Що стає причиною виникнення неінфекційних захворювань (НІЗ), що призводять до 91% смертей громадян України, та як покращити ситуацію? Найефективніший спосіб – це запобігти їх розвитку шляхом вирішення поведінкових факторів ризику: вживання тютюну та алкоголю, нездорового харчування, нехтування правил дорожнього руху тощо.
Ці актуальні питання висвітлює перше загальнонаціональне дослідження STEPS щодо поширеності факторів ризику неінфекційних захворювань в Україні, яке провели World Health Organisation in Ukraine, World Bank Ukraine, Міністерство охорони здоров’я України, Центр громадського здоров’я України та Український інститут соціальних досліджень імені Олександра Яременка.
17 листопада відбулася онлайн-презентація результатів дослідження. У сесії “Обрані варіанти політики та найкращі міжнародні практики щодо зменшення факторів неінфекційних захворювань” взяла участь Oлеся Холопік, директорка Центру демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ), яка розповіла про проблемні питання щодо безпеки на дорогах. За її словами, цифри з дослідження підтверджують, що
- більшість водіїв та пасажирів не мають постійної звички користуватись паском безпеки, незважаючи на факт, що це – найефективніший спосіб зберегти життя та зменшити травми при ДТП;
- перевищення швидкості – типова поведінка водія на дорозі, хоча офіційна статистика говорить, що саме надмірна швидкість є першою причиною ДТП з загиблими та травмованими;
- новою “пандемією” на дорозі стають гаджети (їх використання стало масовим, а оцінка водіями ризиків телефонів за кермом залишається легковажною);
- водії, на жаль, і надалі продовжують їздити напідпитку.
“Універсальної та єдиної пігулки для вирішення цих проблем не існує. Тільки комплексна та системна робота може мати ефект, – зазначила Олеся Холопік. – Ключові компоненти вирішення проблем безпеки на дорогах – це посилення відповідальністі за порушення ПДР та контролю за дотриманням правил, забезпечення невідворотністі покарання та систематичні просвітницько-інформаційні кампанії”.
Які конкретні рішення пропонує ЦЕДЕМ? Це
- збільшення штрафу за невикористання пасків безпеки щонайменше вдесятеро (зараз штраф становить лише 51 грн);
- збільшення штрафу за перевищення швидкості та збільшення кількості камер фіксації;
- посиленння контролю зі сторони поліції за використанням гаджетів за кермом та просвітницька робота;
- встановлення пунктів тверезості (т. з. “чек пойнтс”).
“Я переконана, що дані цього масштабного дослідження стануть дороговказом при формуванні державної політики”, – зазначила пані Холопік та нагадала слухачам про необхідність пристібатися в машині всім – і водіям, і пасажирам.