Тютюнова компанія Філіп Морріс разом із сервісом кур’єрської доставки GLOVO продають сигарети для нагрівання HEETS для пристрою IQOS неповнолітнім. 16-річна волонтерка ГО «Життя» Софія замовила через додаток GLOVO доставку стіків HEETS для IQOS та оплатила їх готівкою. Про те, як усе відбувалося, дівчина зняла короткий ролик.
“Як під час замовлення у додатку, так і в момент отримання замовлення від кур’єра, я мала можливість не зазначати свій вік та не показувати документи, які демонструють мій вік” – пояснила волонтерка Софія.
Наголошуємо, що тютюнові вироби доставляють й інші служби, але вони не займаються прихованою рекламою сигарет. Для доставки HEETS IQOS, сервіс GLOVO створив у додатку спеціальне віконечко, через яке можна замовити та оплатити тютюнові вироби.
Юрист Центру демократії та верховенства права Гліб Колесов зауважив, що це є порушенням як Закону України “Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення”, так і статті 22 Закону України “Про рекламу”, яка вимагає у мережі Інтернет, крім веб-сайтів, призначених для повнолітніх осіб, встановлювати обов’язкову умову доступу до таких ресурсів – попередню ідентифікацію віку користувачів.
“Натомість у застосунку Glovo, як при реєстрації у самому додатку, так і під час переходу до розділу з продажем тютюнових виробів така вимога Закону ігнорується, а відтак будь-яка особа, без обмежень за віком, має відкритий доступ до замовлення та придбання тютюнових виробів електричного нагрівання. Також це вчергове підтверджує недосконалість українського законодавства в частині правового регулювання так званої платформенної зайнятості, що в тому числі позбавляє розробників та/або операторів додатку Glovo відповідальності за протиправні дії кур’єрів із доставки тютюнових виробів неповнолітнім. Втім, прогалини у законодавстві не виключають обов’язку менеджерів мережі зазначити в політиці користування додатком обмежень, які стосуються заборони реалізації тютюнових виробів неповнолітнім і встановити відповідні попередження у самому додатку. Будь-яка реалізація тютюнових виробів повинна відповідати всім вимогам українського законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення, в тому числі і щодо реклами.” – наголосив юрист.
Таким чином компанія Філіп Морріс вкотре порушує обіцянку не продавати свої вироби дітям, а GLOVO веде безвідповідальну соціальну політику. Ми закликаємо усі контролюючі органи звернути увагу на сервіс кур’єрської доставки GLOVO, який продає тютюнові вироби електричного нагрівання неповнолітнім.
Нагадаємо, у Верховній Раді зареєстрували комплексний антитютюновий законопроєкт №2813, у якому значно посилюють захист дітей та молоді від початку куріння.