Вже вдруге було проведено онлайн-обговорення з серії Road Safety Talks – цього разу воно стосувалось безпеки вразливих учасників дорожнього руху на дорогах державного значення.
Дискусія, що відбулася 11 березня, стала продовженням циклу обговорень, які Кампанія “За безпечні дороги” проводила до річниці підписання Маніфесту за безпечні дороги, учасниками якого стали 26 українських організацій та ініціатив, які працюють у сфері безпеки руху.
Нагадаємо, у Маніфесті запропоновані 11 конкретних кроків, які дозволять суттєво знизити кількість ДТП і зменшити їхні наслідки, а у майбутньому – звести смертність на дорогах до нуля. Серед них – оновлення Правил дорожнього руху та суворіша відповідальність, автоматична фото- та відеофіксація порушень, інформаційно-просвітницькі кампанії для водіїв та пішоходів.
Ознайомитися з текстом Маніфесту можна за посиланням.
Нове обговорення було присвячене безпеці вразливих учасників дорожнього руху на дорогах державного значення. Обговорювали такі питання:
- Профіль травматизму на смертності вразливих учасників дорожнього руху на дорогах державного значення: статистика, тенденції, фактори ризику;
- Інфраструктурні рішення для підвищення безпеки вразливих учасників дорожнього руху: дійсні, заплановані, успішні та неуспішні;
- Варіанти дій щодо впливу на проблему: інфраструктурні, просвітницькі, юридично-правові та ін.
Зокрема, участь у дискусії взяли члени організацій-підписантів Маніфесту, перший заступник начальника патрульної поліції Олексій Білошицький, голова Укрінфрапроект Кирило Хом’яков, начальник відділу безпеки руху Управління експлуатації доріг Державного агентства автомобільних доріг України Олександр Голоцван, начальниця Центру безпеки дорожнього руху ДП “ДерждорНДІ” Людмила Нагребельна, голова Копичинецької ОТГ Богдан Келічавий, голова молодіжної ради Дмизької ОТГ Віта Костюк, та помічниця народного депутата Мирослава Чорноусько.
Відеозапис онлайн-обговорення дивіться за посиланням
Так, учасники дискусії відзначили, що за даними МВС, у 2020 році сталося 7641 ДТП з потерпілими і загиблими за участі пішоходів. У них загинули 1198 пішоходів. Іншою вразливою групою є велосипедисти. Адже на відміну від водіїв та пасажирів автомобілів, їх не захищають корпус автівки, подушка та ремені безпеки. Саме тому потрібно створювати інфраструктурні рішення (коли йдеться про будівництво і капітальний ремонт доріг), які б гарантували безпеку цим категоріям.
“Сумарно за минулий рік близько 40% загиблих на дорогах складають пішоходи та велосипедисти. І цей показник, 40-41%, в Україні був ще 10 років тому. Тож кількість загиблих пішоходів і велосипедистів у нас ідентична рік за роком. Ситуація стабільно погана”, – відзначив Віктор Загреба, голова ГО Vision Zero.
Тож, один із кроків до безпеки доріг – контроль швидкості, адже її перевищення, за оцінкою ВООЗ, є одним із ключових факторів смертності і травматизму на дорогах. Питання особливо актуальне для населених пунктів, через які проходять автотраси. За словами Олексія Білошицького, вирішити його має контроль. Цього року планують встановити щонайменше 220 камер, які фіксуватимуть порушення.
“Є безпосередня можливість і необхідність встановлювати камери за рахунок коштів територіальних громад. Камери однозначно доводять свою ефективність. У місцях їх встановлення стається втричі менше ДТП із загиблими і травмованими. І я з часом ця статистика лише покращуватиметься”, – підсумував він.
Самі інфраструктурні рішення також роблять дороги безпечнішими. До прикладу, правильно сплановані і побудовані розв’язки розводять транспорт по різних дорогах та зменшують кількість ДТП через ризикові маневри, а облаштовані переходи допомагають пішоходам безпечно перетинати дороги.
За словами Кирила Хом’якова, голови Укріфнрапроекту, у 2020 році вдалося спорудити 17 кільцевих розв’язок та облаштованих місць, де раніше відзначалася концентрація ДТП, а 979 пішохідних переходів обладнали освітленням. Цього року планують спорудити 48 розв’язок, ліквідувати 5 осередків аварій та освітити 500 переходів – усе це зменшить кількість ДТП.
“У нас є позиція: на дорогах державного значення не має бути пішохідних переходів, навіть освітлених. Тому з часом ми будемо зосереджуватися на переходах на різних рівнях [маються на увазі надземні і підземні переходи]. Окремо ми разом з Мінінфраструктури, Укравтодором і Світовим банком працюємо над новим проєктом. Світовий банк підтвердив рішення профінансувати одну ідеальну дорогу з розворотами на різних рівнях”, – повідомив він.
Також під час дискусії йшлося про ситуації у конкретних населених пунктах, де існує підвищений ризик ДТП та стратегічне планування інфраструктурних рішень при будівництві доріг та розв’язок.
Водночас, Мирослава Чорноусько, помічниця народного депутата Дениса Монастирського, наголосила на потребі забезпечити ситуацію, коли правил дотримуються всі: “На жаль, частина ДТП виникає і з провини пішоходів та велосипедістів. Необхідно почати вирішувати питання з цим і належно втілювати ті кроки, які дозволять водночас захистити найвразливіших учасників руху та мінімізувати ризики у частині захисту прав водіїв”
За підсумками другого обговорення представники ОТГ дізналися про механізми комунікації з державними органами щодо проблем забезпечення безпеки, а представники ГО та влади проговорили основні напрямки роботи для зменшення рівня смертності та травматизму на українських дорогах.
Кампанія “За безпечні дороги” – адвокаційна кампанія, спрямована на зменшення смертності та травматизму на дорогах України. Ініційована Центром демократії та верховенства права у партнерстві з ГО “Vision Zero”, U-Cycle та об’єднує міжнародних, українських експертів, представників законодавчої та виконавчої влади.