Вчора, 10 грудня 2024, найбільші системні банки – “Приватбанк”, “Ощадбанк”, “Райффайзен банк” і “Універсалбанк” (Монобанк) підписали відкритий меморандум “Про забезпечення прозорості функціонування ринку банківських платіжних послуг”, до якого згодом можуть доєднатись інші банки та фінансові установи.
Юристи ЦЕДЕМ проаналізували цей документ і хотіли б одразу зазначити, що документ та запроваджені ним ліміти не застосовуватимуть:
- до клієнтів з підтвердженими джерелами доходів, зокрема зарплатних клієнтів банків;
- волонтерів (осіб, які ідентифіковані банками як волонтери відповідно до постанови Правління Національного банку України від 27 серпня 2024 року № 102 “Про внесення змін до постанови Правління Національного банку України від 24 лютого 2022 року № 18”).
Для цих осіб розмір обмеження на перекази встановлюються у розмірі підтвердженого доходу. Тобто ту сукупну місячну суму доходу, яку можна підтвердити, можна буде і переказати.
Що ж саме зміниться після підписання цього меморандуму? Банки посилюють контроль за операціями клієнтів та з 1 лютого 2025 року, встановлюють нові ліміти на суму вихідних переказів, які можна здійснювати протягом одного місяця з усіх рахунків, відкритих фізичною особою в одному банку:
- як у гривні, так і в іноземній валюті;
- ліміти поширюються на перекази з картки на картку та за реквізитами IBAN;
- розмір лімітів залежить від наявності у фізичної особи підтвердження джерел доходів. Це можуть бути:
- довідки ОК5 та ОК7 (довідки про офіційні доходи від Пенсійного фонду, які можна сформувати у “Дії”);
- податкова декларація;
- зарплатні відомості;
- підтвердження зарахувань коштів від державних органів;
- підтверджені доходи членів родини клієнта банку – податкові декларації, зарплатні відомості, зарахування від державних органів;
- підтвердження волонтерської діяльності;
- інші документи.
- якщо джерела підтвердження доходів відсутні, то ліміти встановлюється в залежності від ступеня ризику клієнта:
- для високоризикових клієнтів – ліміт на перекази у розмірі 50 тис. грн на місяць
Такими клієнтами є фізичні особи, які:
- проживають або зареєстровані у державах, які не виконують міжнародні вимоги до фінансового моніторингу, офшорних зонах або країнах-агресорах (Росія та Білорусь), а також пов’язані з країнами-агресорами;
- проти них застосовані санкції;
- здійснюють діяльність у сфері віртуальних активів;
- щодо них банк має підозру про здійснення відмивання коштів або фінансування тероризму;
- здійснюють фінансові операції з резидентами країн, що порушують вимоги FATF.
- для решти клієнтів:
з 1 лютого 2025 року – 150 тис. грн на місяць;
з 1 червня 2025 року – 100 тис. грн на місяць.
Розмір ліміту можна збільшити за заявою клієнта, однак лише у разі надання банку документального підтвердження джерел доходів.
Крім того, кількість поточних рахунків в одній валюті, відкритих такими фізичними особами в одному банку не може перевищувати трьох.
Це обмеження не поширюється на депозитні та кредитні рахунки, а також на рахунки, відкриті в межах державних програм (наприклад, “Національний кешбек” або “єВідновлення”).
Ви представник організації громадянського суспільства, волонтер, активіст і маєте проблеми з банківським обслуговуванням? Поділіться з нами цим кейсом через форму опитування. Наші юристи вас проконсультують за вашим зверненням.
Матеріал підготовано в межах проєкту «Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства України», що реалізується ІСАР Єднання у консорціумі з Українським незалежним центром політичних досліджень (УНЦПД) та Центром демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ) завдяки щирій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку.