Громадська організація “Центр демократії та верховенства права” (ЦЕДЕМ) оголошує про старт всеукраїнської інформаційної кампанії “Краще запізнитись, ніж не доїхати” з нагоди 2-го етапу Всеукраїнського тижня безпеки дорожнього руху, який триватиме з 10 до 16 листопада 2025 року.
Мета кампанії – сформувати буденну звичку обирати безпечну швидкість і зняти тиск “встигнути будь-якою ціною”. Ми показуємо, що запізнення – це нормальний і безпечний вибір, який рятує життя.

Прикра статистика: швидкість залишається головною причиною смертей на дорогах
Попри війну та загальне навантаження на країну, дорожня безпека залишається критичною проблемою. За даними Департаменту патрульної поліції, у 2024 році внаслідок ДТП загинули 3202 людини, а понад 32 тисячі були травмовані.
Понад половину смертей – 55%, або 1770 життів, було втрачено через перевищення швидкості. Така сама тенденція спостерігалася у 2023 та 2022 роках. Тобто саме швидкість є основним фактором ризику, який заважає досягти цілей Стратегії демографічного розвитку України щодо зниження рівня передчасної смертності.
Щоб краще усвідомити масштаб: щодня через перевищення швидкості в Україні гине щонайменше 5 людей. Якщо уявити це по-іншому – щотижня ми втрачаємо повний пасажирський автобус, який просто не доїхав до свого пункту призначення.
Ідея кампанії: запізнитися – правильний вибір, якщо це зберігає життя
Кампанія “Краще запізнитись, ніж не доїхати” розроблена у партнерстві з комунікаційною агенцією pedan buro в рамках Кампанії “За безпечні дороги”. Партнером в розміщенні соціальної реклами в Києві став Octagon Outdoor, національний оператор зовнішньої реклами України.
Автори ґрунтуються на гіпотезі, що переважна більшість водіїв перевищують швидкість не зі злого наміру, а намагаючись надолужити власне запізнення чи встигнути до призначеного часу.
ЦЕДЕМ вирішив змінити цю модель поведінки, “дозволивши” водіям запізнюватися. Ключове повідомлення кампанії полягає в тому, що жодна робоча зустріч, сеанс у кіно чи приїзд у дитячий садок не варті ризику втрати власного життя чи життя дитини*.

*Довідково: За офіційними даними у ДТП загинули 180 дітей, ще понад 5 тисяч отримали травми.
“Багато хто перевищує швидкість не тому, що хоче порушувати, а тому що поспішає. Але настав час змінити цей звичний підхід: графік ніколи не має бути важливішим за життя. Саме тому наша соціальна реклама нагадує просту річ: невелике запізнення – дрібниця, тоді як наслідки ризику можуть бути непоправними” — зазначає Олеся Холопік, директорка ЦЕДЕМ.

Візуальне та інформаційне наповнення
У візуальній частині кампанії використані максимально життєві ситуації та стилістика сповіщень – нагадувань у мобільних застосунках чи календарях. Це підкреслює актуальність та невідкладність вибору, який стоїть перед водієм щодня.

Соціальна реклама буде розміщена на зовнішніх носіях у містах України та паралельно поширюватиметься в соціальних мережах, щоб охопити якомога більше водіїв. Першим містом, де з’явилися білборди та сітілайти, став Київ.
Системне рішення: законопроєкт №13314 – шлях до кращих практик ЄС
Кампанія “Краще запізнитись, ніж не доїхати” підкріплена конкретними законодавчими ініціативами. ЦЕДЕМ наголошує на необхідності якнайшвидшого розгляду та прийняття зареєстрованого у Верховній Раді 26 травня 2025 року законопроєкту №13314 “Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення”. Його мета зменшити смертність і травматизм на дорогах спричинені надмірною швидкістю та наблизити механізми відповідальності для водіїв до практик ЄС.
Основні проблеми, які вирішує законопроєкт:
- Зменшення нештрафованого порогу з +20 км/год до +10 км/год: чинна норма, що дозволяє водіям безкарно їхати до 70 км/год у населеному пункті є критично небезпечною. За розрахунками ВООЗ, наїзд на пішохода на швидкості 70 км/год майже не лишає йому шансів вижити. Такого значного порогу немає у жодній країні ЄС.
- Запровадження пропорційності та градації: законопроєкт пропонує запровадити шість ступенів відповідальності (замість чинних двох). Це зробить покарання пропорційним тяжкості порушення. Наприклад, штраф за перевищення на 10-20 км/год становитиме 340 гривень. Тоді як за надмірні 21-30 км/год доведеться заплатити 680 грн, а за 31-40 км/год – вже 1360 гривень. Максимальний штраф становитиме 3400 гривень – за перевищення на понад 80 км/год.
(Нагадаємо, що на сьогодні за перевищення швидкості на +20 км/год – штраф 340 гривень, а за +50 км/год – 1700 гривень)
Ухвалення №13314 стане дієвим превентивним інструментом, який необхідно впровадити тут і зараз задля збереження життів українців.
ЦЕДЕМ закликає народних депутатів України прискорити розгляд законопроєкту №13314. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування та медіа — підтримати кампанію, розміщуючи матеріали соціальної реклами на своїх ресурсах. А всіх учасників дорожнього руху – пам’ятати про особисту відповідальність та дотримуватися безпечного швидкісного режиму.


Завантажити макети для друку та поширення в соцмережах можна за посиланням на Google Drive
У випадку виникнення будь-яких додаткових запитань або пропозицій щодо інформаційної кампанії звертайтесь до Миколи Ільчука, експерта з адвокації Кампанії “За безпечні дороги” телефоном: + 380636150733 або поштою: m.ilchuk@cedem.org.ua
Довідково про організаторів та партнерів:
Центр демократії та верховенства права – аналітично-адвокаційний центр, що працює в громадському секторі України з 2005 року, спрямовуючи свої зусилля на розвиток на розвиток незалежних медіа, громадянського суспільства та побудову правової держави в Україні. Місія ЦЕДЕМ – сприяти розвитку суспільства активних та відповідальних громадян
Кампанія “За безпечні дороги” – адвокаційна кампанія, спрямована на зменшення смертності та травматизму на дорогах України. Ініційована у 2016 році Центром демократії та верховенства права у партнерстві з ГО Vision Zero, U-Cycle та об’єднує міжнародних, українських експертів, представників законодавчої та виконавчої влади (https://www.facebook.com/saferoadsua).
pedan buro – комунікаційне бюро, що допомагає компаніям та організаціям залишити свій слід в історії через соціальні проєкти.
Octagon – національний оператор зовнішньої реклами з 30-річним досвідом. Компанія забезпечує повний цикл розміщення: від планування і запуску кампаній до аналітики та звітності. Осtagon підтримує яскраві ідеї та ініціативи, допомагаючи брендам і спільнотам проявлятися.