Як українці споживають інформацію в соцмережах: дослідження про тенденції 2022 року

April 12, 2023

Соціальні мережі стали невід’ємною частиною нашого повсякденного життя. У них люди не лише спілкуються, а й шукають розваг та читають новини. Україна – не виняток, адже респонденти, серед яких проводили останні дослідження Національний демократичний інститут (NDI) та міжнародна організація Internews, регулярно користуються соціальними мережами. 

Тож розглянемо, звідки українці беруть інформацію та чи довіряють їй.

У листопаді 2022 року Internews провів дослідження “Українські медіа, ставлення та довіра у 2022 році”, а у січні 2023 року NDI провів дослідження “Можливості та перешкоди на шляху демократичного переходу України”, у якому, зокрема, вивчали, як мешканці країни використовують соціальні мережі під час війни. 

Звідки українці споживають інформацію

Згідно з дослідженням Internews, 85% українців користуються інтернетом щодня, а соціальні мережі є основним джерелом новин для 55% українців. Водночас, у дослідженні NDI 67 зі 100 опитаних людей відповіли, що отримують інформацію про політику та поточні новини через соціальні медіа та месенджери. 

Найпопулярніші соціальні мережі та месенджери 

За даними дослідження Internews, найпопулярнішим месенджером для комунікації та споживання новин у 2022 році для українців став Telegram. 60% українських користувачів наразі воліють отримувати новини саме з цього месенджера. Тим часом Viber дещо зменшив охоплення, однак стабільно залишається джерелом новин для 13% опитаних. 

Найпопулярнішими соціальними мережами серед населення є Facebook та YouTube, причому Facebook – найпоширеніша платформа, хоч він і частково втратив популярність  у 2022 році. 51% респондентів надають перевагу Facebook для спілкування, а 25% – для споживання новин. Що ж до YouTube, то 34% респондентів сказали, що використовують платформу для спілкування, а 16% – аби дізнаватися новини.

Популярність соціальних мереж в Україні не дивна, адже ці платформи дозволяють українцям спілкуватися, бути в курсі подій та швидко отримувати ті чи інші новини на теми, які їх цікавлять.

Обидва дослідження показують, що більшість користувачів соціальних мереж в Україні споживають інформацію у вигляді новин, відео, фотографій та повідомлень, надаючи перевагу соціальним мережам над телебаченням, радіо та іншими медіа. 

Опитування Internews показало, що кожен третій опитаний користувач соціальних мереж активно стежить та обговорює новини або інформацію, пов’язану з війною на Донбасі, тоді як 30% стежать за політичними новинами загалом. 

Довіра до новин у соціальних мережах

З дослідження Internews можемо зробити висновок: довіра до медіа – достатньо висока. 60% респондентів довіряють новинам у соціальних мережах, однак цей показник знижує нестача фактів та підозри у недостовірності інформації 

Загалом, згідно з дослідженням Internews, найбезпечнішим та найнадійнішим джерелом отримання інформації для респондентів є родина (86%) та друзі (81%), а соціальні мережі посіли передостаннє місце з 57%. За даними ж дослідження NDI, серед опитаних респондентів 28% отримують інформацію про політику та поточні події від родини та друзів.

Медіаграмотність

Ще однією важливою проблемою є медіаграмотність, яка потребує більшої уваги. Дослідження Internews показало, що 83% українських користувачів соціальних мереж знають про існування неправдивої інформації, однак,вважають, що можуть її розрізнити або це не настільки важливо. 

Дезінформація та пропаганда

На жаль, попри на доступ до інформації та довіру громадян, лишається значна проблема споживання дезінформації та пропаганди – йдеться в дослідженні Internews. Дезінформація та пропаганда швидко поширюються на платформах соціальних мереж та в месенджерах.

Як ми вже зазначали вище, Telegram став значно популярнішим в Україні, однак є значні ризики для його користувачів. Серед них – ризик отримати дезінформації або стати жертвами кібератак, загрозу для конфіденційності та безпеки даних. Наприклад, організація Internews виявила, що саме Telegram часто використовують для поширення пропаганди та дезінформації про війну в Україні.

Як ми вже зазначали в аналітиці “Незоряні війни: соцмережі під час збройних конфліктів”, росіяни користуються фейковими ботами в Telegram, за допомогою яких вони збирають розвідувальну інформацію. Ба більше Telegram не має чітких правил користування і не є “відкритою до співпраці” мережею. 

Тож чи варто, аби цей месенджер був найпопулярнішим серед українців питання риторичне.