є важливими” наголосив Шевченко.

Джерело: Укрінформ