Річниця підписання Маніфесту за безпечні дороги: онлайн-обговорення Road Safety Talks

November 26, 2020

За рік після підписання Маніфесту в Україні запрацювала система автофіксації порушень на дорогах, з’явилась Стратегія підвищення безпеки дорожнього руху, а Правила дорожнього руху тепер зобов’язують ширші категорії водіїв пристібатися. Однак як влада, так і громадські організації мають спільно працювати далі заради зменшення кількості ДТП з загиблими та травмованими.

Про це йшлося під час онлайн-обговорення “Road Safety Talks” до річниці підписання Маніфесту за безпечні дороги в Україні, яке провів Центр демократії та верховенства права в рамках Кампанії “За безпечні дороги” 26 листопада 2020 року. Модератором дискусії виступив Віктор Загреба, голова ГО Vision Zero.

Рівно за рік до того, 26 листопада 2019 року, 26 українських організацій та ініціатив, які працюють у сфері безпеки руху, підписали Маніфест за безпечні дороги в Україні. 

У Маніфесті запропоновані 11 конкретних кроків, які дозволять суттєво знизити кількість ДТП і зменшити їхні наслідки, а у майбутньому – звести смертність на дорогах до нуля. Серед них – оновлення Правил дорожнього руху та суворіша відповідальність, автоматична фото- та відеофіксація порушень, інформаційно-просвітницькі кампанії для водіїв та пішоходів.

Ознайомитися з текстом Маніфесту можна за посиланням.

Відтак, учасники дискусії обговорювали досягнення ключових завдань Маніфесту, поточні та майбутні зміни у дорожній політиці щодо безпеки руху, а також подальші кроки, необхідні для зниження кількості дорожньо-транспортних пригод. 

Зокрема, у обговоренні взяли участь члени організацій-підписантів Маніфесту, перший заступник начальника патрульної поліції Олексій Білошицький, Голова Комітету Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності Денис Монастирський, заступник міністра культури та інформаційної політики Тарас Шевченко, Голова Державного агентства інфраструктурних проектів України Кирило Хом’яков, перша заступниця Голови Комітету Верховної Ради України з питань транспорту та інфраструктури Юлія Клименко, Керівник КП «Центр організації дорожнього руху» Віктор Черній.

Відеозапис онлайн-обговорення дивіться за посиланням

За словами Олесі Холопік, директорки ЦЕДЕМ, за рік помітний поступ у деяких сферах, яким ми завдячуємо Парламенту, урядовцям та громадськості. “Перш за все, це запуск камер для автоматичної фіксації порушень. Він був однією із найкритичніших наших вимог, адже ми розуміли, що надмірна швидкість є головним убивцею на українських дорогах. І лише камери є ефективним способом зменшити смертність, тож цей крок є перемогою”, – вказала вона.

Також, як зазначив Кирило Хом’яков, найближчим часом також планується запуск чотирьох так званих “фантомних патрулів”, які дозволять патрульним машинам вимірювати швидкість у потоці авто.

Нагадаємо, що підписанти Маніфесту також закликають державу створити керівну агенцію, яка би опікувалася усіма питаннями безпеки руху. У цій роботі необхідно враховувати фактори ризику, які визначає ВООЗ: це надмірна швидкість, кермування у нетверезому стані, ігнорування ременів безпеки та дитячих крісел, користування мобільними телефонами за кермом.

Наступним здобутком стало затвердження Стратегії підвищення безпеки дорожнього руху в Україні до 2024 року, яку ухвалив Кабінет Міністрів 21 жовтня. Цей документ є стратегічним, однак далі він потребує гарного і пропрацьованого плану дій.

Олеся Холопік також відзначила зміни до Правил дорожнього руху щодо ременів безпеки: “Нарешті скасовані винятки, які дозволяли не пристібатися водіям таксі та інструкторам у автошколах. Це невеликий, але правильний крок держави, який має формувати ставлення людей до пасків як засобу, який захистить їхнє життя”.

Віктор Загреба, також називає перемогою №1 запровадження автофіксації і додає: йому передували довгі роки підготовки та напрацювань.

“Коли я в’їхав до Києва машиною, то був вражений. На проспекті Перемоги не було перегонів. У лівій смузі транспорт їхав спокійно, хоча вона завжди була гоночною. Те саме було на інших шляхах. Ми дійсно відчули аспект присутності і контролю”, – коментує він наслідки появи камер.

За цей рік розпочалася робота не за всіма пунктами, однак зрушення були суттєвими, додає Богдан Лепявко, голова ради U-Cycle. Він окремо відзначив Стратегію, до розробки якої могли долучатися громадські організації: “Двічі на різних етапах нам надсилали проєкт Стратегії, і там враховані практично всі пункти, які ми подавали як першочергові”.

Наступним кроком Богдан Лепявко назвав роботу щодо змін до Правил дорожнього руху, які мають врахувати потреби найменш захищених учасників руху.

Під час обговорення також йшлося про майбутні законодавчі зміни, інформаційно-просвітницьку роботу, яка має спонукати людей дотримуватися правил дорожнього руху, а також розширення масштабів і можливостей системи автофіксації.

Усіма учасниками було погоджено, що дискусії у такому форматі є вкрай важливими, тож чекайте на анонси наступних “Road Safety Talks”! 

Кампанія “За безпечні дороги” – адвокаційна кампанія, спрямована на зменшення смертності та травматизму на дорогах України. Ініційована Центром демократії та верховенства права у партнерстві з ГО “Vision Zero”, U-Cycle та об’єднує міжнародних, українських експертів, представників законодавчої та виконавчої влади.