Надмірна швидкість залишається “вбивцею номер один” на дорогах України навіть під час повномасштабної війни

May 15, 2023

У Всесвітній тиждень безпеки дорожнього руху ООН громадські організації закликають владу побороти “епідемію швидкості”.

У Всесвітній тиждень безпеки дорожнього руху, який весь світ вже всьоме відзначає 15-21 травня 2023 р, громадські організації звертають увагу на проблему надмірної швидкості на дорогах в Україні. Саме через неї щодня гинуть і травмуються люди, однак смертям та травмам можна запобігти. Для цього Верховна Рада України має негайно ухвалити пакет законодавчих змін, котрий захистить українців від цієї загрози.

Рівень аварійності, травматизму й смертності в Україні все ще вищий ніж середній показник Євросоюзу, до якого йде наша держава: в ЄС він складає 45 загиблих осіб на 1 млн населення, в той час як в Україні – 78,6 загиблих на 1 млн населення (дані за 2021 рік).

Проаналізувавши дані Патрульної поліції, експерти Кампанії “За безпечні дороги” зробили висновок: саме проблема надмірної швидкості є найпріоритетнішою для України. У 2022 році вона стала офіційною причиною більшості смертельних ДТП, забравши життя 1633 людей (58% від усіх зареєстрованих загиблих), а ще 10075 осіб зазнали поранень. Тож надмірна швидкість на дорогах лишається “вбивцею номер один” в Україні, значно випереджаючи інші фактори, такі як керування в стані сп’яніння чи порушення правил проїзду перехресть.

У Кампанії додають, що відновлення контролю швидкості на дорогах принесло позитивні зміни на тих ділянках доріг й вулиць, де здійснюється такий контроль. Та в масштабах всієї країни говорити про перемогу поки зарано.

“Парламент та уряд повинні звернути увагу на проблему швидкості. Вдумайтеся, зараз водії можуть безкарно їздити містом 70 кілометрів на годину, навіть коли навколо житлові квартали. Тоді як у Євросоюзі максимальною дозволеною швидкістю є 50 км/год, а на місцевих вулицях 30 км/год, – наголошує Віктор Загреба, координатор Кампанії “За безпечні дороги”, експерт з безпеки дорожнього руху. – Політику санкцій за порушення ПДР потрібно також змінювати. Наприклад, за їзду зі швидкістю 99 км/год містом порушник заплатить лише 340 гривень, хоча він несе смертельну небезпеку людям довкола”.

Тож Центр демократії та верховенства права в рамках Кампанії “За безпечні дороги” закликають Верховну Раду України звернути увагу на проблему швидкості й ухвалити законодавчі зміни:

  1. Запровадити градацію штрафів за перевищення швидкості за кожні 10 км/год, як у країнах Європейського Союзу;
  2. Знизити рівень перевищення швидкості, за який накладається штраф, з 20 км/год до 10 км/год;
  3. Якнайскоріше ухвалити проєкт закону №6523 від 18 січня 2022, який має усунути технічну колізію в Кодексі України про адміністративні правопорушення й запровадити додаткові штрафи за надзвичайно високий ступінь перевищення швидкості.

Важливим є той факт, що 77% всіх ДТП з потерпілими в Україні стаються у межах населених пунктів – саме там, де найчастіше відіграє роль перевищення швидкості, й де часто жертвами ДТП стають місцеві мешканці. За офіційною статистикою, в аваріях на території міст, селищ й сіл у 2022 році травмовано 16994 осіб (73% від усіх зареєстрованих травмованих) й загинуло 1508 осіб (54%).

Виходячи з цього, організації громадянського суспільства звертаються до Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України з пропозицією:

  1. Запровадити методику розміщення дорожніх знаків про обмеження швидкості, про початок і кінець населеного пункту й про початок і кінець зони щільної забудови, відповідно до найкращих практик ЄС, на основі пропозицій, які були розроблені громадськими організаціями ще у 2018 році;
  2. На підставі цієї методики, прибрати з автодоріг державного значення дорожні знаки що встановлюють невиправдано низьке обмеження швидкості, або встановлюють його в тих місцях, в яких відсутні фактори ризику, пов’язані зі швидкістю.

За даними ООН, Дорожньо-транспортний травматизм є основною причиною смертності та інвалідності в усьому світі: близько 1,3 мільйона людей гинуть і до 50 мільйонів отримують травми щороку. Для людей у віці 5-29 років дорожні аварії – найчастіша причина смерті. У всьому світі одна з кожних чотирьох смертей на дорогах припадає на пішоходів і велосипедистів.

***

“Кампанія “За безпечні дороги” – адвокаційна кампанія, спрямована на зменшення смертності та травматизму на дорогах України. Ініційована у 2016 році Центром демократії та верховенства права у партнерстві з ГО Vision Zero, U-Cycle та об’єднує міжнародних, українських експертів, представників законодавчої та виконавчої влади.

Пресцентр ЦЕДЕМ

Для коментарів: pr@cedem.org.ua