6 грудня у порядку денному засідання Верховної Ради України стоїть розгляд у другому читанні законопроекту №8492 “Про внесення змін до статті 121 Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо зниження смертності та травматизму на дорогах України шляхом збільшення рівня користування ременями безпеки та мотошоломами), який підвищує штраф за невикористання ременів безпеки та мотошоломів з 51 гривні до 850 гривень.
Нагадаємо, законопроект був прийнятий у першому читанні, і доопрацьований у Комітеті з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності. Так, після перегляду законопроекту, комітетом запропоновано дві правки, зокрема уточнено назву законопроекту, а також встановлено, що цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування. Нагадаємо, автори законопроекту пропонували передбачити 3 місяці на інформаційну кампанію після ухвалення закону, перш ніж він вступить в дію.
Авторами законопроекту є 25 народних депутатів, серед яких Антон Геращенко, Ірина Геращенко, Вікторія Сюмар, Ігор Діденко, Іван Крулько, Олександр Опанасенко, Ганна Гопко. Повний перелік депутатів, які ініціювали законопроект за лінком.
Штраф за ігнорування ременів безпеки в Україні становить лише 51 гривню. Настільки невелике покарання створює враження, що вимога пристібатися є формальністю та спонукає порушувати це правило. Так, за дослідженням проведеним у жовтні 2018 року ГО “Vision Zero” та Центром демократії та верховенства права в рамках Кампанії “За безпечні дороги”, 23% водіїв у містах користуються ременями безпеки. Водночас, у 2017 році середній показник рівня користування ременями безпеки водіями в обласних центрах складав лише 15%. Ініціатор законопроекту Центр демократії та верховенства права таке суттєве зростання пов’язує із реєстрацією законопроекту та хвилею інформаційних повідомлень, які він спричинив.
Щодня на дорогах України гине не менше 10 осіб, а за рік кількість жертв перевищує 3,5 тисяч. Як вказано у пояснювальній записці до проекту, застебнуті ремені здатні врятувати життя до 50% людей, які потрапили у смертельну автокатастрофу. Шанси учасників ДТП на виживання залежать від ременів безпеки, – пристібання могло б урятувати життя та здоров’я принаймні частині потерпілих.
Міжнародний досвід свідчить, що одним із найдієвіших способів переконати громадян користуватися ременями безпеки є підвищення відповідальності за це порушення. Наприклад, у Франції штраф за ігнорування ременів безпеки становить 135 євро, Нідерландах – 140 євро, Чехії – 77 євро. Відтак, у цих країнах пристібаються більше 90% водіїв. Українське суспільство також готове до таких змін: за даними дослідження, проведеного центром Ірsos, 66% українців підтримують посилення відповідальності за ігнорування ременів безпеки.
Законопроект ініціював Центр демократії та верховенства права в рамках Кампанії “За безпечні дороги” з метою зниження рівня смертності на дорогах України.