Штрафні бали за порушення ПДР: ЦЕДЕМ в рамках Кампанії “За безпечні дороги” провів експертну дискусію

May 8, 2023

Надмірна швидкість лишається головною проблемою українського дорожнього руху. Про це свідчать як дані патрульної поліції, так і міжнародні дослідження та спостереження експертів. Перевищуючи швидкість, водії влаштовують ДТП, а якщо на дорозі сталася нештатна ситуація, вони мають менше шансів встигнути відреагувати на неї.

Кампанія “За безпечні дороги” працює над цією проблемою з 2016 року, і за цей час стало зрозуміло, що без ефективної системи санкцій становище не змінити, навіть покращивши інфраструктуру та провівши просвітницькі кампанії.

Тож 4 травня 2023 року Центр демократії та верховенства права в рамках Кампанії “За безпечні дороги” провів експертну дискусію “Перспективи запровадження в Україні системи штрафних балів за порушення ПДР”. Її учасниками стали представники громадських організацій, Верховної Ради України, Нацполіції та органів влади. Присутні мали змогу обговорити пропозиції та поділитися власним баченням змін у сфері безпеки руху.

“Це не презентація якогось готового проекту закону, а радше ранній захід аби почути думки та намітити шлях на наступний період часу, в якому ми рухатимемось до запровадження штрафних балів”, наголосив Віктор Загреба, менеджер проєктів Кампанії “За безпечні дороги”, експерт з безпеки дорожнього руху. 

Саме такий формат учасники Кампанії вважають оптимальним. Вони вивчили теорію і практики санкцій для порушників ПДР у європейських країнах (результати дослідження можна прочитати у аналітичному звіті за посиланням). Один з висновків Україні бракує системи штрафних балів. Більшість водіїв не є системними порушниками, й їхні порушення часто є випадковими й незначними. Однак є “небезпечна меншість” самовпевнені агресивні водії, схильні постійно порушувати правила. Саме для впливу на їхню поведінку спрямовані штрафні бали.

Тож якщо лише збільшити штрафи, новація вдарить по випадкових порушниках, але системних не зупинить. Ці люди або ж достатньо багаті, щоб постійно платити штрафи, або ж вважають, що мають право їздити настільки швидко. 

Експерти Кампанії “За безпечні дороги” підготували Policy Brief, у якому виклали своє бачення реформи системи санкцій та адресують його законотворцям. Завантажити документ ви можете за посиланням.

Перша рекомендація від експертів побудувати систему штрафів із чіткою градацією. Натепер в Україні водій, який перевищив швидкість на 21 км/год, заплатить 340 гривень так само, як і за 50 км/год. Хоча різниця дуже відчутна. Тож за міжнародними рекомендаціями, кожні +10 км/год мають означати вищий штраф та більше штрафних балів.

У Кампанії “За безпечні дороги” пропонують будувати систему за польським зразком з певними варіаціями. На початку кожен водій матиме 0 балів, а за порушення, які призводять до підвищеної небезпеки, він отримуватиме певну їх кількість.

Кожен бал чинний впродовж року, і лише потім зникає. Якщо ж водій назбирає 24 бали, то втрачатиме можливість кермувати автівкою. І це позбавлення має бути автоматичним, без рішення суду. Звісно ж, система має бути цифровізованою, а не з талонами.

На порушників мають чекати серйозні наслідки. Так, у Польщі та Німеччині людина, яка втратила водійські права але сіла за кермо, може опинитися за гратами, хоч і ненадовго. Але сам факт кримінального покарання стримує людей.

Звісно ж, потрібен і інформаційний супровід, аби українці розуміли потребу системи штрафних балів.

Усі присутні погодилися з потребою запровадити систему штрафних балів в Україні. Так, під час дискусії відзначили, що штрафи будуть дієвим запобіжником. Люди будуть зважати на загрозу втратити водійські права на певний час чи й взагалі отримувати їх заново.

Окремо експерти звернули увагу, що санкція не повинна діяти лише для тих, хто перевищив швидкість на понад 20 кілометрів. Потрібно адвокатувати зниження цього порогу (наприклад, до 10 км/год) або взагалі скасовувати його. Так само треба зайнятися правом Нацполіції збільшувати ліміт швидкості до 80 км/год. Адже за таких умов у Києві є вулиці, на яких водії можуть законно їздити 100 км/год (80+20), що є світовим рекордом. 

Ба більше, за словами одного зі спікерів, норма про “нештрафовані 20 кілометрів” списана з російського законодавства і з’явилася у час, коли українська влада наближала нашу правову систему до рф.

Дискусійним виявилося питання: чи є штрафні бали санкцією у законодавчому розумінні. З одного боку, вони з’являються як результат порушення і мають йому запобігати. З іншого ж, отримання додаткового балу не означає наслідків для водія, вони настануть лише коли людина перевищить ліміт. Учасники відзначають, що тут важливо чітко виписати всі визначення, аби КСУ потім не визнав закон неконституційним або ж його не оскаржили в ЄСПЛ.

Прозвучав також заклик не підвищувати штрафи для водіїв, зваживши на складну економічну ситуацію в країні. Натомість слід зосередитися на справедливості та невідворотності покарання.

Одним із його гарантів має стати цифровізація штрафних балів, коли система сама вносить інформацію про них у базу даних і веде підрахунок без участі людини.

Учасники обговорили зареєстрований в парламенті проекти закону України №6502, який покликаний запровадити штрафні бали. Зауваження, яке є стосовно нього – недотримання принципу рівності, адже він передбачає відсутність нарахування штрафних балів, якщо вони зафіксовані в автоматичному режимі, однак за таке саме порушення, зафіксоване поліцейським в ручному режимі, штрафні бали передбачені.

У підсумку учасники домовились рухатись далі, до спільного проєкту закону, який врахує положення законопроєкту №6523 та положень, запропонованих Кампанією “За безпечні дороги” в Policy Brief.