Анна Ісічко, заступниця директорки ЦЕДЕМ
У 2019 році Україна прийняла свій спеціальний комплексний закон у сфері протидії фінансування тероризму, відмиванню брудних коштів (ВК/ФТ). Зважаючи на новизну і радикальну жорсткість його положень, для ОГС виникла низка негативних непередбачених наслідків, що позначилися в основному з доступом та якістю банківського обслуговування, процедурах отримання коштів від міжнародних партнерів, взаємодії з державними органами, а також станом захисту прав людини. ЦЕДЕМ відреагував на це дослідженнями, аналітичними пошуками, розбудовою своєї експертизи та розбудовою свого діалогу з Держфінмоніторинг. І оскільки проблеми, які постали перед ОГС, є системними, ЦЕДЕМ проводив опитування ОГС, здійснив незалежну оцінку ризиків НПО та згуртував неформальну коаліцію ОГС, які мають експертизу в сфері фінансового права та глибоке розуміння законодавства, які регулюють роботу ОГС. Місія цієї неформальної коаліції – послабити невиправданий тиск на ОГС, що здійснюється через процедури фінансового моніторингу. Це можливо, якщо 4 НОР, яка проводиться державними органами в цьому році, продемонструє низький рівень ризиковості операцій ОГС в контексті ВК/ФТ законодавства. Саме це стало би чітким сигналом для банківської системи (та і для всіх інших суб’єктів первинного фінансового моніторингу) більше покладатися на ризик-орієнтований підхід і спростити свої процедури перевірки клієнтів.
З цією метою у 2023 році було розроблено Методологію Незалежної оцінки ризиків неприбуткових організацій громадянського суспільства України у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (погоджена до використання протоколм Держфінмон). На її основі було проведено та презентовано Незалежну оцінку ризиків неприбуткових організацій у сфері ВК/ФТ та підготовка звіту, його передача Держфінмон для врахування в НОР-2025 (текст звіту українською та англійською мовами). Передбачається, що напрацювання звіту незалежної оцінки будуть використані в НОР-2025. Крім того, ЦЕДЕМ взяв на себе зобов’язання з підготовки незалежної оцінки ризиків організацій, які залучають волонтерів і надати їх до відповідній Робочій групі. З цією метою, ЦЕДЕМ та Національна соціальна сервісна служба України запустили опитування організацій, що залучають волонтерів.
Так, в лютому 2024 року Державна служба фінансового моніторингу України (далі – Держфінмон) як державний орган, відповідальний за проведення Національної оцінки ризиків у сфері запобігання та протидії (легалізації) відмиванню доходів, одержаних
злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі – НОР) створила Робочу групу з питань проведення четвертої Національної оцінки ризиків 2025 (НОР 2025), а тако робочу підгрупу для оцінки ситуації з неприбутковими організаціями. Саме до участі в цій робочі підгрупі було в березні 2025 року запрошено ЦЕДЕМ. За пропозицією ЦЕДЕМ до Робочої групи також деяких членів неформальної коаліції експертних організацій в сфері фінансового законодавства, а саме наступні організації громадянського суспільства (ОГС): МБФ
«Карітас України», ГО «Центр політико-правових реформ, БФ «Таблеточки», ГО «Центр фінансової цілісності», БО «БФ «Демократичні ініціативи імені Ілька Кучеріва», ГС «Українська Гельсінська Спілка з прав людини», ГО «Transparency International Ukraine». До складу підгрупи також входять представники Держфінмоніторингу, суб’єктів державного фінансового моніторингу, Державної податкової служби України, Бюро економічної безпеки України та Офісу Генерального прокурора. Фактично, це перший в Україні випадок залучення до підготовки НОР організацій громадянського суспільства, і важливо, щоб він став традиційною і успішною практикою співпраці держави та ОГС.
Відзначимо, що проведення НОР та підготовки звіту про неї здійснюється на виконання Україною Рекомендації 1 FATF та з урахуванням вимог статті 28 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення». Про значення і вплив НОР можна почитати за покликанням та за покликанням.
Тож, у грудні 2024 року було оновлено Методику проведення НОР, яку і було схвалено 26.12.2024 Радою з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, одним з напрямів обов’язкової оцінки визначено оцінку ризиків використання неприбуткового сектору (далі – НПО) з метою відмивання коштів та фінансування тероризму, у тому числі із залученням представників сектору НПО. ЦЕДЕМ було залучено до напрацювання положень розділу цієї Методології, який стосується оцінки неприбуткових організацій. ЦЕДЕМ вступив координатором підготовки відповідних пропозицій та залучив до обговорення експертне коло громадських та благодійних організацій. Частково напрацювання громсектору були інтегровані до тексту Методики. Водночас, деякі положення Методики потребували уточнення, що і було оговорено сторонами під час першого та другого засідань робочої підгрупи, а прийняті рішення були зафіксовані протоколом.
Відзначимо, що на зламі 2024 та 2025 років, в структурі Міністерства фінансів України та Держфінмон відбулися кадрові зміни, а також були заплановані певні зміни що перерозподілу повноважень, які пов’язані з формуванням та реалізацію державної політики в сфері фінансового моніторингу. В силу цих змін, які ще не є остаточно законодавчо врегульованими, державний сектор має додатковий запит на експертну підтримку з боку фахових організацій та аналітичних організацій. Зважаючи на велику кількість задач і викликів, які стоять перед державними органами у воєнний час в контексті необхідності забезпечення фінансової стабільності та безпеки країни, особливого значення набуває Академія фінансового моніторингу та заходи, які вона організовує і проводить для посилення обізнаності неприбуткових організацій щодо вимог законодавства в сфері протидії фінансування тероризму та боротьбі з відмиванням коштів, а також щодо їх прав та обов’язків, ризиків бути втягнутими у злочини, що значно посилює спроможність ОГС протистояти цим загрозам та формувати захисний бар’єр на рівні своїх політик, процедур та найкращих практик.
Відзначимо, що в межах меморандуму про співпрацю, впродовж 2023-2025 років ЦЕДЕМ та Академією фінансового моніторингу було організовано та реалізовано низку вебінарів та тренінгів, які об’єднали на одній академічній площадці держсектор, банки та громсектор, чого раніше було складно уявити. Філософія регулярних спільних навчань є частиною розуміння, що фінансова безпека України потребує ефективної роботи всіх учасників економічного простору нашої країни і об’єднання зусиль проти ворога. Таким став навчальний курс “Фінмоніторинг громадського сектору”. Цей курс став першим кроком у кращому розумінні законодавства та правового середовища, умов, причин та підстав функціонування системи фінансового моніторингу в розрізі діяльності НПО, а також побудові взаємної довіри та конструктивного діалогу між державою, банками та ОГС. Водночас, це й вагомий внесок громадянського суспільства у виконання євроінтеграційних зобов’язань України, зокрема щодо імплементації міжнародних стандартів та рекомендацій у сфері протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму (ПВК/ФТ).
Більше про спеціальні спільні навчальні програми та інформаційні матеріали для ОГС можна дізнатися за покликанням.
Чи є у громсектора інші важливі адвокаційні задачі?
- Адвокація участі ОГС в проведенні всіх наступних національних оцінок ризиків, що проводяться Державною службою фінансового моніторингу,
- Адвокація спрощення банківського обслуговування для ОГС через зміни до постанови НБУ 65 та законів України з питань протидії фінансуванню тероризму та відмивванню брудних коштів,
- Адвокація завтердження Мінфін схем структур власності для ОГС,
- Адвокація затвердження державою переліку мінімально обов’язкових політик і процедур, наявність яких в ОГС свідчить про їх низький ризик в контексті законодавства ВК/ФТ,
Відзначимо, що юристи ЦЕДЕМ входять до складу Керівного комітету проєкту Офісу Ради Європи в Україні “Посилення режиму боротьби з відмиванням коштів, фінансуванням тероризму та повернення активів”, а також є експертами Global NPO Coalition on FATF. Відтак, ми продовжимо працювати на всіх можливих національних та міжнародних площадках з метою посилення фінансової стабільності України, невід’ємною частиною чого є робота ОГС, вільна від зайвих адміністративних навантажень та посиленого контролю з боку держави.