Повномасштабна війна відсунула безпеку дорожнього руху на другий план – але ця загроза лишається. Тільки за січень-серпень цього року на дорогах України загинули 1918 і травмувалися понад 20 тисяч людей. У Стратегії демографічного розвитку, яку затвердив Кабмін, ДТП названі однією з причин скорочення населення.
Тим часом сусідня Польща за останні 10 років змогла удвічі зменшити кількість смертей на дорогах. У цьому полякам допомогла система штрафних балів, якими не лише карають за порушення, а й запобігають новим. Україні теж слід потрібно запровадити схожий принцип, але вже зараз ВРУ може запровадити зміни, котрі матимуть схожий ефект.
Про це заявили учасники Кампанії “За безпечні дороги” під час презентації “Як Україні запровадити штрафні бали за порушення ПДР? Перші кроки” 8 жовтня у Києві. Також експерти презентували “Білу книгу”, де докладно проаналізували систему штрафних балів, успішні кейси у кількох країнах та позитивні наслідки для України.
Завантажити Білу книгу ”Запровадження системи штрафних балів для підвищення безпеки дорожнього руху в Україні” ви можете за посиланням
“Ми провели свіжі підрахунки, де стоїть Україна на мапі безпеки руху в Європі – ситуація погана. Наша країна має 97 загиблих у ДТП на мільйон мешканців. Це майже вдвічі гірше за середній показник у ЄС, і в 5 разів – ніж у Швеції чи Норвегії”, – відзначив Віктор Загреба, дослідник державної політики з безпеки дорожнього руху Кампанії “За безпечні дороги”.
Як свідчать дані Opendatabot, понад 90% ДТП за січень-серпень трапилися саме з вини водіїв, а не погоди, несправностей чи інших трагічних випадковостей. Найчастіші причини аварій – перевищення швидкості, недозволені маневри та спроби “проскочити” на перехресті.
За всі ці порушення винуватців штрафують, однак таке покарання не стримує окрему категорію зухвалих порушників. А порівняно невисокі штрафи – наприклад, 340 гривень за перевищення швидкості на 21-50 км/год – спонукають водіїв не вважати свою провину серйозною.
“Водій, порушивши один раз, два, п’ять, десять… він буде платити той самий штраф і може не зважати на це, якщо у нього є гроші”, – зазначив Микола Ільчук, експерт з адвокації Кампанії “За безпечні дороги”.
Аби знайти рішення для цієї проблеми і епідемії ДТП загалом, автори “Білої книги” вивчили досвід історично та культурно близьких нам країн: Польщі, Молдови та Латвії. У всіх випадках штрафні бали дали ефект, адже ризик перейти межу, за якою заберуть водійські права, спонукає людей більше не порушувати.
Як пояснює Віктор Загреба, така функція правил навіть важливіша, ніж покарання порушників. “Це ефект стримування – він зосереджений довкола бажання людей уникнути болючих наслідків, тому санкції мають бути довготривалими. По-друге, нормативний ефект, коли з’являється норма “порушувати не можна” і суспільство їй слідує”, – вказує він.
У Кампанії “За безпечні дороги” з 2021 року виступають за запровадження штрафних балів в Україні. Водночас, експерти визнають: на це піде час, адже потрібно змінювати законодавство та створити технічну систему нарахування і обліку балів.
Однак вже зараз можна зробити перший крок, котрий автори “Білої книги” називають “квазіштрафними балами”. За словами Миколи Ільчука, експерта з адвокації Кампанії “За безпечні дороги”, зосередитися слід на чотирьох порушеннях: правил обгону, проїзду перехресть, проїзду пішохідних переходів та проїзді на заборонний сигнал світлофора. Приклад Польщі показує, що вони є особливо небезпечними.
“За вчинення 4 видів порушень ПДР, за які зараз передбачено лише штраф 340 грн або 510 грн, ми пропонуємо посилити відповідальність, в разі їх повторного вчинення водіями. За друге порушення впродовж року водій має отримувати у 2-3 рази більший штраф. А за наступний випадок має бути не лише вдесятеро більший штраф, а й позбавлення права керувати”, – пояснює Микола Ільчук.
Такий механізм не замінить штрафні бали, але стане першим кроком до них. Втілити зміни легко: достатньо внести зміни до Кодексу України про адміністративні порушення, жодних додаткових зусиль від поліції не потрібно. Центр демократії та верховенства права вже розробив відповідний законопроєкт та передав його народним депутатам.
Учасники Кампанії відзначають, що це не лише думка експертної спільноти, а й вимоги суспільства. За даними опитування агенції Info Sapiens, понад 70% українців підтримують жорсткіше покарання за кожне з чотирьох порушень.
“Це буде першим кроком, компромісним кроком, до хоча би початку запровадження відповідальності за систематичні порушення”, – погоджується Олексій Білошицький, перший заступник начальника Департаменту патрульної поліції України. За його словами, потрібно підтримувати та просувати обидва напрями змін до законодавства та безпеку руху.
“Те що було запропоновано і озвучено [створення системи штрафних балів, описане у “Білій книзі”] ми неодноразово обговорювали у вузьких колах. Зараз воно винесено на ширше обговорення, але однозначно це те, що має бути в нашій країні. Адже механізм вже відпрацьований та відлагоджений у інших країнах”, – наголосив він.
Кампанія “За безпечні дороги” і Центр демократії та верховенства права готові надати медіа додаткову інформацію та коментарі. Звертайтеся за електронною адресою pr@cedem.org.ua чи на Facebook-сторінку Кампанії.