Доповідь Уповноваженого ВРУ з прав людини: короткий огляд документу від ЦЕДЕМ

April 24, 2023

Нещодавно Уповноважений Верховної Ради України з прав людини (далі – Омбудсман/Уповноважений) опублікував щорічну доповідь про стан дотримання та захисту прав і свобод людини і громадянина в Україні за 2022 рік. На даний час вона зареєстрована в Парламенті і очікує на розгляд.

Доповідь є узагальнювальним документом, що представляє випадки порушень прав і свобод людини і громадянина у 2022 році в умовах повномасштабної збройної агресії проти України, щодо яких Омбудсман вживав заходів реагування. Також вона містить висновки та рекомендації, спрямовані на поліпшення стану забезпечення прав і свобод людини і громадянина.

Сам документ є змістовним та об’ємним, ми ж зауважимо ключові аспекти, які можуть бути цікавими та корисними громадянському суспільству.

Втім, із доповіддю варто ознайомитись цілком.

  1. Узагальнюючи результати своєї роботи за перший рік перебування на посаді, Омбудсман наголошує, що системна взаємодія з правозахисною спільнотою відбувається через засідання Консультативних рад (в тому числі національного превентивного механізму) при Уповноваженому. 

При кожному з представників Уповноваженого створена тематична Експертна рада, на якій обговорюють актуальні проблеми в сфері захисту прав людини та шукають шляхи мінімізації негативних наслідків збройної агресії.

Також правозахисники залучені на позиції Радників Омбудсмана України в штат та на громадських засадах.

  1. Значно ширшим став розділ, присвячений правам громадян, які постраждали внаслідок збройної агресії проти України. 

Так, наслідком збройної агресії проти України є значна кількість постраждалих цивільних осіб, зокрема змушених покинути своє місце проживання та переміститися на безпечніші території всередині України або за її межі, депортованих або примусово переміщених людей, а також населення, яке залишилося на тимчасово окупованих територіях або в районах проведення бойових дій.

Внутрішньо переміщені особи стикаються із численними викликами та ситуаціями, які потребують не тільки реагування Уповноваженого, але і участі держави у їх вирішенні.

Крім того, станом на початок 2023 року депортовано до рф або примусово переміщено на тимчасово окуповані території України 13 899 дітей (у т.ч. 9354 дитини – безпосередньо до рф), що є порушенням статей 49 та 50 Женевської конвенції про захист цивільного населення під час війни. 

До таких фактів порушень норм міжнародного гуманітарного права з боку окупантів слід віднести незаконну мобілізацію громадян України на тимчасово окупованих територіях України, що прямо заборонено Женевською конвенцією про захист цивільного населення під час війни 1949 року (стаття 51).

  1. Складним є розділ, присвячений захисту прав дітей, де згадані численні випадки порушення прав на життя та здоров’я, охорону здоров’я дітей з рідкісними (орфанними) захворюваннями, освіту тощо.

Протягом повномасштабного вторгнення в Україну майже 70% українських дітей були вимушені покинути рідні домівки та переміститися в межах країни або за кордон. За даними ЮНІСЕФ, через збройну агресію проти України, починаючи з 24.02.2022, змінили місце свого проживання 4,8 мільйона українських дітей, з них: переселилися в межах України 2,5 мільйона дітей, інші виїхали за кордон.

  1. Розділ, присвячений дотриманню прав людини в секторі безпеки та оборони, свідчить: рф не дотримується норм міжнародного гуманітарного права стосовно українських військовополонених і цивільних осіб, яких утримують у рф чи на тимчасово окупованій нею території України, їх обміну чи повернення.

В свою чергу, звільнені з полону українські військовослужбовці засвідчують жорстоке поводження з ними, повідомляють про факти катувань, фізичного і психологічного насильства. В той же час, цивільні заручники, які перебувають на території рф чи на ТОТ України, утримуються incommunicado (тобто в повній ізоляції), позбавлені можливості проінформувати близьких про місце свого перебування, а також належної правової допомоги.

  1. Питання забезпечення рівності прав і свобод людини і громадянина не втратило актуальність в українському суспільстві попри безпрецедентну збройну агресію проти України, про що свідчить відповідний розділ доповіді Омбудсмана.

Протягом 2022 року дотримання рівних прав і свобод були предметом оцінки в рамках міжнародних механізмів з прав людини.

09.02.2022 Комітет ООН з прав людини ухвалив Заключні зауваження до 8-го періодичного звіту України щодо виконання Міжнародного пакту про громадянські та політичні права, де були висловлені занепокоєння щодо відсутності всеосяжного антидискримінаційного законодавства, яке б відповідало положенням Пакту, та відсутності інформації про кроки для вирішення проблеми стигматизації та дискримінаційного ставлення до численних груп, включаючи етнічні меншини, спільноти ЛГБТІК, ВПО та осіб з інвалідністю.

01.11.2022 Комітет ООН з ліквідації дискримінації щодо жінок надав Заключні зауваження до 9-ї періодичної доповіді України про виконання Конвенції ООН з ліквідації усіх форм дискримінації щодо жінок. Комітет стурбований тим, що військовий напад на Україну спричинив грубі порушення прав людини українських жінок і дівчат.

Водночас, для України набрала чинності Конвенція Ради Європи про запобігання насильству стосовно жінок і домашньому насильству та боротьбу із цими явищами (Стамбульська конвенція).

Також Уповноважений наголошує на проблемі відсутності можливості укладення цивільного партнерства в Україні для одностатевих пар та рекомендує розробити відповідний законопроєкт, який має врегулювати питання спільно нажитого майна, спадщини, опіки, соціальних гарантій, можливості супроводу неповнолітньої дитини партнера/партнерки за кордоном, права вирішувати питання про можливість і обсяги медичних втручань чи можливості поховати людину тощо.

  1. Ключовими проблемами у питаннях верховенства права та доступу до правосуддя стали недодержання розумних строків судового розгляду справ, порушення процесуальних прав під час досудового розслідування, неналежне виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб), обмеження доступу до судових рішень.

Так, з 24 лютого по 20 червня 2022 року повний загальний доступ до ЄДРСР було обмежено, а також доступ до таких сервісів вебсайту, як “Судова влада України”, “Стан розгляду справ”, “Список справ, призначених до розгляду”, які містили відомості про день, час, місце проведення судового засідання у справі. Випадки обмеження загального доступу до судових рішень в ЄДРСР трапляються дотепер. Це суперечить вимогам Закону України “Про доступ до судових рішень”.

  1. Розділ щодо інформаційних прав свідчить про наявність системних порушень конституційних прав людини та громадянина на інформацію та звернення протягом 2022 року.

Серед них припинення розгляду запитів на інформацію, звернень громадян, неоприлюднення на офіційних вебсайтах суспільно важливої інформації, закриття публічних реєстрів, несвоєчасне надання відповідей на звернення громадян та інші.

Також протягом року Уповноважений фіксував порушення законодавства про захист персональних даних: неправомірну обробка персональних даних, оприлюднення в мережі “Інтернет” персональних даних українських військових та іноземних громадян, які надають військову допомогу Україні на період дії воєнного стану, надмірний збір персональних даних надавачами гуманітарної, волонтерської та іншої благодійної допомоги населенню тощо.

За наслідками 2022 року Уповноважений надав комплекс рекомендацій, які мають бути реалізувати відповідні органи державної влади. Стан виконання таких рекомендацій буде досліджений і висвітлений у наступній щорічній доповіді.

Команда проєкту “Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства України” радить ознайомитися з повним текстом доповіді за посиланням.

Цей матеріал створено у межах проєкту “Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства України”, що реалізується ІСАР Єднання у консорціумі з Українським незалежним центром політичних досліджень (УНЦПД) та Центром демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ) завдяки щирій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку.