Упродовж травня 2025 року Центр демократії та верховенства права провів моніторинг українських вебсайтів з метою виявлення порушень норм чинного антитютюнового законодавства – інтернет-реклами тютюнових або нікотинових виробів, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння тощо.
Об’єктами моніторингу стали 30 українських вебсайтів спортивного, новинного, розважального, регіонального та торгівельного спрямування на яких зафіксовано різні види інтернет-реклами, забороненої відповідно до положень антитютюнового закону №2899 та Закону України “Про рекламу”.
Так серед видів інтернет-реклами, «клешнями» якої намагаються як підтримувати інтерес діючих курців, так і захоплювати геть юних споживачів, виявлено:
- Нативна реклама
Зокрема, інтернет-статті, які не містять прямих закликів до придбання тютюнової чи нікотинової продукції, але просувають наративи, що формують позитивне ставлення до брендованих виробників або до куріння.
- Банерна реклама
Зокрема, графічні кольорові (найчастіше анімовані) зображення брендів тютюнових виробників, що з’являються в різних частинах екрану на вебсайтах, не пов’язаних з виробництвом або продажем тютюну чи нікотину. Ця реклама покликана привернути увагу користувача сторінки до таких брендів.
- Віртуальна викладка
Зокрема, розміщення фотографій тютюнових чи нікотинових виробів/девайсів з використанням графічних чи інформаційних характеристик на цих фотографіях. Її метою є створення асоційованих з брендами образів, або включення “пожадливості очей” для споживачів тих же ж маркетплейсів.
- Чатботи
Зокрема, розміщення інтерфейсів взаємодії комп’ютерної програми (ШІ) з людиною в месенджерах з інформаційно-графічними пропозиціями для придбання тютюнових чи нікотинових виробів без належної ідентифікації віку користувача. Це, у свою чергу, робить таку продукцію доступною для дітей і підлітків.
- Знижки, промокоди, бонуси
Зокрема, розміщення на інтернет-сторінках промокодів для придбання тютюнових чи нікотинових девайсів за меншою ціною від встановленої. Також – поширення пропозицій для використання знижок або викладення інструкції для нарахування бонусних балів за придбання таких тютюнових чи нікотинових пристроїв, які потім будуть використані для нового кола придбання такої продукції.
Поширеність проблеми інтернет-реклами також підтверджують дані соціологічного опитування Київського міжнародного інституту соціології, які демонструють, що 75 % молоді віком 18-29 років наражаються на рекламу тютюнових виробів (зокрема ТВЕН) або пристроїв.
А фактичним лідером серед місць, де поширюється така заборонена законом реклама, є саме мережа Інтернет – 27,1% (вищий відсоток тільки у місць продажу – 30,3 %).
58,8 % молодих людей віком 18-29 років помічали рекламу тютюнових виробів (ТВЕН) або пристроїв в інтернеті.
Дані КМІС також підтверджують нагальну проблему: молодь віком 18-29 років найбільше наражається на банерну рекламу в інтернеті.
Загалом, моніторинг відобразив негативний стан дотримання виконання антитютюнового законодавства в Інтернеті. Користувачі Інтернету, зокрема молодь, систематично наражається на інформацію, що належить до рекламної стратегії тютюнової індустрії із залучення нових споживачів.
Цю проблему допоможе вирішити зареєстрований у Верховній Раді України законопроєкт № 12091, який ліквідує чинні на цей момент виключення щодо реклами тютюнових і нікотинових торговельних марок в Інтернеті.