Зменшити офіційний ліміт швидкості у містах, посилити санкції проти водіїв-порушників, скасувати або зменшити “безкарний” ліміт перевищення до 20 км/год і водночас роз’яснювати людям загрозу надмірно швидкої їзди та вдосконалювати інфраструктуру – такі думки озвучили експерти під час круглого столу «Як зупинити епідемію перевищення швидкості на дорогах України?».
Обговорення ініціював Центр демократії та верховенства права в рамках Кампанії «За безпечні дороги» в партнерстві з Реанімаційним Пакетом Реформ і проектом «Модернізація та підвищення безпеки дорожньої мережі в Україні» . Захід відбувся за підтримки Уряду Швеції.
«Наша мета – обмінятися думками та пропозиціями щодо змін, які потрібні, щоб вирішити проблему надмірної швидкості. Адже за даними Нацполіції, це найчастіша причина ДТП зі смертельним наслідком. За минулий рік 26% від усіх загиблих і травмованих стали жертвами аварій, де офіційною причиною було визнаноо перевищення швидкості. Якщо додати випадки, коли надмірна швидкість була супутньою причиною аварій, то картина виглядатиме ще гірше», – наголосив Віктор Загреба, менеджер з адвокації Кампанії “За безпечні дороги”, засновник ГО “Vision Zero”
Він розповів, що за даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, якщо швидкість автомобіля при наїзді на пішохода складає до 50 км/год, потерпілий має високі шанси вижити в ДТП, натомість при швидкості 60 км/год і вище, загроза його життю значно зростає. При цьому в Україні допустимою швидкістю в місті є 80 кілометрів на годину.
«Ми заміряли швидкість в одному обласному центрі за допомогою спеціальної апаратури – за 20 хвилин нарахували 12 машин, які їхали зі швидкістю більше 100 км/год. У Польщі за таке вилучають водійське посвідчення, а у нас це звичайне явище. Багато водіїв не вважають високу швидкість фактором небезпеки чи серйозним порушенням», – додав Віктор Загреба. Кампанія “За безпечні дороги” планує здійснювати дослідження в Києві та інших містах, щоб побачити масштаби проблеми та мати базу для порівняння у майбутньому.
За словами народного депутата Ігоря Діденка, для вирішення проблеми швидкості потрібна відповідна нормативно-правова база. Адже наразі неможливо здійснювати контроль порушень. Пізніше запрацює дорожня поліція, яка стежитиме за порядком на дорогах.
«Це питання вирішується дуже швидко: якщо буде воля вищого керівництва, то все буде виконуватися, як було з підвищенням мінімальної зарплати. До того ж, потрібно – звернутися до міських голів, аби вони організували управління дорожнім рухом і запобігали аваріям. Разом з тим, на вищому рівні управління повинна працювати агенція фахівців», – зазначив парламентар.
Він вказав, що безпеку руху визначає не лише поведінка людей, а й стан інфраструктури та транспортних засобів. З останніми у нас є проблема: багато автомобілів узагалі не проходять техогляд, тож їхній стан оцінити неможливо.
Мустафа Найєм, народний депутат України, наголосив, що потрібно посилити обмеження швидкості.
«Є конструктивна пропозиція: все ж таки зменшити межу перевищення, за яку не карають. Зараз вона складає 20 км/год, а необхідно зменшити до 10 км/год, як у ЄС та встановити обмеження швидкості у містах на рівні 50 км/год, а не 60 км/год.», – зазначив парламентар.
Він також додав, що встановлення камер для автоматичної фіксації порушень на дорогах має свої ризики. Камери мають бути сертифіковані належним чином, аби їхні покази могли бути доказом у судах, а закупівля техніки повинна бути максимально прозорою.
Заступник голови Нацполіції Костянтин Бушуєв зазначив, що поліція планує запобігати перевищенню швидкості завдяки технічним засобам фіксації порушень
«З 4 липня по 6 жовтня 2016 р Нацполіція провела експеримент. Ми встановили 6 комплексів автоматичної фіксації правопорушень. Вони зафіксували 1 мільйон 273 тисячі порушень швидкісного режиму. Тепер ми плануємо встановлювати такі комплекси у всіх містах та на трасах. Вони будуть фіксувати перевищення швидкості, проїзд на заборонний сигнал, зупинку в неналежному місці. Місця встановлення камер будуть визначені за картою аварійності», – анонсував Костянтин Бушуєв.
Також Костянтин Бушуєв розповів, що поліція планує створити аналітичний центр обробки інформації про порушення на дорогах. У ньому в автоматичному режимі буде відбуватися встановлення власника та підготовка постанови про порушення, яку відправлятимуть власнику авто.
При цьому він зауважив, що потрібна не лише автофіксація, а й виховання суспільної правосвідомості починаючи з дитсадка.
За словами Тараса Шевченка, директора Центру демократії та верховенства права, для вирішення проблеми потрібні системні кроки у всіх можливих напрямках.
«Ця тема сьогодні надзвичайно важлива, адже перевищення швидкості – одна з головних причин травматизму на дорогах разом із вживанням алкоголю та нехтуванням пасками безпеки. А якщо зважити на статистику, це загроза №1. Ситуацію треба змінювати, і не лише завдяки просвітництву серед учасників дорожнього руху, а й за рахунок змін до законів та практики їх виконання», – зауважив він.
Тарас Шевченко наголосив, що необхідно зменшити “безкарний” ліміт перевищення швидкості до 10 км/год та збільшити штрафи, аби їх розмір відлякував потенційних порушників. Ще одним видом санкцій може стати позбавлення прав на кілька місяців – така система працює в європейських країнах. Також потрібна автофіксація порушень. Однак крім регулювання, важливе і просвітництво громадян.
Українці вважають перевищення швидкості однією з найнебезпечніших дій водія, вказала Оксана Сидорук, фахівець з дослідження комунікації Міжнародного дослідницького агентства Ipsos. Про це свідчать дані проведеного агентством дослідження.
«Люди очікують зменшення ліміту швидкості, підвищення штрафів, встановлення лежачих поліцейських. Водночас, 40% водіїв вважають допустимим перевищувати швидкість. Важливо мотивувати людей дотримуватися правил, але не емоціями та метафорами, а конкретними фактами про загрозу їхньому життю», – повідомила вона.
Олександра Кравчук, експертка місцевих кампаній з безпеки дорожнього руху, розповіла про просвітницьку кампанію «Зважай», покликану привернути увагу до небезпеки перевищення швидкості.
«Водії сприймають перевищення як норму, зокрема і в містах. Це великий ризик для пішоходів. За даними ВООЗ, надмірна швидкість збільшує тяжкість наслідків аварій», – наголосила вона.
На думку Алана Росса, президента Міжнародного центру безпеки дорожнього руху, Україна повинна скасувати “безкарний ліміт” перевищення швидкості на 20 км/год.
Пан Алан зазанчив, що підтримує необхідність запровадження обмеження швидкості 50 км/год у населених пунктах з правом для місцевої влади зменшувати максимально допустиму швидкість на окремих ділянках.
Щодо обмеження швидкісного ліміту експерт навів наступне, – «При збільшенні швидкості периферійний зір втрачається, водій не бачить, що відбувається навколо. На швидкості у 50 км/год водій практично не бачить, що відбувається збоку, а при 65 км/год він просто не помітить пішохода, який вискочить на дорогу. Тому навіть 60 км/год – це забагато».
У підсумку, учасники круглого столу дійшли згоди щодо необхідності спільно працювати над вирішенням проблеми перевищення швидкості, аби зменшити рівень смертності й травматизму на українських дорогах та домовилися про подальші дії у цій сфері.