Переклад статті STOP. A global tobacco industry watchdog
Пандемія. Економічна нестабільність. Політичні потрясіння. Кліматична криза. Будь-яке з них можна вважати причиною світової кризи психічного здоров’я людей – коли навіть до пандемії, за оцінками ВООЗ, кожна восьма людина на планеті мала психічні розлади. COVID-19 тільки погіршив ситуацію. За оцінками ВООЗ, тривожні та депресивні розлади зросли на 25% за перший рік пандемії. Особливо вразливими до яких стали молоді люди.
Останні два роки нанесли удар по психічному здоров’ю тих, хто не мав діагностованого розладу, але відчував стрес і тривожність через довколишні обставини.
Але є ще одна причина цієї кризи, якій рідко приділяють належну увагу в контексті того, наскільки вона сприяє погіршенню психічного здоров’я, і це – тютюнова індустрія.
Популяризація тютюну та нікотину як засобів для зняття стресу
Багато людей асоціюють куріння зі зняттям стресу та розслабленням завдяки цілеспрямованій рекламі тютюну.
- Це почалося майже 100 років тому з реклами на зразок цієї, яка запитувала споживачів: “А ви відганяєте тривогу курінням?”
- У цій рекламі Camel, орієнтованій на жінок із “підірваними нервами”, стверджується, що, окрім повноцінного сну, повноцінного харчування та активного способу життя, ефективним способом боротьби зі стресом є куріння сигарет Camel.
- Інша реклама 2000 року зображує спокійну природу і водойму, де чоловік пливе на шині та спокійно курить. Щоб доповнити спокійну обстановку, в рекламі окремо виділене слово «Relax».
На відміну від зображень тютюнової промисловості, дані ВООЗ свідчать, що вживання тютюну може підвищити рівень депресії, тривоги, стресу та психіатричних симптомів. Тим не менш, спроби індустрії позиціонувати сигарети як заспокійливий засіб спрацювали. Велике національне британське дослідження поведінки курців під час COVID-19 у 2020р. показало: 42% опитаних повідомили, що курять більше, ніж до пандемії, тоді як лише 21% сказали, що курять менше.
Спроба «проштовхнути» сигарети людям, які відчувають підвищену тривожність, лише посилює проблему. Дані Кокранівської бібліотеки, яка використовується для створення близько 90% гайдлайнів ВООЗ та є ключовим джерелом інформації в галузі доказової медицини, доводять, що курці, які кинули палити, не лише спостерігали зменшення симптомів тривоги та депресії, але й покращували психічний стан.
Цей промисловий зв’язок між вживанням тютюну чи нікотину та подоланням тривоги поширився на електронні сигарети. Хоча деякі електронні сигарети не містять тютюну, вони містять нікотин, який викликає залежність. Ця онлайн-реклама електронної сигарети blu, яку випускає компанія Imperial Brands, обіцяє, що, використовуючи продукт, ви “ніколи не почуватиметеся більш розслабленим”.
Просування “зняття стресу” для залучення нових молодих користувачів
Особливе занепокоєння викликає маркетинг тютюнової галузі для молоді. Зокрема, індустрія активно рекламує серед молоді електронні продукти, такі як електронні сигарети та тютюнові вироби електронного нагрівання, де зображує ці продукти як засоби для зниження стресу.
Додатковий стрес, хвилювання та депресія, спричинені пандемією не оминули молодь. У науковому звіті ВООЗ про психічне здоров’я та COVID повідомляється, що молоді люди, особливо у віці 20-24 років, більше страждають від великих депресивних і тривожних розладів, ніж літні люди. Це падіння психічного благополуччя небезпечно збіглося з цілеспрямованою рекламою тютюнової індустрії, яка зображує електронні сигарети як засіб боротьби зі стресом. У тому числі як спосіб “залишатися при здоровому глузді” завдяки електронним сигаретам та тютюнових виробам електронного нагрівання між дзвінками в Zoom і чатами з батьками під час карантину через пандемію COVID-19.
Доведено, що нікотин негативно впливає на психічне здоров’я молодих людей. Одне дослідження показало, що споживання нікотину серед підлітків пов’язане із симптомами депресії. Інші дані вказують на те, що використання електронних сигарет молоддю може створити замкнений цикл тривоги, коли молоді люди курять електронні сигарети, щоб позбутися тривоги, стресу чи депресії, а потім знову їх відчувають, коли не курять ці продукти. Це спонукає їх продовжувати використовувати електронні сигарети для контролю свого психологічного стану.
Заподіяння шкоди людям із психічними хворобами
“Ініціатива правди” підкреслює, що тютюнова промисловість надавала безкоштовні або недорогі сигарети психіатричним лікарням, розділяючи з цими закладами “цінності” тютюнових брендів в 1980-х і 90-х роках. На перший погляд це може здатися благодійністю. Побутує думка, що люди з важкими психічними захворюваннями потребують сигарет, щоб впоратися з хворобою, але це уявлення може бути створено тютюновою промисловістю. Індустрія фінансувала дослідження, які промотували тезу, що куріння є різновидом самолікування для пацієнтів із шизофренією, і що такі люди “менш чутливі до шкоди тютюну”.