У році, що минає, українці стали свідками неймовірного законодавчого прогресу у сфері контролю над тютюном попри масштабні бойові дії в Україні. Водночас, 2022 рік продемонстрував тютюнову індустрію як індустрію смерті в усій повноті цього визначення. Війна в Україні показала як ця індустрія йде на все, аби люди продовжували купувати їхню продукцію, оскільки треба постійно залучати нових споживачів, адже вони поступово помирають від їх продукції.
Про це йшлося під час зустрічі експертів, які багато років досліджують тютюновий маркетинг і просувають законодавство щодо контролю над тютюном в Україні «Підсумки 2022 року: втручання в державну політику і справжні наміри тютюнової індустрії». Відео зустрічі
Під час зустрічі експерти виокремили 6 крамольних тактик тютюнової галузі в Україні в 2022 році, що викривають її справжні наміри і прагнення до надприбутків:
1.Співпраця з військовим ворогом та одночасно маркетинг на темі війни в Україні З перших днів війни РФ проти України тютюнові транснаціональні корпорації не намагалися згорнути бізнес в країні-агресорці, щоб послабити її економічно для припинення війни. Навпаки, вони продовжували в працювати в РФ при цьому одночасно організували маркетингові проєкти в Україні, подаючи їх під соусом благодійної допомоги військовим та населенню, наприклад, відкриваючи «пункти незламності» по Україні. «В українців немає вдома електроенергії, водопостачання, теплопостачання саме через російську агресію. В цей час транснаціональні тютюнові компанії продовжують підтримувати економіку РФ, посилюючи агресора і одночасно цинічно створюючи для українців «пункти незламності», щоб рекламувати свою продукцію і здобувати лояльність нових споживачів», – наголосив Дмитро Купира, виконавчий директор Центру Громадянського Представництва “Життя”.
2. Опосередковане фінансування економіки РФ шляхом сплати мільярдів доларів податків у бюджет агресора Податки, які сплачує тютюнова галузь у російський бюджет сильно впливають на хід війни, забезпечуючи РФ можливість купляти все більше зброї для вбивства українців. За даними Рахункової палати РФ, лише за 9 місяців 2022 року тютюнові надходження до російського бюджету становили майже 7 млрд доларів. Ідентична сума збитків була завдана Росієї по енергетиці України за 9 місяців з 24 лютого по 20 грудня 2022. Очевидно, що податки в бюджеті РФ розподіляються не лише на оборонний комплекс і до війни РФ готувалася заздалегідь. Так, за 2020 рік лише тільки тютюнові компанії РФ сплатили в бюджет 7,8 млрд доларів, які покривають вартість в середньому 50% наявного озброєння РФ. «Свідомий вибір у споживанні товарів і свідома відмова у споживанні товарів того бізнесу, який продовжує дільність в Росії, і перетворення цього на масовий ефект, тобто поширення цієї практики серед друзів, знайомих, промоція на особистому рівні у соцмрежах, – це вже може допомогти послабити бізнес тих компаній, які опосередковано продовжують фінансувати війну, – підкреслила Світлана Сліпченко, керівниця незалежної фактчекінгової платформи VoxCheck
3. Ухиляння від сплати податків під виглядом передачі сигарет на фронт Тютюнові компанії початку війни під виглядом гуманітарної допомоги розпочали передачу сигарет військовим на фронт. Але дивним чином ті сигарети , які тютюнові компанії декларували, як гуманітарку потім мільйони пачок сигарет опинялися на нелегальних точках продажу сигарет в Києві, на Західній Україні. В результаті на фронт тютюнові компанії відправили маленьку частину сигарет, а решту продають нелегально на розкладках, ухиляючись від сплати податків. “Тютюнова індустрія завжди використовує війну як можливість отримати надприбутки. Журналісти-розслідувачі відслідкували цю схему і зробили не один викриваючий матеріал”, – сказав Дмитро Купира, виконавчий директор Центру Громадянського Представництва “Життя”.
4. Просування норм закону, що унеможливлює виконання Україною своїх євроінтеграційних зобов’язань Через народних обранців, які відомі в Україні як тютюнові лобісти, в серпні 2022 року були спроби повернути куріння кальянів та сигарет в кафе, ресторани. Ця спроба не вдалася. Інші атаки розпочалися в грудні 2022 року. Представники тютюнових корпорацій надіслали в парламент звернення відтермінувати на невизначений термін впровадження медичних попереджень на пачках зі стіками для IQOS, glo, інших виробів електронного нагрівання для куріння. Це зобов’язання нове, бо набуло чинності з 1 червня 2022 року, а раніше його. Раніше споживач, фактично, не знав, що він тримає в руках наркотичний виріб, який викликає в нього залежність, тому що на пачці не було попереджень – не було зобов’язань виробника чи імпортера їх розміщувати.
5. Підкуп збіднілих на фоні війни і відсутності рекламодавців медіа Редакції хапаються за все, що їм пропонують рекламодавці, бо їм потрібні зараз хоч якісь доходи. Через війну ситуація на ринку реклами в медіа дуже погана, рекламодавців немає і медіа ідуть на компроміси – співпрацюють з брендами і групами товарів, від яких вони раніше, можливо, відмовлялись. Наприклад, казино, ставки на спорт і тютюн. Цим користуються «Медіа в Україні зараз у вигляді гуманітарних грантів від різних донорів отримують набагато грошей, ніж від рекламних статей для тютюнових компаній. Якби ці медіа знали, що їхній шанс отримати допомогу від міжнародних організацій напряму пов’язаний з співпрацею з тютюновими компаніями, медіа від останніх би відмовлялись. Дуже важливо доносити до міжнародних донорів, які роздають медіа гранти, ставити однозначну умову: «Хочете отримувати гроші від міжнародних організацій – ніякої реклами сигарет», – акцентував Отар Довженко, експерт організації “Детектор медіа”.
6. Відмивання брудної репутації через створення образу соціально-відповідального бізнесу Формулювання «соціальна відповідальність» цього тютюнового бізнесу звучить досить іронічно з огляду на їхні вбивчі бізнес-схеми і заробіток на смертях. Витім тютюнові корпорації багато зусиль вкладають у нативну рекламу, щоб українські медіа про них писали, які вони важливі платники податків і скільки вони створюють робочих місць, які у них передові способи управління корпораціями і як вони релокують свої команди у безпечні місця і облаштовують їм там безпечну реальність. «Нативні матеріали викликають найбільш суперечливі відчуття. З одного боку вони виглядають як якісна журналістика і можуть переконати або зацікавитити більш розумну, перебірливу аудиторію. Такі матеріали з’являються у виданнях, які ми звикли сприймати як достатньо якісні і відповідальні», – зазначив Отар Довженко, експерт організації “Детектор медіа”. Джерело: Центр демократії та верховенства права Читайте також: Підсумки 2022 кору: на скільки масованих ракетних атак ще вистачить коштів у РФ за кошти, сплачені тютюновими компаніями?