(Не)заборонена реклама електронних пристроїв для куріння: чому законопроєкт №4212 – погана заміна проєкту №4358?

November 9, 2021

Щойно Комітет ВР з питань гуманітарної та інформаційної політики рекомендував до ІІ читання законопроєкт №4212, який заборонить рекламу електронних пристроїв для куріння, але, на жаль, не повністю. 

За словами народних депутатів, законопроєкт сприятиме зменшенню розповсюдження куріння, бо передбачає заборону реклами й спонсорство електронних сигарет, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, тютюновмісних виробів для електричного нагрівання (ТВЕН) за допомогою підігрівача з електронним управлінням. 

Однак під час підготовки до ІІ читання депутати так і не врахували низку ключових поправок (№28, 30, 46, 53, 55, 223, 225 тощо), які б повністю заборонили будь-яку рекламу і спонсорство вищезгаданих тютюнових виробів, видиме розміщення тютюнових виробів у місцях продажу (так звана “тютюнова викладка”) та безкоштовну оренду тютюнових виробів, яку виробники часто використовують для розповсюдження своєї продукції. 

Тож часткові зміни до законодавства, які вносить законопроєкт №4212, не вирішать повністю проблему реклами, наприклад, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння та ТВЕН айкос, гло.

В той же час нагадуємо, що у Верховній Раді очікує на розгляд комплексний антитютюновий законопроєкт №4358, який містить, крім повної заборони реклами та спонсорства тютюнових виробів та електронних пристроїв для куріння, також низку інших вагомих змін.

Зокрема, мова йде заборону куріння електронних сигарет та пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння у громадських місцях, заборону оптової та роздрібної торгівлі сигаретами, що мають смакові добавки, капсули зі смаком чи характерним запахом. А на пачках всіх без виключення тютюнових виробів та електронних сигарет будуть запроваджені нові медичні попередження.

Положення проєкту Закону №4358 покликані імплементувати у національне законодавство норми й стандарти Директиви 2014/40/ЄС, яка є основним документом Євросоюзу ЄС про регуляцію тютюну та обовʼязкова для України за Угодою про асоціацію.

Чому попри наявність комплексного антитютюнового законопроекту, члени Комітету з питань гуманітарної та інформаційної політики надали перевагу фрагментарному законопроєкту №4212 про часткову заборону реклами електронних пристроїв для куріння – питання поки без відповіді.