Після заборони реклами е-сигарет з літа 2023 року (вона запрацювала завдяки Закону України №1978-IX, до розробки якого були долучені юристи ЦЕДЕМ) медіадослідники фіксують суттєве зниження джинси тютюнових компаній у онлайн-медіа. Нагадаємо, “джинса” – це реклама, замаскована під журналістські матеріали, тому читачі сприймають її з більшою довірою.
Станом на вересень 2023 джинса е-сигарет становила 2,7% від усього масиву онлайн-новин. Це в 10 разів менше порівняно тим, що було до прийняття Закону №1978-IX у кінці 2021 року. Тоді кількість джинси е-сигарет складала 25-30 % від усього масиву новин зі згадкою про тютюнові продукти.
Про це свідчать дані медіамоніторингу за літо 2023 року, який провели ЦЕДЕМ та Детектор медіа.
Припускаємо, що найближчим часом джинса е-сигарет в медіа остаточно зникне з двох причин:
- Високі штрафи за порушення закону про заборону реклами електронних сигарет – від 30 000 до 50 000 грн за кожен факт реклами;
- Репутаційні ризики для медіа через співпрацю зі спонсором тероризму. Влітку 2023 р. дві компанії-виробники е-сигарет, а саме Philip Morris International та Japan Tobacco International, визнані міжнародним спонсором війни в Україні. Адже вони продовжують вести бізнес в рф та підтримувати економіку країни-агресорки сплатою значних податків до її бюджету.
Центр демократії та верховенства права продовжуватиме моніторинг маркетингових тенденцій виробників е-сигарет в Україні.