Тютюновий лобізм замість захисту громадського здоров’я: основні ризики законопроекту № 2430-д

May 25, 2018

Тютюнова індустрія хоче отримати контроль над антитютюновим законодавством через податковий комітет: основні ризики проекту закону № 2430-д (Н. Южаніна, Г. Кривошея, М. Кобцев), внесеного на противагу проекту закону № 2820 (О. Богомолець, Г. Гопко, О. Мусій) щодо зменшення вживання тютюну та імплементації європейської Директиви 2014/40/ЄС

  • До розробки законопроекту №2430-д не БУЛИ ЗАЛУЧЕНІ ані депутати – автори законопроекту №2820, на основі якого розроблений №2430-д, ані представники Уряду, ані профільного міністерства. МОЗ та Уряд рекомендує ухвалити у першому читанні саме №2820 та доопрацьовувати текст на його основі.
  • Законопроект №2430-д, метою якого є нібито «захист громадського здоров’я та зменшення споживання тютюнових виробів», розроблений «під дахом» та супроводом податкового комітету за поданням тютюнових корпорацій, які, як відомо, мають тісні зв’язки із нардепами цього комітету. Такий підхід суперечить міжнародним принципам щодо заборони втручання тютюнових корпорацій у формування політики охорони здоров’я, відповідно до Статті 5.3 Рамкової Конвенції ВООЗ з боротьби проти тютюну та Статті 4 ЗУ «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення».
  • Законопроект №2430-д вносить зміни стосовно сфери громадського здоров’я переважно у Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» з метою забезпечення повного контролю нардепів податкового комітету (= тютюнової індустрії) над процесом проходження законопроекту та його тестом. В результаті, Україна отримає прецедент, коли заходи з контролю над тютюном будуть розроблятися тютюновими корпораціями, а представники МОЗ та профільного комітету будуть відсторонені від процесу.
  • Законопроектом не враховано ключову вимогу Директиви 2014/40/ЄС щодо запровадження нових медичних попереджень на пачках сигарет, які повинні бути розміром 65%, розташовані з обох боків та щорічно змінюватись. Текст законопроекту не вносить зміни до тих статей, які регулюють питання медичних попереджень, і, відповідно, ці норми не можна буде внести між першим та другим читанням, згідно із вимогами статті 116 Регламенту ВРУ. Це також є ознакою того, що текст розроблений тютюновою індустрією, яка найбільше боїться цих змін.
  • Законопроект залишає можливість рекламування електронних сигарет та заправних контейнерів (рідин), тоді як Директива 2014/40/ЄС це забороняє.
  • Законопроект залишає можливість використання смакових добавок у рідини для е-сигарет, які вводять в оману споживача.
  • Законопроект залишає обов’язок корпорацій зазначати інформацію про вміст нікотину та смоли, а також додає інформацію про вміст моноксиду вуглецю на пачках сигарет. Ці вимоги давно скасовані у ЄС як такі, що вводять в оману споживача та вигідні виключно тютюновій індустрії.
  • Заборона використання ароматизаторів в сигаретах, що вводять в оману споживача, запроваджується через 3 роки з дня опублікування. Ця позиція значного відтермінування вигідна тільки тютюновій індустрії. Перехідний період для 27 країн в ЄС складав 2 роки.
  • Запровадження системи електронної ідентифікації сигарет під контролем тютюнової індустрії суперечить Директиві 2014/40/ЄС та Протоколу про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами, який ратифікований ЄС та РКБТ ВООЗ. Таку систему електронної ідентифікації розробила та просуває компанія Філіп Моріс, але ЄС відкинув можливість її використання через підконтрольність системи виробнику сигарет.
  • Законопроект отримав зауваження від ГНЕУ (7 сторінок), не має висновку ключового Комітету з питань європейської інтеграції та Міністерства з питань охорони здоров’я.

Компромісом задля досягнення цілей охорони здоров’я може бути народних депутатів щодо підтримки законопроекту №2820 у першому читанні та доопрацювання тексту до другого читання з урахуванням тексту та позиції авторів №2430-д під головуванням Комітету з питань охорони здоров’я, можливо, у форматі спільної робочої групи, до якої необхідно долучити усі зацікавлені сторони. Закликаємо голову ВРУ Андрій Парубія знайти можливість включення законопроектів в порядок денний найближчого сесійного тижня.