Як контролювати заборонену рекламу тютюну в Інтернеті? – семінар ЦЕДЕМ для фахівців Держпродспоживслужби

July 25, 2025

Команда ЦЕДЕМ запропонувала рішення нагальної проблеми відстеження та контролю реклами тютюну й нікотину в Інтернеті під час проведення освітнього семінару для фахівців Держпродспоживслужби.

Цей захід став майданчиком для обговорення актуальної ситуації щодо реклами тютюну й нікотину в сегменті цифрового середовища, уніфікації підходів до єдиного тлумачення антитютюнового законодавства в сфері стимулювання продажу, викриття різноманітності форм онлайн-реклами та створення платформи для обміну практичним досвідом.

Участь в освітньому семінарі ЦЕДЕМ взяли: фахівці центрального апарату та територіальних органів Держпродспоживслужби, представники Міністерства охорони здоров’я України, координатори Бюро ВООЗ в Україні, представники «Українська асоціація маркетингу», «Молодь вільна від куріння», «Антикорупційний штаб», «Центр громадянського представництва Життя».

Фахівці територіальних органів Держпродспоживслужби поділились діючою практикою контролю за дотриманням антитютюнового законодавства у сфері реклами в Інтернеті. Разом з позитивним досвідом було озвучено проблемні питання процесуального характеру й шляхи їх вирішення.

«Нині в Україні передбачено заборону поширення будь-якої інформації в мережі Інтернеті, яка є заохоченням до продажу тютюнових виробів (в тому числі нікотинових снюсів, кальяну, ТВЕН). Без жодної різниці, чи це пряме стимулювання, чи опосередковане, чи це в соцмережах, чи на банерах,  – наголосив під час семінару Богдан Кашаник, юрист ЦЕДЕМ. – Реклама вейпів і пристроїв для електричного нагрівання сигарет – також під забороною. А контроль за дотриманням цих законодавчих заборон лежить в зоні відповідальності Держпродспоживслужби, яка отримала можливість покращувати виконання нормативної бази й водночас потребує ухвалення парламентом законопроєкту № 12091, який надасть інструменти для посилення спроможності державних інституцій в забезпеченні дотримання антитютюнових стандартів».

За даним КМІС (березень 2025 року) 75,1 % молоді віком 18-29 років помічали рекламу ТВЕН або пристроїв для електричного нагрівання, і фактичним лідером серед місць, де поширюється така заборонена законом реклама, є саме мережа Інтернет – 27,1 %.

Тому актуальність спільних дій громадського сектору разом з державою щодо захисту очей дітей та молоді від намагань впливу тютюнової індустрії, зокрема, в Інтернеті, лишається вельми нагальною.