Парламент розглядає новий проект про електронні комунікації

October 24, 2019

15 жовтня 2019 року в Раді зареєстрували Проект Закону “Про електронні комунікації” (Проект №2264, н.д. Олександр Федієнко, Михайло Крячко, Сергій Штепа та інші). Цей проект має на меті замінити чинний Закон України “Про телекомунікації”, залишивши чинним Положення “Про Адміністрацію Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України”.

Сфера дії законопроекту поширюється на електронні комунікаційні мережі загального користування та електронні комунікаційні послуги, зокрема в частині захисту прав споживачів послуг. Водночас, сфера не охоплює електронні комунікаційні мережі, які не мають взаємоз’єднання з мережами загального користування. А також не поширюється на відносини, що пов’язані з регулюванням аудіовізуальної політики та регулюванням, аналізом змісту та редагуванням інформації, що передається за допомогою таких мереж.

Перш за все, депутати пропонують уніфікувати термінологію. Так, у Кодексі про адміністративні правопорушення, Кримінальному, Кримінально-процесуальному, Цивільному, Земельному кодексах та інших законодавчих актах розрізнені терміни “телекомунікації” та “електрозв’язок” замінять поняттям “електронні комунікації”. Крім цього, у Цивільно-процесуальному кодексі термін “інформаційно-телекомунікаційна система” замінять на “інформаційно-комунікаційна система”.

Також до Земельного Кодексу планують додати положення щодо права користування земельною ділянкою або її частиною для прокладання під землею електронних комунікаційних мереж чи усунення їх пошкоджень. Ще однією новелою є доповнення Господарського кодексу статтею щодо використання обмежених ресурсів у сфері електронних комунікацій. Зокрема, регулювання питань видачі дозволів та ліцензій на використання номерного та радіочастотного ресурсів відповідно.

Також зміною є виключення з обов’язків Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України повноважень щодо розробки та реалізації технічної політики з питань формування номерного ресурсу, зміни його структури й простору нумерації, повноважень щодо розробки вимог із надання і отримання комунікаційних послуг. Також, з повноважень виключили міжнародну координацію і методичне забезпечення реалізації заходів щодо формування та використання різних типів номерного ресурсу для телекомунікаційних мереж. У тому числі, для телекомунікаційних мереж наступного покоління.

Законопроект пропонує створити Електронну регуляторну платформу національного регулятора – інформаційно-комунікаційну систему, що забезпечує надання національним регулятором послуг в електронному форматі, а також його електронну взаємодію з постачальниками і споживачами електронних комунікаційних послуг. Зокрема, це включатиме реєстр постачальників електронних комунікаційних мереж та послуг і реєстр дозволів на користування номерним ресурсом. Інформація на електронній регуляторній платформі матиме формат відкритих даних, крім персональних даних та інформації з обмеженим доступом. 

Крім цього, із Закону України “Про електронну комерцію” виключено положення щодо відповідальності постачальника послуг проміжного характеру за зміст переданої та отриманої інформації та за шкоду, завдану внаслідок використання результатів таких послуг. Водночас, новий законопроект передбачає встановлення умов відповідальності за ненадання чи незаконне припинення надання електронних комунікаційних послуг (та покарання у вигляді штрафів). 

Ба більше, документ встановлює пільги для громадян щодо користування послугами зв’язку, порядок їх нарахування встановлюється Кабміном. Також проект передбачає можливість надання електронних комунікаційних послуг в районі проведення антитерористичної операції, що має здійснюватися в установленому Законом порядку.

Цікавим є те, що цей законопроект є вже другим проектом, присвяченим електронним комунікаціям. Перший з них народний депутат Олександр Федієнко відкликав з метою доопрацювання та коригування спірних положень. Зокрема, дискусії виникли щодо ІМЕІ, необхідності реєстрації sim-карт, повноважень органу, що регулює ринок, а також самоконтролю комісії та можливості застосування санкцій до самої себе. 

Наразі проект перебуває на розгляді Комітету з питань цифрової трансформації.

Картка законопроекту: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=67082.