5 вересня Комітет Верховної Ради з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності рекомендував Верховній Раді ухвалити законопроект щодо підвищення штрафів для водіїв, які не користуються ременями безпеки та мотошоломами. Запропоновані зміни мають на меті зменшення смертності та травматизму на дорогах України.
Нагадаємо, законопроект був зареєстрований у парламенті 18 червня цього року. Його авторами стали 25 народних депутатів, серед яких Антон Геращенко, Ірина Геращенко, Вікторія Сюмар, Ігор Діденко, Іван Крулько, Олександр Опанасенко, Ганна Гопко (повний перелік депутатів дивіться за лінком). Ініціатором законопроекту виступив Центр демократії та верховенства права в рамках Кампанії «За безпечні дороги».
Основною ідеєю законопроекту є збільшення штрафів за ігнорування ременів безпеки та мотошоломів. Наразі він складає 51 гривню. Такий розмір є поблажливим і не створює у водіїв відчуття важливості користування ременями. Автори проекту пропонують збільшити штраф до 850 гривень.
Запропоновані зміни безпосередньо вплинуть на безпеку водіїв та пасажирів. Наразі рівень користування ременями в Україні складає 15%. При цьому ремені безпеки могли б урятувати 50% учасників смертельних ДТП та захистити потерпілих від тяжких травм, відзначає ВООЗ. Аналогічний ефект дають і мотошоломи: їх використання знижує ризик загибелі до 40%, а важких травм – приблизно на 70%.
Міжнародний досвід свідчить, що одним з найефективніших способів спонукати водіїв та пасажирів користуватись ременями безпеки і мотошоломами, є посилення відповідальності за ці порушення. У країнах з високим рівнем безпеки руху штраф складає значну частину від доходу і тому більшість водіїв та пасажирів користуються ременями безпеки та мотошоломами. Для прикладу, у Франції 99% водіїв постійно використовують ремені безпеки, Чехії – 97%, Словенії – 93%, Польщі – 83 %.
Додамо, що 66% українців підтримують посилення відповідальності за ігнорування ременів безпеки – про це свідчать результати всеукраїнського опитування, проведеного дослідницькою компанією “Ipsos” в рамках проекту “Модернізація та підвищення безпеки дорожньої мережі в Україні” влітку 2016 року.