Як іноземним неурядовим та благодійним організаціям працювати в Україні

June 17, 2022

В умовах широкомасштабної війни Україна отримує надзвичайно велику підтримку не лише від українських громадських об’єднань та благодійних організацій, а й від іноземних.

Тож перед іноземними неурядовими організаціями та благодійними фондами часто постає питання: як організувати роботу в Україні. 

Відкрити філію чи створити нову організацію в Україні?

Перш за все, їм варто визначитися: відкривати представництво в Україні чи створювати нову благодійну організацію, засновником якої буде іноземна НУО або фонд? Найголовнішим при виборі з двох варіантів буде питання резидентства. Адже відокремлений підрозділ не є юридичною особою, та матиме статус нерезидента України, а от нова благодійна організація – це резидент України, навіть якщо засновником була іноземна організація.

Мін’юст розробив пам’ятку щодо створення відокремленого підрозділу без статусу юридичної особи

На час воєнного стану в Україні діє окремий Урядовий порядок щодо надання послуг в сфері реєстрації, який періодично доопрацьовують і вдосконалюють. Йдеться про Постанову КМУ №209 “Деякі питання державної реєстрації та функціонування єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану”.

В квітні 2022 року до Постанови №209 внесли зміни, якими передбачено можливість створювати представництва іноземних неурядових організацій. Тому послуга з реєстрації відокремленого підрозділу іноземної організації наразі доступна.

Однак з огляду на сьогоднішній стан справ у сфері державної реєстрації, створювати нову благодійну організацію – простіший і кращий варіант. 

По перше, відокремлені підрозділи реєструються наразі не в ЄДР а в старому реєстрі громадських об’єднань – надалі це ускладнює нормальну цивільно-правову діяльність такого відокремленого підрозділу. До прикладу, банки не зможуть у автоматичному режимі брати інформацію про такого суб’єкта з реєстру. У свою чергу, нова благодійна організація реєструється в ЄДР, тож всю інформацію про неї автоматично отримують податкова та органи статистики.

По друге, пакет документів для створення нової благодійної організації підготувати простіше, ніж у випадку, коли ви реєструєте відокремлений підрозділ.

По третє, нова благодійна організація – повноцінна юридична особа, а це знову ж таки зрозумілий для всіх навколо (податкових органів, контрагентів, банків тощо) суб’єкт.

Чи є можливість отримати “тимчасову ліцензію”, дозвіл на здійснення діяльності в Україні поки триває реєстрація?

Можливості тимчасової легалізації для роботи в Україні законодавство не передбачає. І тут найкращий варіант – укласти договір з українською організацією про співпрацю.

Чи мають іноземні неурядові організації розглядати “тимчасову ліцензію” для діяльності на більш локальному, наприклад, обласному рівні?

Щодо регіонального аспекту в діяльності організацій в Україні, то тут ніяких обмежень немає. Незалежно від регіону реєстрації, організація може діяти на всій території України, про що бажано зазначити в установчому документі (статуті).

Чи можуть іноземні організації розраховувати на допомогу з реєстрацією від українського консульства у своїй країні чи на допомогу консульств своїх держав в Україні? 

Як мінімум, документи, видані відповідно до законодавства іноземної держави, які подаються для державної реєстрації, потрібно легалізувати (консульська легалізація чи проставлення апостиля). Саме з  цим питанням можна звернутись  до консульства вашої країни в Україні.

Крім того, українське законодавство визначає, що документи, подані для державної реєстрації мають бути викладені державною мовою та додатково, за бажанням заявника іншою мовою (крім заяви про державну реєстрацію). 

Документ іноземною мовою повинен бути перекладений українською із засвідченням правильності перекладу з однієї мови на іншу або підпису перекладача в установленому законодавством порядку.

Наприклад: документ, що підтверджує реєстрацію вашої організації в Данії (витяг, виписка чи інший документ з торговельного, банківського, судового реєстру тощо), може  бути легалізований для використання в Україні данським посольством в Україні, а також потрібен його переклад українською, правильність якого може бути засвідчено консульством України в Данії.

Також, в індивідуальному порядку можна просити про різні формати сприяння від консульства, як от допомога з отриманням консультації від уповноважених представників Міністерства юстиції України щодо реєстраційних процедур.

Скільки часу зазвичай проходить від подачі документів до реєстрації?

Все залежить від швидкості підготовки пакету документів та їх відповідності вимогам закону “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань”. Адже зараз діє спеціальна процедура реєстрації і документи розглядають невідкладно. В довоєнний час органи юстиції мали би на це до 20 днів  для відокремлених підрозділів іноземних неурядових організацій та до 24 годин – для благодійного фонду.

Куди звертатись для отримання реєстраційних послуг?

По детальнішу інформацію щодо реєстраційних послуг можна звертатись до суб’єктів надання адміністративних послуг. Актуальний перелік та контактні телефонні номери органів державної реєстрації дивіться на сайті Мін’юсту за посиланням ➡ https://bit.ly/3MAi8wd.